Har nyligen köpt hus och har 150 meter tomt att hägna in. Jag vill ha minst 120 cm då jag har stora hundar.

Nu har jag suttit i veckor och googlar och räknat för att försöka hitta något som är bra, hållbart och helst inte allt för dyrt.

Såhär går mina tankar just nu och jag skulle gärna vilja ha kommentarer och förslag på andra idéer som ni kanske har. Först va tanken att köpa 100 meter stängsel från stängselfabriken. Det kostade 19000 kronor exklusive betong och sen att vi skulle göra något trästaket på framsidan för lite snyggare framtill ut mot gatan.

Sen ändrade jag mig till att bygga trästaket kring hela och köra med 45x45 reglar. Det svindyra där är att stolpar kostar över 50 kr metern.

Sen kan jag inte bestämma om vi ska köpa färdiga plintar eller om vi ska gjuta våra egna. Jag kan absolut tänka mig att blanda betong till 150 meter staket men det blir dyrt om man ska ha såna pappersformar. Eller om man kör med pappersformar? Tycker ändå att priset för att gjuta egna eller köpa färdiga verkar vara ungefär detsamma.

Sen tänkte jag om man skulle köpt rullar med stängsel själv så kostade 25 meter stängsel 1300 kronor. Svinbilligt men vet inte hur bra man kan fästa det i träplintar och hur långt jag måste ha mellan plintarna för att det ändå ska va stabilt.

Har ni några kommentarer eller förslag på billiga lösningar på hållbara staket för hundar?

Fulkemisten
Hyr en jordborr. Då kan du gjuta direkt i hålet och skippa pappröret. Det kan man förresten utan jordborr också om man gräver smalt och duktigt. Borra sedan 50-60 cm djupt och i med 10 cm makadam. Sedan betong och en stolpsko i rätt dimension för den stolpe du tänkt använda. Stängsel på rulle fästes lämpligen med märlor i trästolpar.

Fårnät samt en planka som överliggare så att du får dina 120cm?

Kanske inte de snyggaste men relativt billigt.

Jag köpte vinklade järn som jag kapade och gjöt ner. Däremellan billigt fårstängsel (det finns idag snyggare sådana, även plastade). Det blev mycket billigt. Efterhand har dessa stängsel vuxit in i olika häckar.

120 cm låter lite för "stora" hundar. Jag har högre för mina dalmatiner - men det är bara den senaste som varit rymningsbenägen så nu har jag diskret elstängsel.

• Gilla
Entré
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hyr en jordborr. Då kan du gjuta direkt i hålet och skippa pappröret. Det kan man förresten utan jordborr också om man gräver smalt och duktigt. Borra sedan 50-60 cm djupt och i med 10 cm makadam. Sedan betong och en stolpsko i rätt dimension för den stolpe du tänkt använda. Stängsel på rulle fästes lämpligen med märlor i trästolpar.
Hur spänner man det? Bara dra ordentligt eller finns det verktyg? Behövs järnstolpar i betongen för att inte plintarna ska spricka?

A Anna.Min skrev:
Hur spänner man det? Bara dra ordentligt eller finns det verktyg? Behövs järnstolpar i betongen för att inte plintarna ska spricka?
Jag drog för hand (var då 14 år yngre ;)). Det finns en moj som du kan köpa och spänna stållinan med. Du bör stabilisera fårstängslet med stållinor uppe och nere. Gjöt själv och stabiliserade i gjutgodset med stenbumlingar från trädgården - går fortfarande inte att rucka på!

yonna yonna skrev:
Jag drog för hand (var då 14 år yngre ;)). Det finns en moj som du kan köpa och spänna stållinan med. Du bör stabilisera fårstängslet med stållinor uppe och nere. Gjöt själv och stabiliserade i gjutgodset med stenbumlingar från trädgården - går fortfarande inte att rucka på!
Bör kanske ha 1.5 meter ändå. Jaktlabbar o kommer bo granne med hästhagar. Kan kännas säkrast

Fällebyggarn Bösahus skrev:
Fårnät samt en planka som överliggare så att du får dina 120cm?

Kanske inte de snyggaste men relativt billigt.
Mina jyckar skulle lockas att hoppa över om det finns en överliggare som hjälper hoppet. De är betydligt mer försiktiga om det bara är nät - är rädda om tassarna!

yonna yonna skrev:
Mina jyckar skulle lockas att hoppa över om det finns en överliggare som hjälper hoppet. De är betydligt mer försiktiga om det bara är nät - är rädda om tassarna!

Skulle bara kört stängsel och stolpar då. Inget över. Blir o köpa 1.5 meters stängsel på rulle

A Anna.Min skrev:
Bör kanske ha 1.5 meter ändå. Jaktlabbar o kommer bo granne med hästhagar. Kan kännas säkrast
Fundera på elstängsel! Det är mycket smidigare att sätta upp och fungerar ypperligt. Inom en minut hade min fyrbenta grabb fått sig en kyss - första och enda! Han har stor respekt för dubbeltråden. Jag har kohage längs ena långsidan med låg, skyddad mur men mina tidigare jyckar försökte aldrig ta sig över. Elaggregatet kan man köpa på blocket. Det är obehagligt att röra vid det men inte livsfarligt! Då behöver du skaffa så högt stängsel.

Ett sånt här har jag hemma funkar kalas till mina vovvar billigt lätt att montera går att sälja om man inte behöver det dock inte så snyggt men man kan inte få allt Tre hundar leker i en gräsmark med ett mobilt stängsel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Sätt en tråd och låt dom känna på den en gång, sen kan du stänga av elapparaten..

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Fulkemisten
A Anna.Min skrev:
Du menar armering av betongen? Nä, det ska inte behövas. Det är inga större laster det rör sig om.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Du menar armering av betongen? Nä, det ska inte behövas. Det är inga större laster det rör sig om.
Lättare att blanda lite betong och stenar i en grop än att gräva djup grop - åtminstone där jag bor där marken i princip är en kullerstensås. Men är marken grävbar är det naturligtvis over-kill.

Fulkemisten
Jo, fast om man inte vill att stolparna ska kalva och bli sneda så bör man ha ett djupare och smalare hål. Att blanda större stenar i betongen kallas för att procenta och minskar hållfastheten ordentligt ju mer sten som slängs i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.