ett hus som jag inte skulle köpt själv iaf.

Joens skrev:
* Trafik. 80 barn betyder ca 80 föräldrar. 80bilar, 160ggr om dagen. Vet inte hur det ser ut där. Men där jag lämnar mina barn skulle jag inte vilja bo. Människor kan fan inte parkera och de respekterar inte ett skit att det finns platser de inte får parkera. Ofta så är det tämligen hög hastighet för föräldrarna har bråttom. Det är en sak att andra ska köra sakta så de inte riskerar livet på ens egna barn, men en själv har ju koll på bilen och kan därför köra snabbare, jag har ju bråttom. Sorgligt men sant. (skriver så, men kör inte så)
* Ungdomar. Vet igen inte hur det ser ut där. Men ungdomar! De samlas på skolgårdar, förskolegårdar och liknande. Röker, dricker och kastar sopor runt omkring sig. Olika på olika orter självklart, men en sak att fundera på.
Amen to that.

"SUV-kriget" kallar jag lämningen på morgonen vid våra barns förskola/skola. Folk varvar motorerna och kör upp lite snett på trottoaren och gärna in några meter på skolgården också. JAG JAG JAG JAG JAG som i resten av samhället.

Punkt 2 känner jag också igen, mycket ölburkar, glassplitter och skräp på måndagmorgnarna, och har man glömt kvar någon vagn så är den sönderhoppad.

Knappast 80 bilar, det är alltid en hyfsat stor andel som går, cyklar eller har två barn...

Vad gäller ungdomar är det nog inget problem eftersom det ligger en villa dikt an mot lekplatsen. Det var ju liksom det som tråden handlar om. Ungdomarna går dit de får vara ifred, inte där de sitter och blir utstirrade av en familj som grillar på altanen.

A
Jag bodde granne med en större lågstadieskola och märkte inte av det. Tyckte bara det var trevligt att höra dem skratta och springa omkring. Jag skulle dock inte ha velat att gården har insyn från skolan. Lite privat vill man ha ändå.

Dagiset här har haft sovstund utomhus i vagnar speciellt vid fint väder, men skulle det vara mycket ljud så väljer de väl bara att vara inne.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hemmakatten
Som skrivits tidigare - om det är okej med dagis nära eller inte beror på ens egen livssituation.

Har tidigare bott bredvid dagis och det var helt okej på den tiden våra fem barn var små och i skolåldern. Nu när barnen är vuxna och utflyttade uppskattar vi mer lugn och ro.

Tror att det alltid kommer att finnas en del köpare som inte tycker det är attraktivt med en förskola som granne. Just nu med tanke på bostadsbristen i Sthlm har det kanske ingen betydelse för priset men den dag huset ska säljas är marknaden kanske mindre förlåtande till en förskola som granne.

harry73
Det är inte så viktig hur många inte vill bo bredvid dagiset, men hur många kan tänka sig att göra det.
Inget hus är perfekt för alla, men jag tror att det fortfarande finns tillräckligt många som vill bo där

Perfekt för en förskollärare ju!

När barnen gastar och skriker är man ändå på jobbet,
och när man är hemma är förskolan stängd :)

Martin_B
harry73 skrev:
Det är inte så viktig hur många inte vill bo bredvid dagiset, men hur många kan tänka sig att göra det.
Inget hus är perfekt för alla, men jag tror att det fortfarande finns tillräckligt många som vill bo där
Och så finns det de som överhuvudtaget inte bryr sig eller ens tänker på det. För tittar man på det området och just husets placering vid vägen, så anser jag personligen (återigen väldigt individuellt) att vägen är ett betydligt större problem och betydligt mer avskräckande för de flesta än själva dagiset.
Så om man nu kan tänka sig att bo där "ute" vid vägen istället för längre in på en återvändsgata eller något lugnare, så bryr man nog sig inte om dagiset heller.
Bara här ser man skillnad. TS oroar sig mer för dagiset och vägen rätt utanför verkar inte röra honom i ryggen.
Medan jag personligen anser att vägen är 100 gånger värre för att inte nämna trafiken till och från dagiset, än själva dagiset inkl. barnen i sig.
Och det gör jag för att jag anser att vägljud, inte minst när det är vått ute, är betydligt mer störande än barnskratt och barnskrik på håll, dvs. helt enkelt lekande barn som på en lekplats. Just för att vägen kommer störa mig när jag är ute i trädgården, den kommer störa mig när jag ligger och vilar ute på en filt, den kommer störa när jag är ute och grillar, den kommer störa när jag har kalas och andra bjudningar. Vägen blir man aldrig av med och man kan själv inte reglera flödet överhuvudtaget, må det vara 30 eller 40 väg (vilket folk iofs totalt skiter i idag tyvärr, såvida inte herr konstapel står där med fartkamera). Dagiset vet jag har 80 barn varav många kanske jätteunga som knappt syns eller hörs överhuvudtaget, de är inte där på kvällar eller helger heller, för att inte nämna storhelger. Vägen kommer dock vara väldigt trafikerad vid dessa tidpunkter, för att inte säga vid rusningstid.

Min spontana gissning är faktiskt att ett hus på en lugn och fin återvändsgata med flera andra familjevillor intill men med ett dagis som granne, anses som betydligt lugnare och "finare" med "högre status" och därmed är betydligt mer lockande, än ett hus enligt TS exempel med den större vägen utanför fast utan dagis.

Jag tror helt klart de allra flesta väljer den lugna återvändsgatan med dagis som granne samt andra familjevillor runtomkring både på motsatt sidan av vägen samt som grannar intill och baktill etc.

än.

Ett hus ute vid en sådan "stor" väg, fast utan dagis som granne.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.