Tråkig sits men du skrivar att du ska prata med din åf? Då tolkar jag det som om du handlat via en återförsäljare som i sin tur har beställt från Marbodal?
I så fall kan du inte komma med krav gentemot Marbodal utan det är mot återförsäljaren du får ställa dina krav.
Dessa har ju i sin tur rätt till ersättning från Marbodal enligt ABM 07.
Jag skulle informera din åf att du kommer komma med krav när ordern väl är komplett levererad. Rimlig summa skulle jag killgissa på 15-25% av totalen.
Och nej, du är inte ensam, spelar ingen roll om det är en privatperson eller Peab som väntar på kök till 100 lägenheter, Marbodal har haft stora problem hela året.

• Gilla
Mr Barken och 1 till
  • Laddar…
Se där. Redan 1984 då jag beställt ett Eksjö-hus kunde inte Marbodal leverera det ingående standardköket utan jag fick ett HTH-kök i stället. Lite tur då det danska köket var betydligt finare (bättre)

B björn88 skrev:
Okej ska kolla med min åf då..
Gör det, jag tror att dom har en viss avgift dom betalar ut för varje försenad vecka, kommer inte riktigt ihåg exakt hur det var. Jag har fått ersättning för flera kök som varit under en period förra vintern

• Gilla
Mr Barken
  • Laddar…
Björn, jag är i en liknande sits.
Skulle fått en komplett leverans i sep och först när
lastbilen backar in visar det sig att 30% saknas.
Jag frågar marbodal varför dom skickar ut 70% av ett kök jag inte kan påbörja installation med. Svaret var att dom inte har lagerplats vid fabriken… och att dom som ÅF va lika förvånade över restordern som jag.
I efterhand har det förklarats för mig att det är den fanér (ekbacken) jag valt som dröjer i produktion. Efter alla turer så litar jag inte på nåt från deras håll.
Jag har nu fått 3 leveranser och väntar på en sista (dekorsidor, behövs för att bygga köksön).

Hela resan har gjort mig riktigt upprörd och jag har ställt krav av olika karaktär men i princip allt har nekats. Dom har gått med på att stå för hantverkarkostnaden för montering av de delar som saknas då dessa nu installerats med tillfälliga komponenter i annan färg för att mätning av bänkskiva skulle bli möjlig.
ÅF följer ARN är deras svar. Jag gav dom en tidsfrist på 6v att fullfölja leveransen enligt kontraktet annars ville jag häva köpet.
Häva köpet är ej möjligt pga special-order blir svaret då. Ärligt talat, man är så fruktansvärt utelämnad som konsument känner jag.
Dom har, enligt avtalat, haft pengarna för hela ordern sen 10dagar innan beräknad leverans (september) och jag har fortfarande inget besked för när köket kan bli komplett.

• Gilla
björn88 och 1 till
  • Laddar…
S Sebbelon skrev:
Jag frågar marbodal varför dom skickar ut 70% av ett kök jag inte kan påbörja installation med. Svaret var att dom inte har lagerplats vid fabriken… och att dom som ÅF va lika förvånade över restordern som jag.
I efterhand har det förklarats för mig att det är den fanér (ekbacken) jag valt som dröjer i produktion. Efter alla turer så litar jag inte på nåt från deras håll.
Jag har nu fått 3 leveranser och väntar på en sista (dekorsidor, behövs för att bygga köksön).

Hela resan har gjort mig riktigt upprörd och jag har ställt krav av olika karaktär men i princip allt har nekats. Dom har gått med på att stå för hantverkarkostnaden för montering av de delar som saknas då dessa nu installerats med tillfälliga komponenter i annan färg för att mätning av bänkskiva skulle bli möjlig.
ÅF följer ARN är deras svar. Jag gav dom en tidsfrist på 6v att fullfölja leveransen enligt kontraktet annars ville jag häva köpet.
Häva köpet är ej möjligt pga special-order blir svaret då. Ärligt talat, man är så fruktansvärt utelämnad som konsument känner jag.
Dom har, enligt avtalat, haft pengarna för hela ordern sen 10dagar innan beräknad leverans (september) och jag har fortfarande inget besked för när köket kan bli komplett.
Handlat via Marbodal eller ÅF?

om ÅF är det de du har kraven mot. De får sen kriga mot marbodal

och om de jiddrar om arn. Anmäl dem dit. Ditt fall kan vara annorlunda

Jag har köpt av ÅF, och begärt kompensation i form av avdrag, 10%. Tvärnekas. Dom ersätter enbart för extrakostnader man fått pga försening typ, inbokad hantverkare. Detta gäller en utbyggnad av köket (inbyggd kyl&frys +köksö) så dom anser att jag kan använda köket som det ser ut under tiden.

Jag kommer dra det vidare mot Arn. Strul kan uppstå, men det är helt uppåt väggarna att jag ligger ute med full betalning i 3 månader utan klara besked på när det blir komplett. Avtalet säger 10 dagar innan leverans.

I motsatt situation - i det fall dom hade klarat att leverera ett komplett kök på utsatt tid. Och jag svarar, jag kan bara betala 70% idag. Kanske kan jag sätta över 10% till v49. Haha, ja då hade jag kronofogden efter mig för länge sen..

Hur skyndsamt bör jag ta detta med Arn? Ska jag gå igång nu eller vänta till allt är över och jag har utfallet klarlagt?

• Ledsen
Mr Barken
  • Laddar…
S Sebbelon skrev:
Jag har köpt av ÅF, och begärt kompensation i form av avdrag, 10%. Tvärnekas. Dom ersätter enbart för extrakostnader man fått pga försening typ, inbokad hantverkare. Detta gäller en utbyggnad av köket (inbyggd kyl&frys +köksö) så dom anser att jag kan använda köket som det ser ut under tiden.

Jag kommer dra det vidare mot Arn. Strul kan uppstå, men det är helt uppåt väggarna att jag ligger ute med full betalning i 3 månader utan klara besked på när det blir komplett. Avtalet säger 10 dagar innan leverans.

I motsatt situation - i det fall dom hade klarat att leverera ett komplett kök på utsatt tid. Och jag svarar, jag kan bara betala 70% idag. Kanske kan jag sätta över 10% till v49. Haha, ja då hade jag kronofogden efter mig för länge sen..

Hur skyndsamt bör jag ta detta med Arn? Ska jag gå igång nu eller vänta till allt är över och jag har utfallet klarlagt?

Verkar som jag inte är ensam iaf, skillnaden verkar vara att jag inte har betalat mitt kök än och tänker inte göra det innan det är fullt leverat. Där är iaf min åf vettig, jag har betalat bänkskiva men inte köksdelen.

Jag tycker du ska ta det med Arn när allt är leverat och du ser hela kedjan. Beroende hur allt slutar kommer jag också ta upp det med Arn, ju fler desto bättre känner jag. Det ska kännas för en leverantör att misskötta så pass mycket.

• Gilla
Mr Barken
  • Laddar…
S Sebbelon skrev:

Skillnaden i mitt fall är jag inte har betalat mitt kök än, kommer absolut inte göra det heller förrän sista luckan är på plats Kommer det aldrig någon lucka får min Åf inga pengar heller om dom inte ger mig en rejäl kompensation.

• Gilla
Mr Barken
  • Laddar…
Unikt namn
Hur har det gått för dig?
Jag är i en snarlik situation. Beställde i våras, önskad leverans i början av Nov och fick idag höra att den 6e delleveransen som borde dykt upp idag kanske kommet i slutet av januari :(
Så jävla tröttsamt!

• Gilla
Mr Barken
  • Laddar…
Marbodal har stora problem

vi skulle fått köket 20 oktober. Det aviserades en försening på 8-13 dagar. Rev och kopplade ur allt 24 oktober för att hinna fixa golv väggar och tak.

3 november kommer köket, hurra

Tills vi öppnar och det är skitigt och repigt och endast 1/3 av lådfronterna med.

efter en vecka kommer täcksidor så vi ändå kan montera köket och säga ok till de som ska måtta kvartskompositskivan.

Skivföretaget är supersnabba och tillbaka med skivor och monterat allt på 6 dagar 10/10.

vi får veta att vi ska få luckorna den 13 december 2022. Skönt då hinner jag göra klart det till jul och återförsäljare än har informerat oss om att vi får kompensation med 2k per vecka tills köket är komplett enligt ABM07.

Får info sen att de är lite försenat och sen plötsligt flyttas datum till 11 Jan 2023. Säljaren har ingen info mer än att de har stora problem och alla som inte valt vita standardluckor är drabbade.

Får info att de kan beställa kök med leverans i januari 2023 trots dessa problem och jag är klart irriterad över denna nonchalans. Speciellt över jul.

Kontaktar därför själv Marbodal och får då veta att de samma dag ändrar till 27 januari som tidigast leverans av luckorna.

4 januari får vi leverans av de luckor vi redan har repiga som vi reklamerade vid leverans. Tyvärr är även de nya repiga så ny reklamation. Baksidan är perfekt men framsidan har märken av typ en 6as tärning. Lyftveektyg?

Får hoppas på komplett kök innan midsommar och 20 000:- + moms är maxbelopp för förseningsvite enl. ABM07.

Så fått 25 000 i avdrag på fakturan som vi får se när vi blir tvungna att betala.

Beställ inte Marbodal innan de öppnar på Torsvik i Jönköping i januari 2024 om inte ni får det klart billigt och med klausul om försening

lycka till

Redigerat:
  • Ledsen
Unikt namn
  • Laddar…
Vi har också blivit drabbade. Beställt kök av Marbodal. Står i ett kökskaos sedan 2 månader tillbaka, inget vatten, ingen el. Halvfärdigt.
Försenade leveranser från början som bara fortsatt, samt missar gjorda av hon som ritade köket vilket ledde till att vi måste vänta på ny bänksskiva som skall tillverkas osv.samt andra delar som antingen är restade eller så bara tar lång tid att få.
Verkligen inte roligt nånstans. Glädjen man kände över nytt kök blir ju förstörd.
Man tror ju att det skall hålla en viss kvalité och gå smidigare när man inte tar de allra billigaste köksleverantörerna, men det verkar inte så .
Undrar också vad man kan hoppas på för kompensation.

Samma situation för oss. Beställt kök juni 20 för cirka 180000; Tog 2,5 år innan allt leverades men ännu har de inte lyckats lämna en sockel med rätt kulör! Jag betalade redan hösten 20 och deras förslag är goodwill ersättning 15000 samt att de försöker en fjärde gång att få till färgen på sockeln.

Hur har det gått mer ersättning för er andra?

Vi har alldeles nyss blivit klara äntligen, efter många olika turer med felleveranser osv. Vi rev gamla köket i slutet på januari i år , och var utan vatten och el 2 månader, sedan har det tagit ända tills helt nyligen med att bli helt klara.
Fått massor av luckor, bänkskivor mm som blivit antingen fel mått eller så fel sort.
De godkände det vi ville ha i kompensation, 15%. Vi beställde ett kök för ca 140.000:-
Skulle aldrig rekommendera Marbodal till någon!
Om vi visste hur struligt det skulle bli hade vi definitivt valt en annan leverantör.

Nu, efter ganska precis 1 år sedan beställning är allt på plats, ja förutom två ramdelar som det saknas fästen till. En bagatell i sammanhanget

Nu återstår bara att fylla i ersättningsblanketten jag har fått ifrån ÅF (ett skämt) där man endast får ersättning för försening, mottagit leverans etc. Inte ett enda förslag ifrån ÅF att hjälpa till eller en ursäkt, sjukt dåligt. Har ändå köpt material som privatperson för över 300 tusen under denna renovering då vi rustade hela entréplan samtidigt. Har köpt min sista planka där iaf.

Några bilder så ni ser ut slutresultatet blev iaf

Modernt kök med köksö, pallar, inbyggda apparater, grå skåp, svart armatur och hängande lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med grå skåp, vita bänkskivor, svarta pendellampor och trägolv. Fönster mot gården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mr Barken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.