Titta på den här monteringsanvisningen (länkar till pdf-fil).

I mitten, högst upp så har du de olika symbolerna: f-märke samt f-märke med tak.¨
För att uppfylla F-märke ska utrymmet runt armaturen vara 400x400x120mm.

Men för att uppfylla kravet f-märke med tak, måste "luminance insulation box" användas. Mao: minimimåtten gäller inte längre, utan måste användas i kombination med boxen, och den har ju egna mått.

Jonas

Är detta nya regler?

Har kollat på B-haus och alla deras spottar och inte än enda av dem är märkta med F med tak. I monteringsanvisningen till Nordlux jupiter är de dessutom monterade i isolering!?

nya och nya.. om jag fattade det hela rätt så har reglerna alltid funnits och gällt, men ingen tillverkare har följt dom. Ute i europa är det inte så vanligt att man monterar armaturer i isolerade tak - ofta gjuter man in dom och då spelar det ingen roll att det är så varmt..

Företagen som finns på B-huset är ju import företag som importerar från Kina.
Jobbar ju som installatör och jag ringer alltid till något företag som tillverkar produkterna själva - de brukar ha bättre koll.. :)

Tiger79 skrev:
Jonas

Är detta nya regler?

Har kollat på B-haus och alla deras spottar och inte än enda av dem är märkta med F med tak. I monteringsanvisningen till Nordlux jupiter är de dessutom monterade i isolering!?

Det betyder att om du skall handla spottar så får du antingen ringa till fabriken de köper från, eller handla någonannastans än på Bauhaus.

Kollat på flera märken på olika ställen.

T.ex hide a light, leds med lågt inbyggnadsmått. De är inte heller -märkta med tak. Deras spotguard låda står det tydligt att den får täckas över med isolering.

Hempularen

Har du något tips?

MVH

När det gäller LED så vet jag inte vad som gäller. I min okunskap så inbillar jag mig att de inte kan bli så varma att det är ett problem. En av finesserna med LED är ju att de är effektiva jämfört med glödtrådsbaserade lampor (ex. halogen). Så de borde inte bli speciellt varma även om man får tag i LED med hög effekt.

hempularen

Jag söker 230V halogen med GU10, för att i framtiden byta till Leds.

Såg 5W led med GU10 från osram igår, dock lite dyrt.

MVH

Tiger79 skrev:
hempularen

Jag söker 230V halogen med GU10, för att i framtiden byta till Leds.

Såg 5W led med GU10 från osram igår, dock lite dyrt.

MVH
Finns 7w (tror jag de var) philips 230V GU10 dimbara med vanlig dimmer. Tror dessa kostar ca 300-400kr/st exkl moms.. kanske går pressa priset...

edit: Nackdelen med dessa är att de är ganska stora.. de bygger betydligt mer på djupet än en vanlig halogen gu10. Så de går inte sätta in i alla armaturer (infällda spottar går ju bra dock)

ledgu10_250.gif
Jag köpte ut ett gäng sådana här.
3,5w som ger lika mycket ljus som philips 7w!
Intressant att watt inte är lika med watt när man pratar led, man måste se hur mycket candela / lumen man får ut ur ljuskällan.

Nackdelen är att den inte var dimmerbar, men annars ett riktigt grymt ljus.

Tiger79 skrev:
På spotsen brukar finnas en instruktion om höjd, djup och bredd på lådan (inbyggnadsmått)

Är inte det viktigare än materialet på pottan?

Har själv köpt 220V med max 35W och lådan skall då minst vara 17*17*11cm.

Köpte en låda som är 20*20*12-15cm i plast. I framtiden ska det bli LED med GU10.
Nu har jag läst alla inlägg i tråden, alla tips och så. Jag var inte alls beredd på att det skulle ge så mycket feedback. Kul.

Jag har inte plats för så stora lådor. De låder jag har valt är runda med 19 cm i diameter samt 17 cm djupa. Naturligtvis kommer jag att se till att det inte finns någon isolering ovanför burken. Men hur är det med isolering runt burken. Är det inte minst lika viktigt ?

Jag kommer att köra med 230V Alu spotlights GU10 endast. Jag skall leta upp lampor som är lägre effekt eller LED lampor. Hoppas ändå att jag har bra marginaler.

Sätter man i LED lampor inbillar jag mig att man ändå är säker ?

jonas_loof skrev:
[bild]
Jag köpte ut ett gäng sådana här.
3,5w som ger lika mycket ljus som philips 7w!
Intressant att watt inte är lika med watt när man pratar led, man måste se hur mycket candela / lumen man får ut ur ljuskällan.

Nackdelen är att den inte var dimmerbar, men annars ett riktigt grymt ljus.
Får man fråga vad lampan heter, och var du köpte den. Samt pris. Vilken effekt motsvarar lampan i jämförelse med exempelvis halogen ?

Det är Sylvanias LED som visas här ovanför. Verkar ju rätt bra.

Sylvania har ju också en 230V Alu-spot med högre ljusutbyte än tidigare. Typ 50% mer En ny 35W lyser lika mycket som en tidigare 50W.

Anledningen varför Philips mfl. gör sina LED så stora är att de håller betydligt längre om det är rejäla kylflänsar som leder bort värmen.

Johan Gunverth var påläst! =)

det var sylvanias LED-som jag köpte.
Betalade 197 kr exkl moms på solar, fick bra rabatt, tror dom är bra mycket dyrare i handeln.
Vet inte exakt vad den motsvarar i halogen, men jag bytte ut 35W:s 230V halogen, och märker ingen ljusminskning iallafall..

det stämmer som Rrrrr säger att philipsen har större kylflänsar, men den här ska ha en livslängd på 15000h, utan ljusnedång och det räckte bra för mig ialla fall! =)
Fördelen var att den här passade i alla armaturer, eftersom philpsen är lite större så passade den inte i mina armaturer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.