938 läst · 21 svar
938 läst
21 svar
Försäkring för vattenskada?
Jag har inte lusläst tråden...P Patrik La skrev:
Uppfattade som huset / rören var äldre men ytskiktet f 2011, men det kanske inte gjordes enl reglerna eller byttes allt 2011?P Patrik La skrev:
Om inkommande vatten funkar bra, acceptera de skriver ett undantag på det, men risken är ju om det blir en skada där framöver att ersättningen blir begränsad?
Ja, jag håller med, jag vill hellre ha koppar, när jag hade hit rörmokare så drog de plast till toa på övervåning och kök. Allt jag sen gjorde själv blev koppar.P Patrik La skrev:
Jag tror också koppar håller längre än plast i normalfallet, men jag var bara frågande till att plast håller 15-20 år, det måste bara hålla längre... Det fanns ju dålig plast på 60-70-talet, men förhoppningsvis är den bättre nu...
Hursom, trist få göra om och bekosta själv - för mig är ett badrum från 2011 inte alls nödvändigt att renovera för modets skull - jag tycker badrum från 1990 talet kan vara ok om man valt en lite tristare färgskala (grått / vitt tex). Men nånstans måste ju försäkringsbolagen dra gränsen som sagt, annars skulle ju alla låta försäkringsbolagen betala hela renoveringen när de lessnat på färgen...
Utveckla! Hur ofta menar du att man måste bygga om huset, eller aktuella delar för att det ska uppfylla dagens regler?S Stefan1972 skrev:
Jag vet inte om jag förstått allting rätt. Men, du har fått en vattenskada i trossbotten pga läckade avloppsrör. Avloppet var felaktigt.P Patrik La skrev:
Men FB vill att du byter inkommande vatten själv, trots att det inte var orsak till skadan, och var korrekt då det byggdes.
Om detta är rätt uppfattat, så har FB fel. De ersätter inte avloppsröret, då det är orsaken till skadan. Resterande blir det åldersavdrag på. Samt att det kan bli ett extra avdrag då avloppet var felaktigt. Därefter ska allting återställas efter dagens normer. Det innebär att även de får byta och flytta inkommande vatten. Dock finns det ett undantag, vilket är om vattnet kommer utifrån huset. FB ersätter enbart det på insida fasadbeklädnad.
TackA AG A skrev:Jag vet inte om jag förstått allting rätt. Men, du har fått en vattenskada i trossbotten pga läckade avloppsrör. Avloppet var felaktigt.
Men FB vill att du byter inkommande vatten själv, trots att det inte var orsak till skadan, och var korrekt då det byggdes.
Om detta är rätt uppfattat, så har FB fel. De ersätter inte avloppsröret, då det är orsaken till skadan. Resterande blir det åldersavdrag på. Samt att det kan bli ett extra avdrag då avloppet var felaktigt. Därefter ska allting återställas efter dagens normer. Det innebär att även de får byta och flytta inkommande vatten. Dock finns det ett undantag, vilket är om vattnet kommer utifrån huset. FB ersätter enbart det på insida fasadbeklädnad.
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Det avgör man ju själv........om man inte gör det så får man ju vara medveten om att ersättningen vid skada kan riskera att bli noll. Det är fler än en som har hus och tror att de är fullförsäkrade om nåt sker och så blir ersättningen ett skämt bara jämfört med vad det kostar att bygga upp allt igen vid skada.A AG A skrev:
Jovisst, men FB kräver ju enbart att sakert och ting var korrekt utfört då det gjordes. Du får full ersättning för exempelvis ett badrum som har inkommande vattenrör genom golvet, om det tillåtet då badrummet byggdes. Trots att det är strängt förbjudet när man bygger idag.S Stefan1972 skrev:Det avgör man ju själv........om man inte gör det så får man ju vara medveten om att ersättningen vid skada kan riskera att bli noll. Det är fler än en som har hus och tror att de är fullförsäkrade om nåt sker och så blir ersättningen ett skämt bara jämfört med vad det kostar att bygga upp allt igen vid skada.
Enda orsaken till att man inte får full ersättning, är pga. åldersavdrag.
TackA AG A skrev:Jovisst, men FB kräver ju enbart att sakert och ting var korrekt utfört då det gjordes. Du får full ersättning för exempelvis ett badrum som har inkommande vattenrör genom golvet, om det tillåtet då badrummet byggdes. Trots att det är strängt förbjudet när man bygger idag.
Enda orsaken till att man inte får full ersättning, är pga. åldersavdrag.
Ska sätta in sk säkerhetsskåp och "larm" + förbereda för att gräva in ny ledning till sommaren
Liknande trådar
-
Försäkringsfråga vattenskada - hur räkna ut?
Försäkringar -
Östgöta Länsförsäkringar täcker inte vattenskada under kylskåp
Försäkringar -
Försäkringsbolag hävdar att vi ska bevisa att vattenskadan är ersättningsbar?
Försäkringar -
Vattenskada, försäkringsbolag kräver intyg på byggt enligt gällande normer 1996
Badrum -
Vattenskada i bostadsrätt - försäkringsfrågor
Juridik