Har mycket svårt att tänka mig att ett försäkringsbolag skulle ignorera ett scannat kvitto då dom normalt sett godtar den drabbades goda ord.

Enklast tror jag är foto och en listning på när grejerna var köpta.

Sitter själv på verktyg & prylar för sammanlagt 130.000
Vi börjar med A som Aluminiulinjal och slutar med Ö som
Överhandsfräs. Dels No-name prylar från gubbdagisen
som Jula, Co eller Biltema för en billig peng (som lätt summerar sig)
dels märkesvaror som Festo, Makita eller Maffel. Dels
spicknya inköp på affär, dels begagnad via Ebay eller blocket.
Svårt alltså med kvitto ibland.
Har dock gjort likadant som du - lista i Excel på en USB-minne
samt en pärm med alla foton och kvitton jag har.
Tanken att min fru skulle hitta pärmen är lika skrämmande som
den att verktygen bli stulna.................

Hobbit skrev:
Tanken att min fru skulle hitta pärmen är lika skrämmande som den att verktygen bli stulna.................
Tack för tipset:D:D

Mikael_L
Hobbit skrev:
samt en pärm med alla foton och kvitton jag har.
:D :D :D :p

vet ni det att om era festoll verktyg blir stulna så ta polisanmälan och kvitto (har jag för mig ) och 500:- så får ni ut en ny maskin

H
Fast registrering är ju given - det ger ju 3 års garanti istället för bara 1.

Dock vet jag inte riktigt hur bra denna garanti är i verkligheten

"....Tag med polisanmälan, inom 30 dagar från det att den är daterad (anmälan måste innehålla vilken maskintyp som blev stulen) tillsammans med det stulna verktygets garantibekräftelse och ditt TfP-medlemskort till din Festool-återförsäljare så fyller ni tillsammans i en blankett och skickar till Festool för utvärdering.

Stämmer underlaget överens med våra föreskrifter kommer vi skriftligen kontakta dig då vi levererat ditt nya verktyg och du kan då tidigast 5 dagar efter mottagandet av bekräftelsebrevet hämta ut ditt nya verktyg hos din Festool-återförsäljare för en självriskkostnad på 500 SEK...."

Framförallt "...Stämmer underlaget överens med våra föreskrifter..." undrar jag vad det betyder?

Hobbit skrev:
Haha! kanske skulle vi kunna ha en "pärm-bytar-cirkel" här på byggahus - vi förvarar helt enkelt varandras pärmar för att undvika brandrisk etc - och om någon i hushållet skulle ställa sig tveksam till om en fullt frisk människa kan ha köpt verktyg för ett pris som motsvarar slutsumman på rad 3526 - så är det bara att kontra med - "Nej det är inte min verktygspärm, det är Janne123 på byggahus - en riktigt verktygstok den där!" ;)

Hobbit skrev:
"Vi har din pärm, ge oss 20000kr eller vi visar den får din fru."
Pärm utpressning, den nya brottsvågen.

Daniel_N skrev:
Haha! kanske skulle vi kunna ha en "pärm-bytar-cirkel" här på byggahus - vi förvarar helt enkelt varandras pärmar för att undvika brandrisk etc - och om någon i hushållet skulle ställa sig tveksam till om en fullt frisk människa kan ha köpt verktyg för ett pris som motsvarar slutsumman på rad 3526 - så är det bara att kontra med - "Nej det är inte min verktygspärm, det är Janne123 på byggahus - en riktigt verktygstok den där!" ;)
:) Det är en bra ide, jag har gjort så med mina fotografier; 3 kopior på DVD diskar, en hemma, en hos föräldrarna och en hos en vän som också fotograferar. Funkar bra; bara att uppdatera boxen med fler skivor när det kommer nytt material.

Angående verktyg så gjorde jag och farsan en inventering på alla verktyg och maskinen för några år sen, det tog en hel helg, men det var det värt!

Typ, märke, serienummer, pris var det som skrevs upp då. Nu då garagebygge är på gång så skall allt uppdateras när verktygena flyttas över till den nya verkstraden. Då skall allt fotograferas, sen har vi tänkt föras in en kopia till försäkringsbolaget också.

Nu är det så här att jag brukade få fina paket med posten.
Som brevbärar´n la i garaget medans vi var på jobbet.
Nu - när vi har blivit med barn och hon är mammaledig är
det hon som tar emot dessa paket.
Nu får jag dom där paketen skickad till jobbet istället,lägger
dom i bilen - kör i garaget och så försvinner nyförvärvet
i verkstan med en gång......

På dom riktig dyra prylarna är kanske ett gsm-sändare värt att
ha. Har den i sommarbilen. Så fort bilen rör sig börjar den skicka
signal till en hemsida på internet där man lätt kan utforska var
bilen befinner sig.
Tänk er ansiktsutrycket när ni står på gården tillsammans med
polisen och snällt ber att få tillbaka eran festo-sänksåg och alla
andra prylar skitstöveln stulit

Hobbit

H
Hobbit skrev:
Nu är det så här att jag brukade få fina paket med posten.
Som brevbärar´n la i garaget medans vi var på jobbet.
Nu - när vi har blivit med barn och hon är mammaledig är
det hon som tar emot dessa paket.
Nu får jag dom där paketen skickad till jobbet istället,lägger
dom i bilen - kör i garaget och så försvinner nyförvärvet
i verkstan med en gång......

Kul o höra att det finns fler....

Daniel_N skrev:
Fast registrering är ju given - det ger ju 3 års garanti istället för bara 1.

Dock vet jag inte riktigt hur bra denna garanti är i verkligheten

"....Tag med polisanmälan, inom 30 dagar från det att den är daterad (anmälan måste innehålla vilken maskintyp som blev stulen) tillsammans med det stulna verktygets garantibekräftelse och ditt TfP-medlemskort till din Festool-återförsäljare så fyller ni tillsammans i en blankett och skickar till Festool för utvärdering.

Stämmer underlaget överens med våra föreskrifter kommer vi skriftligen kontakta dig då vi levererat ditt nya verktyg och du kan då tidigast 5 dagar efter mottagandet av bekräftelsebrevet hämta ut ditt nya verktyg hos din Festool-återförsäljare för en självriskkostnad på 500 SEK...."

Framförallt "...Stämmer underlaget överens med våra föreskrifter..." undrar jag vad det betyder?
Tools for Profit och garanti-registrering är olika saker...

Micke184 skrev:
Tools for Profit och garanti-registrering är olika saker...
Det är möjligt (men mer än jag visste - och jag har ju ändå ett tools-for-profit kort, men det var länge sedan jag registrerade något senast:( ), men stöldförsäkringen gäller garantiregistreringen, enligt tredje stycket i länken i inlägg nr 21 ovan:

"Hur funkar det? Efter att du köpt ditt nya Festool-verktyg, garantiregistrera det på http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/www.festool.se eller här på www.toolsforprofit.se."

Daniel_N skrev:
Det är möjligt (men mer än jag visste - och jag har ju ändå ett tools-for-profit kort, men det var länge sedan jag registrerade något senast:( ), men stöldförsäkringen gäller garantiregistreringen, enligt tredje stycket i länken i inlägg nr 21 ovan:

...
Om du är med i TfP vill säga. Annars är det bara en garanti-registering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.