Jag hade tänkt mig att göra en ordentlig inventering av mina verktyg, för att ha allt dokumenterat i händelse av brand/stöld etc. Min tanke är helt enkelt att gå igenom varenda pinal, maskin, hammare, tillbehör (för en del festool-prylar så känns det som att man har betalat mer för tillbehören än för maskinen) och fotografera denne samt lista den i ett excelblad.

Någon som har gjort något liknande?

Något speciellt jag bör tänka på?

Vilken info borde jag skriva ner i exceldokumentet...filnamnet på bilden samt beskrivning av vad föremålet är för något, samt seriernummer för maskiner är vad jag har tänkt mig. Har jag glömt något?
 
återanskaffningsvärde och inklöpsår
 
Nypriset kanske men det vill man väl helst ignorera ;)

Att fotografera är nog ingen dum idé, ett fint gruppfoto så har man ju iaf bildbevis + sparade kvitton så länge inte platsen man förvarar bevisen på brinner upp förstås..
 
Tack för tips. Min tanke är att spara alltihop på en bärbar hårddisk och sen ställa denna hos någon annan. Detsamma med kvitton.
 
H
Smart tänkt. Se bara till så att informationen inte är kvar i huset. har själv påbörjat liknande men det ligger i datorn=((
 
Jeg har alltid hatt et system (bare elektroverktøy hittil og annet med serienummer). Dette har jeg listet opp med merke/modell/effekt/serienr så jeg har en oversikt over hva jeg har der. Men det hadde vært interessant å fått tips til å få et system med oversikt over alt, da det begynner å bli en del.
 
Använd inte excel! Det är alldeles för lätt att summera ihop kostnaderna då.
En del saker vill man inte veta...
 
Daniel_N skrev:
Tack för tips. Min tanke är att spara alltihop på en bärbar hårddisk och sen ställa denna hos någon annan. Detsamma med kvitton.
Varför inte spara det online? Lätt att komma åt och ändra/lägga till saker och dessutom betydligt säkrare än en egen hårddisk.

Många av dessa backup tjänster erbjuder ju dessutom ett par GB gratis.

Kan rekommendera storegate.se som jag själv använder till bokföring å annat viktigt, 2GB gratis och funkar klockrent.
 
Mitt råd är att hyra ett bankfack och ha det som förvaringsplats för kvitton och listor. Det kostar någon hundring om året med det tycker jag det är värt.

Bankfacket är ju med ett bra ställe att lägga saker som betyg och andra handlingar som är jobbiga att få tag på på nytt om det skulle brinna hemma eller man råkar ut för någon som inte kan skilja på ditt och mitt...
 
Håller med StyrmanBerg !

Bankfack är en billig investering i sammanhanget.
Tänk efter hur mycket pengar man lagt ner på verktyg mm.
Gäller även alla hemelektronikprodukter, foton mm.
Tyvärr, som StyrmanBerg skrev, finns det ju medborgare som tror att allt dom hittar är deras...
 
Hadde ikke vært dumt å laget et eget tools registration program.

Et enkelt oppsett der man for hvert verktøy har et bilde, serienummer, merke, modell osv, og et system for navigering etter type verktøy/merke osv.

Kanskje noen flere her inne som ville vært med på det? Kunne jo vært delt gratis ut til forumets medlemer også :D
 
Själv använder jag online registreringen på Bosch...:D + spara kvitton, men ett bankfack vore nog bra.

Fast å andra sidan har jag bara 3 verktyg (värda att prata om :surprised:)

Glöm inte fota serienummer...
 
Rhino skrev:
Själv använder jag online registreringen på Bosch...:D + spara kvitton, men ett bankfack vore nog bra.

Fast å andra sidan har jag bara 3 verktyg (värda att prata om :surprised:)

Glöm inte fota serienummer...
Joda, har jo noen verktøy registrert der og.

Kanskje lage en online universal registrering site isteden??
 
Någon som vet om ett 'inscannat' kvitto är giltigt? isf kan man ju använda någon form av hårddiskhotell så slipper man bankfack.

Frågan avser gentemot försäkringsbolag!
 
Redigerat:
För Blå Bosch är det uttryckligen originalkvitto som gäller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.