K Krille4 skrev:
Nä - tror alla tycker det bästa är att både föräldrar/förskola och poolägare tar sin del av ansvaret. Kan inte se att någon tycker att vi ska förbjuda ALLT som är farligt för barn.

/Krille
När jag växte upp på 70 och 80 talet fanns det knappt pool i det villaoområde jag växte upp i trots att där bodde ledare från olika företag. De enstaka som hade pool hade även livvakter, hushållerskor etc och inte sådana pooler som idag tillverkade i Bangladesh står i var mans trädgård för att behaga de curlades barn
 
R Rkarlsson skrev:
Du har ingen unge nej.
Återkom när du har en 3-4 åring. Så kan vi diskutera saken senare.
Han kanske redan kommit över det stadiet med barn i den åldern och kanske lärde han sina barn skillnaden på mitt och ditt som sosseföräldrarnas barn missat idag
 
L lordi skrev:
En väldigt tragisk och sorglig händelse detta, men är de verkligen sant att det är lag på att man måste ha staket eller pooltäckning?
Hur gör man om man t ex har en bäck som passerar genom tomten, eller om man har sjötomt?
Bäckar och sjötomt är naturliga faror. Som barnfamiljen dessutom som regel alltid känner till när de flyttar in. En pool däremot är en fara som införs av någon.

  • Sedan är resonemanget felaktigt. Bara för att alla faror inte kan byggas bort behöver vi inte vara utan skyddsregler för konstgjorda faror och faror där risker lämpligen kan byggas bort.

(Det borde även vara vanligare med pool längre inåt land än där man har naturliga badmöjligheter. )
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är trots allt lag, sen kan man tycka vad man vill.

Om man har ett staket (som det är lag på) och småbarn upprepade gånger har tagit sig in ändå. Då får nog ändå slutsatsen bli att staketet inte är tillräckligt.
Även fiskdammar i rabatten lyckas vissa drunkna i
 
TRJBerg
M Mathias Märsta skrev:
Du skrev bland annat:
"så är det närmast sådana här krav som behövs:
* Staket runt förskolor och liknande verksamheter skall ha en höjd av typ fyra meter med små maskor eller motsvarande (plank). Och förstås inga tvärstag.
* Alla dörrar till utsidan skall bara kunna öppnas med nyckel."


Det är att raljera.
Nej. Det är att dra reella konsekvenser av delar av den aktuella diskussionen. Allt jag sade har bäring till verkligheten. Det verkar (svårt att avgöra baserat på din argumentation) som att du ser det som orealistiskt? Irrelevant? Förolämpande?
Om man är medveten om de olyckor och dödsfall som inträffat med små barn i allmänhet och förskolor i synnerhet så inser man att den nivå av säkerhet du verkar stå för är helt otillräcklig. I varje fall om man prioriterar barns säkerhet före allt annat. Vilket du verkar göra.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför måste Sverige alltid vara bättre än alla andra länder oavsett vad det gäller? Förr kunde vi vara ett stolt litet land med företag som Volvo, Saab, SKF, Asea, Ericsson, IKEA etc. Idag har vi ingenting kvar att vara stolta över.

Se hur faan det gått för landet efter det att barnen som var små på 90 talet kommer ut i samhället
Jag tycker det är bra att aga är borta. Det finns ju kvar i många länder än idag tex.
Vi har rätt många företag kvar som kämpar som vi kan vara stolta över.

Jag var 5 år 1990, vet inte vad mina föräldrar röstade då men nog fan klarade farsan född 50 av att fostra mig.
Många födda på 60 talet är ren jävla katastrof och mygelpellar =) Men det finns från nästan alla årtionden.

Sen kvittar det hur jävla mycket tid du lägger på uppfostring, ett barn är ett barn och en 4 åring har mycket fantasi.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
regler och åtgärder har haft betydelse
Resultatet av genomgången visar att antalet dödsolyckor bland barn minskat under perioden med mer än hälften: från mellan 80 och 100 dödsfall per år i början av 1990-talet till mellan 25 och 40 dödsfall per år det senaste decenniet. Även om det finns enskilda år som sticker ut i statistiken så är trenden över tid tydlig: färre barn dör till följd av olyckor än tidigare.
Markant minskning av antalet dödsolyckor med barn - Rättsmedicinalverket (rmv.se)
Fast vanligaste dödsfall pga av olycka hos barn är drunkning
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Han kanske redan kommit över det stadiet med barn i den åldern och kanske lärde han sina barn skillnaden på mitt och ditt som sosseföräldrarnas barn missat idag
Jo jag förstod att han vurmar Thailand, där aga är relativt ok i vissa delar i landet. Och skolgång inte är självklar.
Hurusom så är min erfarenhet att en hel del asiater är luriga och jävliga.

Han hade inte barn, det kan vi kanske vara glada för med sån syn på barn.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Jag förstår inte varför det ideligen ska skrivas oseriösa inlägg. Och inte bara ett inlägg heller. Utan det ena efter det andra. Sitter ni och skriver på fyllan? Gäller det bara att skriva så många inlägg som möjligt. Hellre än att erkänna att ni tänkt fel fortsätter ni och argumenterar helt uppåt väggarna.

Det argumenteras på allvar att poolägare inte ska behöva följa skyddsregler trots att barn dör i pooler. Sedan tramsas det, förbjud pooler, förbjud ungar, förbjud båda, jag gör vad jag vill för barn får skylla sig själva om de dör i min pool eftersom de inte respekterat min tomtgräns och min äganderätt...

Jag rekommenderar er att radera era fylleinlägg nu.
Eller annars raderar du dina och slutar flumma dina inlägg när du rökt på medans dina barn är ute utan uppsikt. Ha koll på barnen istället och ge dem en riktig uppfostran så de likt oss som som växte upp på 70 / 80 talet vet vad som är rätt eller fel
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Bäckar och sjötomt är naturliga faror. Som barnfamiljen dessutom som regel alltid känner till när de flyttar in. En pool däremot är en fara som införs av någon.

  • Sedan är resonemanget felaktigt. Bara för att alla faror inte kan byggas bort behöver vi inte vara utan skyddsregler för konstgjorda faror och faror där risker lämpligen kan byggas bort.

(Det borde även vara vanligare med pool längre inåt land än där man har naturliga badmöjligheter. )
Jo fast det jag var ute efter var om det finns något lagkrav. Jag känner till många hus med pool och skulle nog säga att endast ett fåtal av dem täcker poolen regelbundet. Ingen har staket runt om, men i finare områden har man iofs ofta högt staket eller mur runt om tomten, det kanske räcker :thinking:

Det är rätt vanligt med pool i hus som ligger havsnära. Något jag aldrig förstått riktigt för de har ju världens största underhållsfria pool på ett stenkasts avstånd.
Själv bor jag ganska nära havet (gångavstånd) och skulle aldrig skaffa en pool, men jag skulle kanske överväga det om jag bott i inlandet utan tillgång till badsjö.
 
M Mathias Märsta skrev:
Dina första inlägg kanske bara var MissTakes. Där urskuldade du poolägare som inte följer reglerna och ville lägga allt ansvar på föräldrar/personal. Där skrev du att det inte var så viktigt med skyddade pooler:
"Poängen är att det finns en miljon farliga saker för en 4-åring så du kan ha fyrtioelva skyddade pooler men är barnet inte under uppsikt eller kan rymma från förskolan/hemmet så har du ett problem oavsett."

Resonerar man så är man självfallet inte lämplig som poolägare. Precis som man ska ha, och får, indraget körkort vid en mängd förseelser, bland annat att köra mer än 20 km/h för fort där det är 30 km/h.

Nu låter det som du argumenterar för strängare skyddsregler, högre staket än 90 cm. Eller behövs inga staket alls eftersom barn ändå kan ta sig över dem? Det är lite oklart vad du menar och vad du är ute efter.

  • Ni som tycker reglerna är så absurda, skulle ni resonera likadant om era barn drunknade i grannens pool?

Det är din vinkel på mitt inlägg, jag har aldrig själv haft någon intention att urskulda någon.

Jag blev intresserad av att jag tyckte fokus låg i fel ände. Vad jag anser vore effektivast. Ställ högre krav på en förskola än ett simpelt steket där men kan klättra längs liggande bjälkar (min bild ovan från förskolan i fråga). Kan man förebygga att barn rymmer så är det preventivt mot många olyckor medans fokus runt pool bara är för en specifik. Samma med föräldraansvar kring sitt eget barn.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men förhoppningsvis lär du dina barn vad som är mitt och ditt och att det är totalt förbjudet att beträda andras tomter och pooler annars lever du jävligt farligt
Vår häck är ogenomtränglig
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Klart vi skriver på fyllan, men jag förstår att du har högvakten av dina ungar och håller dig nykter en lördagskväll i juni med strålande sol.

För att du ska se diskussionen måste du lyfta blicken över att pool är en risk.

Tror många som skriver här om poolägares ansvar gladeligen kör för fort dagligen och med medveten handling utsätter medmänniskor för en betydligt högre risk, eller?

Ja jag förstår att du tycker att alla som inte tycker som du inte bör finnas. Inte ha pool, körkort etc. Fascist?

Ps. Ja jag har pool och det är PLANK runt den men förändrar väl inte att man kan diskutera andra synvinklar på ett ämne?
Plank runt poolen räcker inte, dagens fyraåringar har tillgång till både sprängmedel, granatkastare och pikkadoler medan deras föräldrar har rökt på och diskuterar världspolitik om hur de kan ta hit fler och hur mycket mer man kan höja bensin och diesel samt lägga ner fungerande kärnkraftverk :crysmile:
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jo fast det jag var ute efter var om det finns något lagkrav. Jag känner till många hus med pool och skulle nog säga att endast ett fåtal av dem täcker poolen regelbundet. Ingen har staket runt om, men i finare områden har man iofs ofta högt staket eller mur runt om tomten, det kanske räcker :thinking:

Det är rätt vanligt med pool i hus som ligger havsnära. Något jag aldrig förstått riktigt för de har ju världens största underhållsfria pool på ett stenkasts avstånd.
Själv bor jag ganska nära havet (gångavstånd) och skulle aldrig skaffa en pool, men jag skulle kanske överväga det om jag bott i inlandet utan tillgång till badsjö.
Läs inlägget ovan : MSN och lagkrav enligt LSO https://www.msb.se/contentassets/32596cc0a1fc48aea6d86c65c71d9f59/guide-till-okan-vattensakerhet.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.