galento
Cheesen Cheesen skrev:
Så är det... nästan... Men är det ett äldre hus så stämmer det. Ett dolt fel är ytterst ovanligt då det mesta endera bör förväntas på grund av ålder eller borde hittas vid en grundlig undersökning.
Om du hittat felet så är det ju inte dolt, du har bara gjort en grundlig undersökning.
Elfel är i princip aldrig dolda då en elbesiktning hittar 99,5% av alla dylika fel resten ser man indikationer på.
Ok (y)

Demmpa Demmpa skrev:
Förenklat angående dolt fel:

- Köparen behöver inte göra någon undersökning för att kunna få något klassat som ”dolt fel”.

- ”Dolt fel” är ett fel som är dolt, alltså som inte går att hitta vid en undersökning.

- Felet ska vara oväntat, alltså det ska inte finnas någon indikation eller förväntning beroende på tex fastighetens ålder/skick.

- Ersättningen vid ”dolt fel” blir ungefär skillnaden mellan faktiska försäljningspriset och det uppskattade priset om ”dolda felet” hade varit känt.
Mäklaren ( från Fastighetsbyrån ) menade att köparen inte kan få rätt i dessa saker
heller ,oavsett dolt eller inte.
 
S
galento galento skrev:
Ok (y)



Mäklaren ( från Fastighetsbyrån ) menade att köparen inte kan få rätt i dessa saker
heller ,oavsett dolt eller inte.
klart det går att få rätt, om det är ett dolt fel. Men det är det nästan aldrig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Frågan om ersättning är redan besvarad i flera av inläggen, det är ert ansvar som fastighetsägare att åtgärda. När det är gjort kan det vara lämpligt att bedöma om det finns andra installationer i ert hus som är riskabla och i så fall genomföra den besiktning av elsystemet som ni inte gjorde före köp. Om något farligt eller felaktigt upptäcks är det bra att ni känner till det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tycker iofs. att många inlägg i tråden är lite väl negativa till möjligheten att få ersättning från säljaren. Vi vet i princip inget om förutsättningarna i fallet.
Om detta ex är ett ganska nytt hus, så har du som köpare rätt att förvänta dig att elen är ok. Finns det då inga uppenbara brister eller tecken på hempul (konstiga synliga kabeldragningar, dåligt klamrade kablar osv.). Men så visar det sig att någon har skarvat lösa trådar genom att bara tvinna dem fritt i väggen utan kopplingsdosa (finns exempel här på forumet, nybygge).
Det borde ha skaplig chans att gå som dolt fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Just exemplet på lösa tvinnade kablar i väggen anser jag kunna klassas som ett dolt fel under rätt förutsättningar. Men jag har svårt att se att det skall kunna ge någon större ersättning. Att åtgärda ett anläggningsfel (feldragen grupp) tycker jag borde hamna kring 10-30tkr. Långt ifrån summorna på vad t ex ett badrum utan tätskikt kostar att åtgärda.

Så i praktiken så är det nog ytterst sällan el hamnar under dolda fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Som vanligt inget dolt fel etc.

Gällande det någon annan skrev om att anmäla en obehörig installation, tänk på följande:

1. Även om det är lätt att t.ex med intyg från elektriker bevisa att installationen är inkorrekt utförd, så är det i princip omöjligt att bevisa VEM som utfört denna. Förra ägaren kan blåneka, och där tar det stopp.

2. Om du anmäler obehöriga och inkorrekta elinstallationer så medger du kännedom om dessa. Om du då säljer huset en dag så måste du ha åtgärdat de du känner till eller upplysa köparen om dem (upplysningsplikt).
 
Nu vet vi bara om installationen av spottarna. jag skulle misstänka att det idag är ett känt område för fusk. Så att ens undersökningsplikt kommer innebära spottarna. Detta är en gissning som inte har någon som helst koppling till några domar. dock känns inte gissningsvis inte helt felaktig.

Om den installation är felaktig, så ligger det nära tillhands att man bör kolla resten av installation.
Det finns många frågetecken.

Att polisanmäla känns som en svår väg att övertyga polis och åklagare samt polis. eftersom säljaren, inte äger sitt boende och därmed inte har någon kontroll på vad som skett...
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ok (y)



Mäklaren ( från Fastighetsbyrån ) menade att köparen inte kan få rätt i dessa saker
heller ,oavsett dolt eller inte.
Man ska aldrig säga aldrig.... Är ett fel dolt och det går att bevisa så självklart kan man vinna. Men det kan bara svårt
 
Demmpa Demmpa skrev:
- Ersättningen vid ”dolt fel” blir ungefär skillnaden mellan faktiska försäljningspriset och det uppskattade priset om ”dolda felet” hade varit känt.
...men för att vara berättigad till ersättning, givet det du skriver ovan, så måste kostnaden vara "betydande" (tror jag är den korrekta juridiska benämningen) dvs relativt stor. Det finns prejudikat på vad som inte är tillräckligt stort och här får någon stötta mig, men jag tror mig minnas siffran 2,9%.
Så, om ditt hus kostade 3,5 miljoner, så är inget under 101500 dolt fel (givet att mitt minne om 2,9% stämmer).

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
...men för att vara berättigad till ersättning, givet det du skriver ovan, så måste kostnaden vara "betydande" (tror jag är den korrekta juridiska benämningen) dvs relativt stor. Det finns prejudikat på vad som inte är tillräckligt stort och här får någon stötta mig, men jag tror mig minnas siffran 2,9%.
Så, om ditt hus kostade 3,5 miljoner, så är inget under 101500 dolt fel (givet att mitt minne om 2,9% stämmer).

/ Hälsningar, Fredrik
Det är där nånstans vill jag minnas...Det finns även en dom i absoluta siffror så var det under 30000:- om jag mins rätt. men det har senare kommit en dom precis som du säger med ett om jag minns rätt ett direkt procenttal. En ganska korrekt bedömning skulle jag vilja säga.
 
På tal om elinstallationer i villa/hus och vad föregående ägares elektriker eller "hemmapul" kunde se ut så kommer här en bild på en eldosa som jag hittade i mitt hus under tiden vi rev ner hela övre våningen pga ombyggnad och tillbyggnad. Inne i eldosan fanns ett ormbo!
Så visst finns det bra och dåliga elektriker...:oops:
Plötsligt gick det upp ett "ljus" för mig varför resten av eldragningen i huset såg ut som den gjorde.
Nu är all eldragning utbytt enligt gällande lagkrav av en behörig elektriker!
Rörig elinstallation i vägg med osäkert anslutna, blottade kablar i en eldosa som liknar ett "ormbo".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
På tal om elinstallationer i villa/hus och vad föregående ägares elektriker eller "hemmapul" kunde se ut så kommer här en bild på en eldosa som jag hittade i mitt hus under tiden vi rev ner hela övre våningen pga ombyggnad och tillbyggnad. Inne i eldosan fanns ett ormbo!
Så visst finns det bra och dåliga elektriker...:oops:
Plötsligt gick det upp ett "ljus" för mig varför resten av eldragningen i huset såg ut som den gjorde.
Nu är all eldragning utbytt enligt gällande lagkrav av en behörig elektriker!
[bild]
Just det där borde väl inte vara några problem att få vettigt och ordnat, iofs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Just det där borde väl inte vara några problem att få vettigt och ordnat, iofs.
Nä förstås. Av ren lathet använde "den gamla installatören" en dosa till alla kopplingar för övre våningen istället för att dela upp installationen i ex vis två dosor/förgreningar. Det hade både underlättat vidare dragning och troligen även gett mindre irritation och mindre huvudbry när doslocket skulle på som då putade ut som en ölmage.
Men nu är skiten borta och nya elektrikern har skarpare hjärna än den tidigare vad gäller installationer och regelverk och gjort snyggt och fint. :D
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Detta kan ju omöjligtvis vara ett dolt fel, be säljaren om faktura från behörig elektriker som utfört arbetet.
Ett jävla skämt tycker jag.
 
Helt otroligt att folk vill få det till dolt fel.

Du tabbade dig helt själv när du inte kollade ordentligt.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.