Mikael_L
Det går en trend med att minska förpackningarna, ta samma pris, som en dold prishöjning.

Jag är medveten om detta, och tänker på det, eller kollar jämförpris. På halvkilos kaffe har det pågått ett bra tag, och Gevalia är nu nere på 425gr på halvkilos kaffe, imorse när jag tog fram ett par olika paket så insåg jag hur löjligt det dessutom ser ut, jämfört med Arvid Nordquist som fortfarande håller på att ett halvkilo ska vara 500g.

Vilka fler kapar bort lite av innehållet?
Marabou har kommit ner till 180g på "200 g chokladkakor", 300g chipspåsar har börjat vara 275g och 250g
Kronkyckling och någon fler har 900g i en påse som de antagligen hoppas kunden ska uppfatta som enkilos.

När kommer mjölkförpackningar drabbas?
Stannar det med 260g kaffe i halvkilos kaffepaket och 625ml mjölk i enliterstetror?
Kaffepaket från Arvid Nordquist och Gevalia med varierande vikt, diskuterande förpackningsminskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
prebbs_se och 34 till
  • Laddar…
tommib
Visst är det störigt. Jag upptäckte i höstas att knorr börjat köra med 10 buljongtärningar i paketen istället för 12. Samma pris...

Visst att man kanske kan förklara bort en del med att det blir mer rationellt i lagerförpackningarna eller något men jag tror likt dig att tillverkarna helt enkelt krymper förpackningarna för att slippa höja priset. Undrar vad det kostar att bygga om maskinerna för att göra detta?

Kronfågel har ju kört länge med 800 g kycklingfilé, det reagerar jag inte ens på.

Jämförpriser är det enda vettiga att titta på. Undrar hur många som faktiskt gör det.
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Det brukar ju förklaras med att kunderna efterfrågar mindre förpackningar... Fan trot...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fast Gevalia-kaffet handlar väl mer om att det är ekologiskt? Nu kan de ta samma pris på både eko och vanligt, och ha dem i samma kampanj.

Men ja annars håller jag med.

Julmusten är 1.4l
Annat jag stör mig på är onödigt stora förpackningar. Roade mig med att lägga alla bitar i ett paket romerska bågar i rad. Hade bara behövt en förpackning som var 2/5 av originalförpackningen.

Sen har vi kryddor, santa Maria gjorde ju sin "nya" burk mindre. Och har ni någonsin reagerat på att refillpåsarna aldrig fyller burken, de hävdar att de inte är refill...
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
tommib
13th Marine 13th Marine skrev:
refillpåsarna aldrig fyller burken, de hävdar att de inte är refill...
Eftersom påsarna är dyrare än burken i många fall så kan de säkert hävda att det inte är refill. Kolla jämförpriset...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Irriterar min på alla flaskor som blir plattare o plattare, som tex schampo, balsam mm, och som ramlar omkull bara man tittar på dom.
Anledningen är väl som tidigare saker, få mer pengar för mindre mängd.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl en svår bransch att tjäna pengar i; priserna är fallande gentemot KPI och de jäkla konsumenterna väljer bara det billigaste alternativet hela tiden. Transportkostnaderna går upp. Lönerna går upp. Då får man börja fippla för att få ut fler produktenheter per lastbil för att hålla aktieägarna glada.

KPI mot KPI livsmedel:

https://jordbruketisiffror.wordpres...4-av-hushallens-utgifter-2009-var-siffran-13/
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Fil och yoghurt är väl ändå festligast. Det är 1000g, inte 1L...
 
  • Gilla
Tom_Höör och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Korvgubbe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går en trend med att minska förpackningarna, ta samma pris, som en dold prishöjning.
Shrinkflation
 
  • Gilla
  • Haha
mikewse och 2 till
  • Laddar…
Refillförpacknibgarna är ju mindre för att det ska vara rimmligt att få i det i orginalförpackningen. Det blir svårt om det är samma mängd. Jag tittar altid på jämförpriserna, och refill brukar inte vara dyrare.

Nör det gäller kycklingen stör det mig mer att det vara är 80%kyckling. Jag har för mig att jag hörde någon butik som satte jämförpriset på faktisk kyckling.
 
  • Gilla
bling och 2 till
  • Laddar…
Fast när jag får i två refill på en burk ;)
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Refillförpacknibgarna är ju mindre för att det ska vara rimmligt att få i det i orginalförpackningen. Det blir svårt om det är samma mängd. Jag tittar altid på jämförpriserna, och refill brukar inte vara dyrare.
Nu är det dock en ganska extrem volymskillnad om man tänker på de vanliga små kryddpåsarna. Tror dock inte de är specifikt tänkta som refill.

En märklig anekdot är att jag köpte en påse oregano härom månaden och fyllde min gamla burk som dock bara blev fylld till en tredjedel men till min förvåning var det samma nettovikt på burken och påsen. Hur nu det går till... De kanske fluffar innehållet i burken så att den skall se full ut?
 
Och 1.5liter läsk blir 1.4, kan inte vara kunden som efterfrågat, måste ju vara rent skojeri..

Men man ska alltid läsa den lilla lappen, Pris/kg, pris/st.
 
  • Gilla
zwennebanan och 5 till
  • Laddar…
De jag sett har det väl carit typ 10% mindre eller samma mängd. Snabbkaffet måste jag vibrera ner i burken, det är samma mängd i refill förpackningarna.
 
  • Gilla
Jens42
  • Laddar…
T TobFor skrev:
Fil och yoghurt är väl ändå festligast. Det är 1000g, inte 1L...
Vi har kollat med Arla om detta, och svaret var att yougurt kan man äta alltså vikt. Mjölk däremot som man enbart kan dricka mäts i volym...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.