Har flera gånger noterat att förpackningar som tydligt är märkta tex "15% mer " har dyrare kg pris än den normalstora. Frågan är om kg priset är på totalvikt eller på vikten man sen får mer än...
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Mikael_L
Blev lite chockad häromdan när Fazer låtit sina 200gr chokladkakor blir pyttiga 145g.

Det är dock kanske inte samma slags lurendrejeri, de har fått en ny formfaktor, blivit betydligt kortare, så det kanske inte är tänkt att man ska lura ögat och därmed konsumenten.
Men anledningen skulle ju ändå vara kul att veta. :)
Fazer chokladkakor i ny mindre storlek på butikshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Blev lite chockad häromdan när Fazer låtit sina 200gr chokladkakor blir pyttiga 145g.

Det är dock kanske inte samma slags lurendrejeri, de har fått en ny formfaktor, blivit betydligt kortare, så det kanske inte är tänkt att man ska lura ögat och därmed konsumenten.
Men anledningen skulle ju ändå vara kul att veta. :)
[bild]
Anledningen är enkel, ökade priser på något de måste ha i produktionen. Råvaror, arbetskraft, energi etc. .. Ökar priserna såpass mycket att man inte kan hålla samma pris ut till kund måste man höja. Då är det "mindre dåligt" att förminska förpackningen, istället för att öka siffrorna på prislappen.
 
Har också märkt detta, noterade det först på Marabou som körde 185g senast jag kollade?

Måste kolla på Fazers nästa gång...

En av anledningarna är ju att man helt enkelt vill ha samma enhetspris trots ökande omkostnader, detta för att behålla marknadsandelar på en tuffare marknad. Som delvis blir mer och mer transparent... Folk har ju en känsla av vad 200g choklad skall kosta, det har väl kostat runt 20kr senaste 10 åren?

Tror vi kommer se samma sak inom bygg när det kommer till infästning exempelvis. Det är idag en svår del att prisjämföra då alla har olika förpackningar och olika saker i dem, det är ju mycket lättare med en OSB3, Gipsskiva, 45x195 C24.
 
Mikael_L
Kul när man kommer hem med en bunt 90 gips och det visar sig att det är 85cm breda skivor ... :)
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 29 till
  • Laddar…
hsd
marabou 200g låg på 15:- för 4-5 år sedan
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kul när man kommer hem med en bunt 90 gips och det visar sig att det är 85cm breda skivor ... :)
Golvspån har ju krympt till 180cm på längden...
Och gipsskivorna var väl alltid 120cm förr i tiden. Sen krympte man dom och skyllde på arbetsmiljön.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Mikael_L
Jag köpte en tumstock häromdagen, när jag kollade mot min gamla så var den nya bara 190 lång.

Men fortfarande samma pris. :mad:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dowser4711 och 18 till
  • Laddar…
Var den fortfarande graderad till 200? :surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Javisst.


(Och bara för att nu inte oroa någon, nu gled jag alltså plötsligt över i lite humor och ironi, den absoluta sanningshalten sjönk därför betydligt ;))
 
  • Gilla
  • Haha
Abuquir och 3 till
  • Laddar…
Skratta lagom. Har för vana att försöka köpa kvalitetsprodukter, så även måttstockar. Meterstockarna köper jag från Hultafors tillverkning. Dock märkte jag att den diffade nästan 4 mm mot en stock från Jula. Jämfört med min Bosch avståndslaser var den också 4 mm för kort. Klagade till Hultafors men de sa bara att det förekommer variationer och toleranserna är inte så exakta, samt att man inte kunde jämföra med en avståndslaser då de inte var tillräckligt exakta. Nähä.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
big mike och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
marabou 200g låg på 15:- för 4-5 år sedan
Ja, och nästan 30 för 14-15 år sedan faktiskt.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Men man ska alltid läsa den lilla lappen, Pris/kg, pris/st.
Läsa ja, men inte lita blint. Butikerna är inte så duktiga på det, har sett flera ggr tex samma mängd till samma pris, men med olika jmfpriser, eller tvärtom...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Sobotson skrev:
Läsa ja, men inte lita blint. Butikerna är inte så duktiga på det, har sett flera ggr tex samma mängd till samma pris, men med olika jmfpriser, eller tvärtom...
Hur är det möjligt att det värdet ens är fel? Det måste väl ändå autogenereras från butikens varudatabas?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kul när man kommer hem med en bunt 90 gips och det visar sig att det är 85cm breda skivor ... :)
:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.