Hej!

Ska förlänga några kopparrör som är 16mm.. Verkar inte finnas 16mm till 15 eller 12 mm..

Det är inne i vägg så går inte med koppling

Hur gör man?

Får man mjuklöda dolda skarvar eller ska det hårdlödas?
 
Ah smart,, tar ju en 18 till 12 såklart haha
 
dolda skarvar är bra att hårdlöda!
mjuklod känns lite vanskligt till förbrukningsvatten
 
  • Gilla
Casca
  • Laddar…
Det finns klämringskopplingar att köpa men då får du nog vända dej till en rörmockare eller om du har möjlighet att öppna ett konto på Dhal rörgrosist. Tror inte att man får bygga in några kopplingar, men en klämringskoppling tycker jag käns säkrast.
 
jkarlberg skrev:
Ah smart,, tar ju en 18 till 12 såklart haha
Hur funkar det ? (nyfiken )
 
Dolda skarvar får inte vara varken hård eller mjuklödda (om det gäller tappvatten)..
 
Elkludde skrev:
Hur funkar det ? (nyfiken )

18mm röret är 16mm invändigt
 
hempularen skrev:
Dolda skarvar får inte vara varken hård eller mjuklödda (om det gäller tappvatten)..
har du källa på det?

så jag skulle vara tvungen att byta ut de kopparrören som redan är lödda iväggen ifrån 1972

det sitter typ 20 mm stam och avstick till 12/10mm inne i väggen.
 
jkarlberg skrev:
18mm röret är 16mm invändigt
Jo visst Men då får du hårdlödda
 
jkarlberg skrev:
har du källa på det?

så jag skulle vara tvungen att byta ut de kopparrören som redan är lödda iväggen ifrån 1972

det sitter typ 20 mm stam och avstick till 12/10mm inne i väggen.
Dom dolda skarvar som finns får finnas kvar men man får inte skapa nya dolda skarvar.

Oftast gäller nya regler bara nyutförande av saker och ting, redan befintliga saker berörs väldigt sällan.
 
Okej..

Då gör vi det i smyg :)
 
Elkludde skrev:
Jo visst Men då får du hårdlödda
Varför skulle det inte gå att mjuklöda?
 
jkarlberg skrev:
Varför skulle det inte gå att mjuklöda?
nja det bör funka men det känns tryggare med kopparfosforlod med 2% silver (alltså inte mässinglod )
 
Det är silver i godkänt (för VVS) mjuklod oxå.
Jag har sett ett hållfasthetstest (provtryckning) på en mjuklödd och en hårdlödd skarv, där vann den mjuklödda pga att i den hårdlödda skarven hade grundmaterialet blivit mjukglödgat av värmen och därför gav själva röret vika. Dock skedde detta vid mycket högt tryck, tror det var över 100 bar.

Man ska dock mer noga med renhet och flussmedel vid mjuklödning.
 
Jag har gjort ett test av mjuklödning själv. Satte en rörstump i ett T-rör och satte fast röret ganska rejält i ett skruvstäd. Tog sedan en monsterpolygrip om T:et och vred. Röret började gå sönder vid skruvstädet.
Lödskarven höll ihop bra.
Ska se om jag kan hitta en bild på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.