Det finns en klämringskoppling i märket vattett som är i storlek 16 och förminskas till15. Kolla på närmsta grossist
 
Pataradiata skrev:
Det finns en klämringskoppling i märket vattett som är i storlek 16 och förminskas till15. Kolla på närmsta grossist
Den kopplingen finns i fler fabrikat,men det gick inte att använda klämring
i detta fallet,om jag har fattat rätt
 
jo det sitter klämring där nu temporärt..

Känns bättre med lödda skarvar bara..
Särskilt eftersom pexröret släppte när vattenberedaren kokade förra helgen ;)
 
jkarlberg skrev:
jo det sitter klämring där nu temporärt..

Känns bättre med lödda skarvar bara..
Särskilt eftersom pexröret släppte när vattenberedaren kokade förra helgen ;)
klämmringskopplingar kan man aldrig lita på,däremot en riktigt utförd lödning

Det finns 16-15 lödmuff ,(har iaf funnits)
 
På rinkaby sa han att man tar 18 mm till 12. Då 18 är 16mm inv
 
Elkludde skrev:
klämmringskopplingar kan man aldrig lita på,däremot en riktigt utförd lödning

Det finns 16-15 lödmuff ,(har iaf funnits)
Det är lite hårddraget tycker jag. När jag jobbade på industri så satte vi hundratals klämringskopplingar, många för höga tryck i hydrauliska system. Rätt monterade så blir de inte mycket problem med dem. Och det är ganska lätt att lära sig att montera dem. (Drag med rätt moment och ha inga spån och repor i vägen för skärringen).

Mjuklödning är som andra sagt en konst att få till dock (Och hårdlödning har andra risker. I mitt hus med +60 år gammalt torrt spån i bjälklagen så är brandrisken icke-trivial att hantera). Den förre ägaren hemma hos mig var tom utbildad rörkrökare och en stor vän av mjuklödning. Men det har läckt i stort sett i varenda skarv i värmesystemet ändå. (Han hade dessutom inte fattat att kopparrören är mjukare idag och numer behöver stödhylsa. så han hade iofs misslyckats med många klämringskopplingar också. Inte kul att rätta till i efterhand...) Mina klämmringskopplingar när jag bygde ut har dock varit i stort sett problemfria (någon enstaka efterdragning).

Därmed inte sagt att jag skulle bygga in dem. Särskilt inte i tappvattensystemet!

Var jag TS med sitt exploderande tappvattensystem (;)) så skulle jag riva ut och bygga skarvfritt. Tänk var kul om det spruckit inne i trossbotten istället för kökskranen. Det hade lätt kunnat ta längre tid innan det märktes.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är lite hårddraget tycker jag. När jag jobbade på industri så satte vi hundratals klämringskopplingar, många för höga tryck i hydrauliska system. Rätt monterade så blir de inte mycket problem med dem. Och det är ganska lätt att lära sig att montera dem. (Drag med rätt moment och ha inga spån och repor i vägen för skärringen).

Mjuklödning är som andra sagt en konst att få till dock (Och hårdlödning har andra risker. I mitt hus med +60 år gammalt torrt spån i bjälklagen så är brandrisken icke-trivial att hantera). Den förre ägaren hemma hos mig var tom utbildad rörkrökare och en stor vän av mjuklödning. Men det har läckt i stort sett i varenda skarv i värmesystemet ändå. (Han hade dessutom inte fattat att kopparrören är mjukare idag och numer behöver stödhylsa. så han hade iofs misslyckats med många klämringskopplingar också. Inte kul att rätta till i efterhand...) Mina klämmringskopplingar när jag bygde ut har dock varit i stort sett problemfria (någon enstaka efterdragning).

Därmed inte sagt att jag skulle bygga in dem. Särskilt inte i tappvattensystemet!

Var jag TS med sitt exploderande tappvattensystem (;)) så skulle jag riva ut och bygga skarvfritt. Tänk var kul om det spruckit inne i trossbotten istället för kökskranen. Det hade lätt kunnat ta längre tid innan det märktes.
Det blir inte mycket problem Men det finns en risk o då bygger man inte in klämringar,visst det har stor betydelse hur man utför mjuklödning
 
Lödning håller bäst kör alltid med lödtråd med 5% silver i så det smiter in fint i skarven är man van röris så läcker det aldrig i en lödskarv, problem med lödning är om det rinner lite vatten i röret då ångas det upp och blåser hål i lodet/tillsats mtrl ibland har man fått hissa upp rörstråk i källare för att minska vattnet.Själv så går jag aldrig in med gasen i en privatbostad p.g.a brandrisk och trådskaparens problem hade jag löst med en Vattete 16-15 övergång i en vattete 1130 i dim.15-12 och med stödhylsa 16x1 i sexton röret.Sedan monterat en insp lucka så kopplingarna kan kontrolleras och även efterdras.

mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Det blir inte mycket problem Men det finns en risk o då bygger man inte in klämringar,visst det har stor betydelse hur man utför mjuklödning
Visst. Jag menade väl mest att man inte bygger in en mjuklödd skarv heller. Det är som sagt icketrivialt att få till den så bra (särskilt om man gör den själv) att man kan lita på den inbyggd.
 
Nu vet jag inte hur det ser ut, men, jag skulle kapa röret på båda ändarna ( om det går ) och dra plusprisol eller prisol igenom.

Alu pex också, dock inte pex, hatar det. Släpper fan jämt.
 
Robinvvs skrev:
Alu pex också, dock inte pex, hatar det. Släpper fan jämt.
Vilken sorts skarv, och vilket märke?
 
Helst press, känns mycket tryggare än skär och kläm kopplingar. Klämkopplingar kan ju läcka beroende på årstid till och med. Expansion osv. Press kopplingar brukar sitta bra. Annars ett kopplingsset från LK, kan få koppling och slang av mig om man hämtar det, gratis i Stockholm. Skär bara av en bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.