engs
P Per-Elofsson skrev:
Vad är hållhaken? Varför accepterar folk att betala för att jobba?
Vi får ut mer än bara skattefria delen. Hur mycket varierar. Det går på nått snittpris senaste 3-månaderna eller så.

Det går nog ganska jämnt upp om man inte plockar ut en väldigt törstig bil, med en ”snittbil” och man kör rimligt går det kanske någon kronan plus vissa perioder och nån krona minus andra.

Räknar då med att dessa sista kronor åker på 50% skatt, om man ska göra så eller räkna på vad man betalar i snitt procent över året är väl mer en filosofisk fråga.

Med elbil och dess enorma prisfluktuationer (känslan är väl större variation på förbrukning också, beroende på väder, jämfört med fossila bränslen, men har inte räknat efter) blir det än mer knepigt hur det ska beräknas.

Reser man bara hemifrån bör det gå bra men måste man snabbladda regelbundet blir det ett helt annat snittpris.

Edit: Att arbetsgivaren inte ersätter vad det kostar utan bara vad som är skattefritt är lika märkligt som att inte betala mer i lön än vad som är skattefritt. 22800:-/år eller nått.
 
Redigerat:
Märkligt upplägg. De förmånsbilar jag haft tidigare, har ingen nu, betalade företaget bränslet för tjänstemilen och jag för privatmilen. Hade också en enhet som loggade alla resor. Sen markerade jag var som var tjänsteresor. Resten var privatresor. Tankkort på företaget. Privat bränsle drogs på lönen.

Nu får jag 40 kr per mil för att köra med privatbil i tjänsten. Allt över 25 kr beskattas. Har jag för mig, det ändrades vid årsskiftet.

Ditt upplägg hade jag aldrig accepterat.
 
P Per-Elofsson skrev:
Jobbar i bransch (hissar) med servicebil som ska börja förmånsbeskattas så bil kan köras även privat. Ska betala drivmedel även för tjänsteresor själv mot ersättning. Men…

Tankar diesel för 5000 kr, 25 kr per liter x 200 liter.

Bil drar 0,7 L/mil = 285 mil på 200 L.

0,7 av 25 kr = 17,50 pris per mil. Alltså vill man ju ha 17,50 av sin arbetsgivare i ersättning.

6,50 tillbaka skattefritt per mil = 1857 kr

17,50 - 6,50 = 11 kr.

Återstår 11 kr per mil som det liggs ute pengar med.

11 kr x 285 mil = 3135 kr

På dessa 3135 kr ska inkomstskatt betalas då allt över 6:50 ska beskattas.

3135 x 0,3 = 940 kr i skatt

Med andra ord 1857 (skattefri ersättning) + 3135 (skattepliktig ersättning) - 940 (skatt på 3135) = 4051.

5000 betalas för tankning - 4051 i ersättning = 849 kr back.

Enkelt förklarat. Man betalar skatt på ersättning man får för att man tankat bilen med redan skattade pengar.

Man ska väl inte behöva betala för att jobba? Går det till så här?

En fråga till. De som inte förmånsbeskattar har tankkort från firman. Dvs. firman betalar soppa direkt hemifrån. Då ska väl knappast vi som förmånsbeskattar knappa in resa hemifrån som privat resa i körjournalen?
Om du är runt och servar hissar lär du få en massa fin olja.
Skaffa en gammal bil och motor som kan köra på den oljan och försök ta betalt av din arbetsgivare för att du destruerar hans avfall!

Alternativt så sälj hissoljan till någon som har alloljebrännare till sina verkstadslokaler.
 
Har du verkligen förstått upplägget med bilen?
Har ni ett kontor ni utgår ifrån eller åker ni direkt ut på jobb?
Du behöver ju bara betala förmån för privatkörning
 
Det upplägget känns väldigt fel.

Vi har haft lite olika upplägg, med varierande grad av bra eller dåligt. Det beror också på vilken typ av bränsle som används vilken typ av ersättningsmodell som är bäst.

Ni verkar ha ersättning för tjänstemil. Då är 12 kr av dessa skattefria för bensin/diesel. 6,50 som du nämner låter väldigt lågt. Men din arbetsgivare bestämmer såklart vilken ersättning de vill ge själva. Om de vill ha kvar personalen så sätter de en skälig ersättning. Min arbetsgivare satte 12 kr och lägger även till några kronor som blir skattepliktiga. Exempelvis: vill arbetsgivaren att du ska få motsvarande 0,7 liter/mil Diesel och diesel kostar 23 kr så ger de dig 0,7 x 23 = 16 kr netto.
För att få ut 16 kr behöver de ge dig ca 8 kr (4 kr med 50% marginalskatt) extra utöver de 12 kronorna som är skattefria, alltså 20 kr/mil.
I mina ögon är denna ersättningsmodell ganska onödig att använda sig av om man bara har diesel eller bensinbilar.
Då är det bättre med "delat drivmedel", dvs du betalar din andel av drivmedelskostnaden, exempelvis. Du har kört 30% av den totala körsträckan i maj månad. Du får då betala 30% av drivmedelsfakturan för maj. Mycket enkelt.

Delat drivmedel är inte så bra om man erbjuder laddhybrider eller elbilar som man kan ladda hemma. Med denna ersättningsmodell blir det väldigt svårt att få till en rättvis ersättning för hemmaladdningen.

Men, grunden i allt detta är ju att du måste få en ersättning som täcker den drivmedelskostnad som företaget har.

Självklart ska du inte behöva betala för att köra i tjänsten!!! Det har jag väldigt svårt att tro att någon går med på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.