Jobbar i bransch (hissar) med servicebil som ska börja förmånsbeskattas så bil kan köras även privat. Ska betala drivmedel även för tjänsteresor själv mot ersättning. Men…

Tankar diesel för 5000 kr, 25 kr per liter x 200 liter.

Bil drar 0,7 L/mil = 285 mil på 200 L.

0,7 av 25 kr = 17,50 pris per mil. Alltså vill man ju ha 17,50 av sin arbetsgivare i ersättning.

6,50 tillbaka skattefritt per mil = 1857 kr

17,50 - 6,50 = 11 kr.

Återstår 11 kr per mil som det liggs ute pengar med.

11 kr x 285 mil = 3135 kr

På dessa 3135 kr ska inkomstskatt betalas då allt över 6:50 ska beskattas.

3135 x 0,3 = 940 kr i skatt

Med andra ord 1857 (skattefri ersättning) + 3135 (skattepliktig ersättning) - 940 (skatt på 3135) = 4051.

5000 betalas för tankning - 4051 i ersättning = 849 kr back.

Enkelt förklarat. Man betalar skatt på ersättning man får för att man tankat bilen med redan skattade pengar.

Man ska väl inte behöva betala för att jobba? Går det till så här?

En fråga till. De som inte förmånsbeskattar har tankkort från firman. Dvs. firman betalar soppa direkt hemifrån. Då ska väl knappast vi som förmånsbeskattar knappa in resa hemifrån som privat resa i körjournalen?
 
C
P Per-Elofsson skrev:
Man ska väl inte behöva betala för att jobba? Går det till så här?
Tyvärr är det precis så det är. Bäst just nu är nog uppläggen med delad bränslekostnad där var och en betalar för sitt utifrån proportionen tjänste-/privatmil.

Förmånsvärdet för själva bilen är ju inte heller någon höjdare numera om man räknar på det.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Vad är hållhaken? Varför accepterar folk att betala för att jobba?
 
C
P Per-Elofsson skrev:
Varför accepterar folk att betala för att jobba?
Min uppfattning är att många inte gör det utan skippar förmånsbilen. Men så är det ju också rätt många idag som inte direkt bryr sig om vad saker och ting kostar.
 
Har fan svårt att ta in hur folk kan acceptera att betala drivmedel för att köra en bil som krävs i arbetet.

Jag menar.. en anställd på kontor skulle ju aldrig köpa en ny datorskärm, eller betala för ett nytt tangentbord en gång i månaden. Fattar inte.
 
RoTe
P Per-Elofsson skrev:
. Fattar inte.
Det är Sverige, här böjer man sig framåt och drar ner byxorna...
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är Sverige, här böjer man sig framåt och drar ner byxorna...
Nej, det gör man f-n inte.

Upp till chefen TS, förklara vilken dum skitlösning det här är.
 
  • Haha
RoTe
  • Laddar…
wildeside
I Sverige köper man en törstig diesel pickup till firman som man får dra av momsen på och slipper ha körjournal, då kan man passa på att tanka lite diesel till värmaren hemma så att man spar lite mer el när den är som dyrast som kan exporteras.
Man kan dra momsen på både bilen och dieseln, slipper betala inkomstskatt på dieseln man värmer huset med.
Mindre miljövänligt men mycket billigare.
 
Tomture61
P Per-Elofsson skrev:
Jobbar i bransch (hissar) med servicebil som ska börja förmånsbeskattas så bil kan köras även privat. Ska betala drivmedel även för tjänsteresor själv mot ersättning. Men…

Tankar diesel för 5000 kr, 25 kr per liter x 200 liter.

Bil drar 0,7 L/mil = 285 mil på 200 L.

0,7 av 25 kr = 17,50 pris per mil. Alltså vill man ju ha 17,50 av sin arbetsgivare i ersättning.

6,50 tillbaka skattefritt per mil = 1857 kr

17,50 - 6,50 = 11 kr.

Återstår 11 kr per mil som det liggs ute pengar med.

11 kr x 285 mil = 3135 kr

På dessa 3135 kr ska inkomstskatt betalas då allt över 6:50 ska beskattas.

3135 x 0,3 = 940 kr i skatt

Med andra ord 1857 (skattefri ersättning) + 3135 (skattepliktig ersättning) - 940 (skatt på 3135) = 4051.

5000 betalas för tankning - 4051 i ersättning = 849 kr back.

Enkelt förklarat. Man betalar skatt på ersättning man får för att man tankat bilen med redan skattade pengar.

Man ska väl inte behöva betala för att jobba? Går det till så här?

En fråga till. De som inte förmånsbeskattar har tankkort från firman. Dvs. firman betalar soppa direkt hemifrån. Då ska väl knappast vi som förmånsbeskattar knappa in resa hemifrån som privat resa i körjournalen?
Taskigt upplägg ang. att du får betala bränslet till din förmånsbil :thinking:
Min egen erfarenhet är att arbetsgivaren betalade alla utgifter för bilen sedan blir jag förmånsbeskattad för mina privata mil , bränslet blir iofs. ngr kr dyrare för mig .
Plus jag betalar en summa till arbetsgivaren för bilen , får ju dras av på beskattningen dock .
 
j.f.s
Har förmånsbil och har tankkort samt logger i bilen. Dvs jag får hem en räkning för det bränsle jag loggar som privata resor. Sitter alltså en enhet i bilen med GPS som automatiskt registrerar alla resor. Ja, jag är övervakad men det visste jag att jag skulle bli i och med valet att ha förmånsbil.
Precis som föregående inlägg beskriver alltså :)

Märkligt upplägg att du ska ligga ute med pengar då företaget ofta kan få bra rabatter med företagsavtal på drivmedel.
 
Det är ju bara att du tar upp med din arbetsgivare att han får ge en högre ersättning på den beskattningsbara delen. Den är fri för arbetsgivaren att sätta.

Den skattebefriade delen är dessutom höjd från 6,50 till 12kr/mil 2023.

Kör själv tjänstebil där jag gör utlägg för bränsle, och får sedan ersättning för mil körda i tjänst.
Min ersättning per tjänstemil är för tillfället 12kr skattefri del + 25kr beskattningsbar.
 
C
S stuffs skrev:
Det är ju bara att du tar upp med din arbetsgivare att han får ge en högre ersättning på den beskattningsbara delen.
Visst, du kan få 1 000 kr/mil om det är det man är överens om. Det ändrar dock inte det faktum att tjänsteresorna dubbelbeskattas.
 
C cpalm skrev:
Visst, du kan få 1 000 kr/mil om det är det man är överens om. Det ändrar dock inte det faktum att tjänsteresorna dubbelbeskattas.
Exakt! Sjukt ju.
 
Som ovan nämnt är det i dagsläget tankkort på firman och förmånsbeskattning av dom privata milen som gäller, det kan vara jobbigt att ha GPS eller behöva för journal över precis all körning men det är det nog värt med diesel idag då ersättningen är så pass låg. Jagvhar en bensinbil som tidigare låg på 9,50 men nu höjts till 12 skattefritt. Jag kör kanske bara 20-30% av mina mil i tjänsten så har valt att bjuda på dom hundralapparna för att slippa allt loggande
 
P Per-Elofsson skrev:
Jobbar i bransch (hissar) med servicebil som ska börja förmånsbeskattas så bil kan köras även privat. Ska betala drivmedel även för tjänsteresor själv mot ersättning. Men…
Men du tvingas väl inte in i denna lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.