Mitt problem är att jag har en tomt på 2200 m2 som är väldigt kuperad och höjdskillnaden är nästan 20 meter på tomten. Jag har massor av kameror, sensorer, smarta pluggar, egna byggen med esp 32 och Nodemcu osv.

Till exempel har jag en AP AC pro placerad 10 meter från en Shelly RgBW i plastlåda. signalen är i unifi-appen på endast 86 dBm.

Jag har inte råd att dra ut Unifi-AP:s till alla dessa blindspots på tomten.

Helst av allt skulle jag vilja bygga någon form av ap av en nodemcu eller liknande microdator.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om man vill använda 24V passiv PoE på en PoE+-switch så kan man ha en adapter mellan, tex Instant 802.3af INS-3AF-I-G

[länk]
Fördelen med en sådan är att jag inte skulle kunna råka bränna något som inte är passiv poe?
 
Ja, med adaptern så kan switchen stå på PoE/PoE+ på alla portar, lämpligen monteras adaptern nära förbrukaren.

Med adaptern så kan man byta port på switchen hur som helst utan att riskera något.
 
P
D Derbyboy skrev:
Mitt problem är att jag har en tomt på 2200 m2 som är väldigt kuperad och höjdskillnaden är nästan 20 meter på tomten
Tror att dina AP sitter väldigt dåligt eller så är det helt enkelt kassa
2200m2 är ca 47x47 meter. Detta är rätt lite om vi pratar utomhus.

Jag täcker över 5000m2 med färre enheter (visserligen inte Unifi enheter) och flera byggnader ivägen.
Och tar jag in den senaste utplacerade APn, som är placerad ca 70meter bort via en wireless-wire länk, så blir det ännu fler kvadratmeter.

Har du någon som sitter utomhus? Jag har en som sitter uppe på skorstenen. Den tar stor yta åt ena hållet av tomten. Hade velat ha en rundstrålande men just nu får det vara som det är.

Sen har vi detta med vad som du har i andra ändan. Kanske är Wifi i sensorn kass. Vad har du för antenn till dessa nodemcu/shelly etc?
 
Jag har den inbyggda antennen. Det är möjligt att placeringen är kass på några, bl.a. ligger en på berget i krypgrunden 6 meter från min router men men.

Jag tror problemet snarare är antennen i enheterna som jag vill ansluta till mitt wifi.

Alltså alla har det inte så dåligt. Jag har cirka 70 st WIFI-enheter och det är bara 6 st som har "poor" anslutning.
 
P
Prova du först att förbättra enheternas Wifi innan du skaffar fler AP. Bättre antenner tex om de nu inte har några.
För det finns inte hur många WiFi kanaler som helst så det kan ju bli att alla AP stör varandra..
 
Så du tänker att jag på varje enhet ska öppna skalet och bryta garantin för att undersöka om jag kan ordna en bättre antenn?

Istället för att köpa en AP för 424 kr?
 
  • Gul och grön enhet märkt Shelly 12-24V DC med flera anslutningsportar på en sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Vad jag säger är att något måste vara konstigt om du inte kan med 6 AP täcka 2000m2.
Felriktade, trasiga eller rent ut kassa.
Eller så har du dina prylar inne i en plåtbur.
En bra kapsling kan göra underverk.
 
Jag har tagit två av APna till lägenheten och kör nu bara 4 st plus en Dream router.

Jag skulle säkert kunna konfigurera och placera dom bättre men med vissa så är kabeldragningen lite klurig. Oavsett ska jag nu göra en avstickare ner i en skog och behöver en ny AP.

Såhär ser det ut just nu:
 
  • Router- och accesspointslista med Dream Router, två US 8 PoE switches och fem access points med status "Excellent" och "GbE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.