JA = Ser bra ut, oroa dig inte! NEJ = Gör om och kontakta elektriker

• JA

26 Röster 61,9%
  • NEJ

16 Röster 38,1%
  • Antal röster
    42
  • Omröstningen stängd .
MultiMan
Det stod 6 - 6 när jag röstade, så nu är det avgjort. Kör på som det är. :crysmile:

(Gjort massor av sådana skarvar fast med lite bättre lödteknik. Alltid både inre slangar och en större, yttre utanpå. Faktiskt aldrig haft problem med detta.

Varför inte bara en förlängningssladd med smal kontakt för ojordad kabel där kopplingen görs bakom TV:n? Så platt så den i regel går att ha bakom utan problem. Exakt så har jag gjort på ett antal vägghängda TV som hänger väldigt nära väggen.

Sladd med ojordad platt kontakt och förlängning för användning bakom vägghängd TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
wildeside och 7 till
  • Laddar…
Ser bra ut, visst förskjutna skarvar hade varit bättre, skarven blir också tunnare. Om det yttre lagret krympslang görs lite längre tex. 20cm så limmar servering kabeln. Det är så man skarvar kabel i mark, fast med presshylsa.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
optimum
J Johan456 skrev:
Ser bra ut, visst förskjutna skarvar hade varit bättre, skarven blir också tunnare. Om det yttre lagret krympslang görs lite längre tex. 20cm så limmar servering kabeln. Det är så man skarvar kabel i mark, fast med presshylsa.
Stor skillnad på presshylsa och lödning.
Att löda som TS gjort är knappast god elsäkerhet.

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
J Jestii skrev:
Hej,

Tv-kabeln blev alldeles för kort efter jag satte upp den på väggen och jag vill ha det snyggt när det kommer till kabeldragning. Därmed så föll en förlängningssladd bort utan det jag gjorde var att jag försökte mig på lödning.
När jag ändå höll på med Tvn så tog jag tag i två lampsladdar som jag hade likadan problem med.

Arbetsgång i stort:
Jag använde mig av denna sladd för att förlänga tvns och lampans.
[länk]

Efter lödningen så fick varje sladd en egen krympslang och sedan hade jag en större för båda tillsammans.

Till frågan.
Utifrån bilder nedan ser detta OK ut?
Jag har haft Tvn och lampan igång en längre tid och känt på vid skarvningen om det är någon hetta överhuvudtaget och det var det inte. Kan detta på något sätt börja brinna?

[bild] [bild] [bild]
Lödningen som sådan ser väl bra ut. Jag kan inte uttala mig om Sveriges regler om sådant. Däremot bör skarven inte belastas med böjar för det finns en övergång mellan Dern tjocka tennpärlan och den tunna ledaren. All rörelse kommer att belasta denna övergången kraftigt. Jag skulle gilla denna skarv bara om den är ingjuten eller om kablarna på varje sida är skyddade mot mekanisk rörelse.

optimum optimum skrev:
Stor skillnad på presshylsa och lödning.
Att löda som TS gjort är knappast god elsäkerhet.
God elsäkeherhet, jag vet inte. Förr lödde man kopplingar. En lösning som TS gjort klarar stora dragpåkänningar. Man löder för stora strömmar inom kraftelektroniken. TVn drar 100W. Som med alla skarvar gäller det att vara noggrann.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
V VALK skrev:
Enligt min mening ska en skarv ha dragavlastning, vilket din saknar. Isoleringsförmågan hos krympslangen kan påverkas genom yttre tryck, lödningarna är stela och kan nöta igenom med risk för kortslutning alt. livsfara vid beröring.
Alla rätt i teorin anser jag. I praktiken då? Denna sladd kommer knappast att röras nämnvärt. Ska nog mycket till innan "stela lödningar", "bristande dragavlastning" eller "genomnött krympslang" visar sina fula trynen. Funkar skulle jag säga. Men förskjut skarvarna nästa gång så får du mindre, om än längre, bula och mindre risk för kortis.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
TS har inte hörts av på 71 timmar. Fruktar att det blev genomslag i kabeln, TV:n sprängdes och huset brann ner direkt när sladden testades.

• Wow
  • Haha
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Hej allihop,

Tack för all engagemang!

Jag sammanfattar personligen tråden med att jag borde förskjutit skarvarna men i övrigt med tanke på att kabeln kommer vara undangömd i en kabelkanal så borde det inte vara några problem.
Omröstningen idag är JA = 24 röster och NEJ = 15 röster.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.