Claes Sörmland
Här är ett mer spot-on exjobb "Ledningsrätt i enskild väg", A. Norberg, 2019.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1337318/FULLTEXT01.pdf

Det verkar som att Lantmäteriet sällan betraktar samfällighetsföreningar som förvaltar gemensamhetsanläggning med vägändamål på fastighet som berörs av ledningsrättsansökan som sakägare och att eventuellt skada på vägen eller ökad underhållskostnad tas rätt så lätt på.
 
Claes Sörmland
Från exjobbets intervju med en lantmätare (Bilaga I, C14):

En textutdrag om ledningsrätt för en enskild väg som förvaltas av en samfällighetsförening, från ett examensarbetesintervju.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om man nu inte vill säkra rätten till dragningen för det framtida scenario att marken byter ägare. Kanske är det detta som det hela handlar om?
Jag tror du kan vara inne på rätt spår här men inte för att marken skall byta ägare, sträckan är ca 6 meter bred remsa och på båda sidor finns andra fastighetsägare. Så marken lär knappast byta ägare.

Dock skall man tänka på vem ledningsrätten utfärdas för, till skillnad mot ett servitut så kan en ledningsrätt knytas till en juridisk person, t.ex. Kommun som bolag. Om ägarskapet skulle ändras så skulle ägarskapet för ledningen följa med ägarskapet, det vill såklart kommunen undvika. Jag har ledningsrätt på min egna fastighet till förmån för fastigheten som kommunhuset ligger på, 2 mil bort. Jag har även en ledningsrätt för lokala elbolaget, men där står elbolagets namn inskrivet och ingen fastighet.

Sen har jag för mig att vid förrättning så skall de parter som berörs ersättas för uppkommen skada. En brunn i vägen är ju i allra högsta grad det, det är ju ett ingrepp i vägen.

Hittade denna publikation från Trafikverket, här står det att väghållaren för enskild väg kan stoppa arbetet om det saknas avtal mellan väghållare och den som lägger ner ledningar. Tyvärr är publikation ganska svepande i sin utformning och den hänvisar heller inte till några lagar.
https://bransch.trafikverket.se/con...-enskilda-vagar-ledningsarbete_t-anpassad.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.