Då vart det lite sämre att mäta, i lådan sitter fläkten då. Inte omöjligt att det är någon form av plugg på sugsidan på lådan och där ska det då mätas, blir inte riktig sant värde, men inte helt fel heller. Finns inget hål, så kan man borra ett som passar till instrumentet och bara täppa till med en bra tape, det håller för tapen suger fast. Om jag förstår rätt har ni bara ett rör ner under plattan och det är vad dom brukar göra, men fel. Det ska vara minst 2 rör ner och sitta diagonalt mot varandra för att få bra drag underifrån. men som sagt. Det jag undra över, vad är det för fyllning ni har under plattan, bara jord eller 20 - 40 cm kross. Sen är det radongubbarna som gör något och kunden vet inget, om verkningsgraden mer än något mätvärde som dom ges och vid vilken årstid det är som mätning görs. låga värden sommartid och tvärs vintertid.
 
J jonaserik skrev:
mäta undertycket som är ca 2 meter före fläkten
Före fläkten mäts det skrev jag och vad det blir, kan ingen säga förän mätvärdet finns
 
J jonaserik skrev:
Då vart det lite sämre att mäta, i lådan sitter fläkten då. Inte omöjligt att det är någon form av plugg på sugsidan på lådan och där ska det då mätas, blir inte riktig sant värde, men inte helt fel heller. Finns inget hål, så kan man borra ett som passar till instrumentet och bara täppa till med en bra tape, det håller för tapen suger fast. Om jag förstår rätt har ni bara ett rör ner under plattan och det är vad dom brukar göra, men fel. Det ska vara minst 2 rör ner och sitta diagonalt mot varandra för att få bra drag underifrån. men som sagt. Det jag undra över, vad är det för fyllning ni har under plattan, bara jord eller 20 - 40 cm kross. Sen är det radongubbarna som gör något och kunden vet inget, om verkningsgraden mer än något mätvärde som dom ges och vid vilken årstid det är som mätning görs. låga värden sommartid och tvärs vintertid.
Nej fläkten sitter i pannrummet, jag tolkade det som att jag skulle mäta 2 meter innan fläkten? Och med innan, menar du då på den sidan röret mot platten är eller mot utblåset? Men är det precis vid fläkten det ska mätas går det! Vad mäter man med?
Om det är ett eller fler rör ner under plattan vet jag inte, samma sak med vad som finns under plattan tyvärr.. Vi flyttade in förra året och det finns ingen dokumentation kring radoningreppet och de tidigare ägarna lever inte längre.
 
AHA vi har missuppfattat varandra lite . Om det är möjligt att mäta 2 meter före fläkten så är det bäst, annars så långt som det går före fläkten. Det med vad under finns, Årtal på huset kan säga en del, finns det lika hus på gatan/vägen så kanske fråga. Vet ni om det är markradon eller från väggar ( blåbetong ) i källaren, viss skillnad på det.
 
S
bytte min 75w fläkt till en modern 98w EC fläkt , gjorde stor skillnad på radonvärden ,
fullvarv på vintern o lågvarv vår till höst
 
S stenna skrev:
bytte min 75w fläkt till en modern 98w EC fläkt , gjorde stor skillnad på radonvärden ,
fullvarv på vintern o lågvarv vår till höst
Har du en länk till fläkten du använder idag?
 
S
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
Finns trumfläktar och ansluta mot spiro och det behöver/ska inte vara orkan i dom. bara ett konstant sug när det tas från underjorden och vid försök till orkan, genom att ha så stor fart , så stallar fläkten. Det hjälper inte. Min fläkt är en sån som får plats i ett 110 mm avloppsrör och den räcker för ett undertryck på 2 mm


EDIT Heter kanalfläkt
 
S stenna skrev:
7400042 Väggfläkt RS 100 C1 EC 1 Styck 2 880,00

[länk]

obs! jag använder en ytterväggsfläkt med kåpa , men samma fläkt/motor finns säkert för kanalfläkt
Det var en snygg lösning
 
J jonaserik skrev:
Finns trumfläktar och ansluta mot spiro och det behöver/ska inte vara orkan i dom. bara ett konstant sug när det tas från underjorden och vid försök till orkan, genom att ha så stor fart , så stallar fläkten. Det hjälper inte. Min fläkt är en sån som får plats i ett 110 mm avloppsrör och den räcker för ett undertryck på 2 mm


EDIT Heter kanalfläkt
Det är en kanalfläkt jag har idag men den är inte justerbar i hastighet. Frågan är väl egentligen vad som är bäst att göra för att få ner värdena till rimliga nivåer.

Idag sitter det spiralrör enligt första bilderna jag la upp. Om man skulle vilja få bättre effekt vad är då bästa tillvägagångssätt? Ny fläkt, något smalare dimension på rören? Vad kan jag göra? 40tkr för en fläkt som kanske inte gör någon jättestor skillnad känns surt.

Sen kan man alltid fundera på vilka halter som faktiskt är skadliga.. vi har egentligen bara relativt höga värden när det är vinter, runt 200-350 som högst men så fort det blir lite varmare ute så går värdena ner närmare 100.
 
På sommaren vädras det mer och då sjunker % . En kanalfläkt går bra att justera farten på med en motordimmer, Min jag har gör jag så med, för att hålla undertrycket. Den här jag, men du kanske behöer en lite större för ansluta på spiron. Finns även andra på classes
https://www.clasohlson.com/se/Kanalflakt-Flexit-100-DFM/p/36-4634
 
S
Scj Scj skrev:
Det är en kanalfläkt jag har idag men den är inte justerbar i hastighet. Frågan är väl egentligen vad som är bäst att göra för att få ner värdena till rimliga nivåer.

Idag sitter det spiralrör enligt första bilderna jag la upp. Om man skulle vilja få bättre effekt vad är då bästa tillvägagångssätt? Ny fläkt, något smalare dimension på rören? Vad kan jag göra? 40tkr för en fläkt som kanske inte gör någon jättestor skillnad känns surt.

Sen kan man alltid fundera på vilka halter som faktiskt är skadliga.. vi har egentligen bara relativt höga värden när det är vinter, runt 200-350 som högst men så fort det blir lite varmare ute så går värdena ner närmare 100.
en lågprislösning är ju att att ta bort kanalfläkten o ersätta med rör o montera ytterväggsfläkt på utsidan vid ditt nuvarande utblås .

jonaserik : din lösning att ha så lite sug som möjligt funkar nog bara i enkla fall med en helgjuten källarplatta med källarväggar ovanpå , gamla hus med källarväggar gjorda före långt senare gjutna betonggolv som bildar en labyrint kräver nog fler sugpunkter o mer flås i fläkten
 
S stenna skrev:
en lågprislösning är ju att att ta bort kanalfläkten o ersätta med rör o montera ytterväggsfläkt på utsidan vid ditt nuvarande utblås .

jonaserik : din lösning att ha så lite sug som möjligt funkar nog bara i enkla fall med en helgjuten källarplatta med källarväggar ovanpå , gamla hus med källarväggar gjorda före långt senare gjutna betonggolv som bildar en labyrint kräver nog fler sugpunkter o mer flås i fläkten
Har två 110 rör diagonalt på mitten av källaren och det fungerar. Men klart det finns avikelser.
 
Plockade bort anslutningen i plattan för att se hur det ser ut och verkar vara stenkross och betong blandat, svårt att gräva ur något egentligen.
 
  • Öppen anslutning i en betongplatta som avslöjar underliggande stenkross och betongblandning, svårt att urskilja detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.