17 433 läst · 39 svar
17k läst
39 svar
Företag förstör huset och är omöjliga att få tag i
Håller helt med. Fattar inte riktigt hur folk tänker när dom anser att man som köpare av en produkt är den som gjort fel. Absolut att man kan göra mera efterforskning och på så vis få bättre koll. Men det är ju ändå inte köparens fel att den som ska leverera inte gör det.ulfben skrev:Ni har inte gjort något fel. Lyssna inte på de som försöker lägga skulden på dig som fått ditt hus förstört av skojare. Även om ni hade gjort allt rätt och haft besiktningsman på plats från dag ett och hållt i pengarna och pratat med konsumentombudsman och skrivit formellt korrekta kravbrev så hade ni kunnat sitta precis lika mycket i skiten idag (se min Sunroof tråd för ett exempel).
Ni har rätt och "byggarna" har helt fel. Det kan ta tid, men behöver inte kosta mycket alls att försöka reda ut situationen.
0. Organisera ert material. Skapa en folder. Samla foton, mail och inspelade samtal. Datummärk. Skriv sedan en tidslinje, sammanfatta varje relevant händelse, löfte, skada osv (kortfattat!) och hänvisa till materialet i mappen.
1. Anmäl till ARN. Ett utlåtande från ARN väger tungt i tingsrätten så ifall företaget inte frivilligt följer ARNs beslut så har ni mycket goda förutsättningar för en tvist i tinget.
2. Prata med ert försäkringsbolag. Dels om skadorna och ifall ni kan få hjälp att dokumentera dem och ställa krav mot byggfirman. Men också om att få rättshjälp när det blir aktuellt senare. Ni kan också gå från andra hållet; ifall ni har en jurist som ni har förtroende för så kan denne ansöka om rättshjälp från er hemförsäkring.
Det är väl ingen som säger att TS är skyldig till byggfusket? Men genom att betala för ett fuskbygge har TS mist sitt trumfkort i diskussionen med byggfirman. Hade delar av betalningen hållits inne hade det varit betydligt lättare att klara ut det här. Det är felet TS har gjort.T TechChad skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Tillägger:M Micke_xyz skrev:Sannolikheten att de skulle bry sig om vad ARN säger är minimal med tanke på omdömen och att de pressar fram betalning.
Skojarfirma.
Möjligen kan ni lägga massa tid på att stämma företaget på den summa det kostar att åtgärda felen. Men bevisbördan är tyvärr er men inte omöjligt. Skulle ni vinna processen är det inte ens säkert att ni får ut pengarna företaget döms att betala.
Som jag ser det har ni tre alternativ. Tidsåtgången för dessa ökar exponentiellt.
1. Ge företaget ett syrligt omdöme så andra varnas, sen släpp.
2. Gå till ARN, kanske kan företaget hamna på nån svart lista, sen släpp.
3. Lämna in en stämningsansökan och lev med denna process i några år.
Försäkringsbolaget går in och hjälper till med advokatkostnader och rättegångskostnad om det är ett småmål, dvs om det är ett skador för ett halvt basbelopp och däröver.
Ett småmål kan gå rätt fort, beror på om motparten ger med sig snabbt eller inte. Man kan iallafall inrikta sig på minst 6-12 månader.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Elpriserna gjorde att det öppnade upp för många oseriösa hantverkare, snabba pengar utan kunskap.T TechChad skrev:
Solceller anser jag köper man från ett företag som har varit med några år och kan det de sysslar med. Det finns garantitid på solceller och då vill det till att företaget finns kvar på marknaden.
Man måste lägga ner massor av tid att kolla, gäller alla företag, hur länge har de haft företaget, har de fler företag inom samma bransch, vilket kan vara en varningsklocka, är de reg. för F-skatt, momsreg.? Detta kan man se på allabolag.se, ring skatteverket för att höra om de skatteskulder hos skattemyndigheten och få färska bolagsuppgifter, ring kronofogden och fråga om de har de skulder hos kronofogden och googla på företaget! Skriv avtal, finns på konsumentverkets hemsida och villaägarnas hemsida. Seriösa företag förstår att man kollar, oseriösa företag förstår inte!
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Risken är ganska stor att de inte kommer bry sig om ARN.
Om ni väljer att dra företaget till rätten, och Ni skulle vinna så sätter de bara bolaget i kk. Är det för mycket pengar är det garanterat värt det för dessa. Det spelar ingen större roll om de måste bilda ett nytt bolag.
Jag skulle inte dragit företaget längre än till ARN. En rättegång skulle bli kostsam. Jag misstänker nämligen att din jurist kommer att fakturera dig oavsett.
Jag är ganska övertygad om att det inte kommer bli någon ersättning. Så Det är lika bra att ta in ett nytt företag som åtgärdar alla fel. Det lär säkert behöva göra om jobbet.
Dyr köpt affär. Jag misstänker att du lärt dig din läxa.
Det viktigaste är att aldrig betala förrens allt är klart. De kan hota bäst de vill. Det viktigaste är om du bestrider en faktura så kommer ingen gilla den. Varken inkasso eller kfm. Landar det hos inkasso, informera att du har bestridit fakturan. Drar de till kfm så samma sak där. Då gör inte kfm någonting.
Då måste de dra dig till tinget. Då spelar det ingen roll att du överklagat. Dock är jag ganska övertygad om att det inte är allt för svårt att visa på att den summa du håller inne är rimlig för att åtgärda alla felen. Så nästa gång ta mycket foton under arbetets gång. Om de inte täcker takfönstret klättra upp och gör det själv
För att slippa problem. Bara för att någon annan är skyldig så är det bara du som förlorar på att inte göra det.
När du väljer företag skulle jag undvika företag som kommer och ringer på dörren.
Sen åk inte och hälsa på ägarna. Man vet aldrig vad som händer. Skulle inte förvåna mig om de skulle göra en polisanmälan för olaga hot eller nånting. Även om du inte ens varit i närheten av att hota. Ge inte dessa den glädjen.
Om ni väljer att dra företaget till rätten, och Ni skulle vinna så sätter de bara bolaget i kk. Är det för mycket pengar är det garanterat värt det för dessa. Det spelar ingen större roll om de måste bilda ett nytt bolag.
Jag skulle inte dragit företaget längre än till ARN. En rättegång skulle bli kostsam. Jag misstänker nämligen att din jurist kommer att fakturera dig oavsett.
Jag är ganska övertygad om att det inte kommer bli någon ersättning. Så Det är lika bra att ta in ett nytt företag som åtgärdar alla fel. Det lär säkert behöva göra om jobbet.
Dyr köpt affär. Jag misstänker att du lärt dig din läxa.
Det viktigaste är att aldrig betala förrens allt är klart. De kan hota bäst de vill. Det viktigaste är om du bestrider en faktura så kommer ingen gilla den. Varken inkasso eller kfm. Landar det hos inkasso, informera att du har bestridit fakturan. Drar de till kfm så samma sak där. Då gör inte kfm någonting.
Då måste de dra dig till tinget. Då spelar det ingen roll att du överklagat. Dock är jag ganska övertygad om att det inte är allt för svårt att visa på att den summa du håller inne är rimlig för att åtgärda alla felen. Så nästa gång ta mycket foton under arbetets gång. Om de inte täcker takfönstret klättra upp och gör det själv
För att slippa problem. Bara för att någon annan är skyldig så är det bara du som förlorar på att inte göra det.
När du väljer företag skulle jag undvika företag som kommer och ringer på dörren.
Sen åk inte och hälsa på ägarna. Man vet aldrig vad som händer. Skulle inte förvåna mig om de skulle göra en polisanmälan för olaga hot eller nånting. Även om du inte ens varit i närheten av att hota. Ge inte dessa den glädjen.
Hej,ulfben skrev:
De ansökte om konkurs i juli. Fick svar från ARN igår att de lägger ner anmälan på grund av att företaget gått i konkurs.
Läste att Tommy som var en av de värsta inom Kompletta Tak har startat ett solcellsföretag istället. Ska försöka ta reda på vad företaget heter så man kan varna folk.
Liknande trådar
-
Måste huset vara "förstört" för att vattenskada ska ersättas?
Försäkringar -
Vi vill riva huset- finns det företag som köper (eller får) huset av oss och fraktar bort allt?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Företag förstörde vår asfalterade uppfart
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Poolföretag måste ersätta snöförstört pooltak
Artikelkommentarer -
71 kvm plattsättning runt huset, handgräva själv eller lämna till företag?
Grund & Markarbeten