17 431 läst · 39 svar
17k läst
39 svar
Företag förstör huset och är omöjliga att få tag i
Sida 1 av 3
Hej,
I höstas anlitade vi företaget "KomplettaTak" för att byta vårt tak eftersom att vi skulle sätta upp solceller. Under arbetet så gjorde de en hel del skada på huset. T.ex. täckte de inte över takfönsterna när de åkte hem för dagen, under natten regnade det väldigt mycket och det regnade in. De gjorde en stor repa på vår brevlåda, de sågade sönder hela fasaden när de skulle ta ner hängrennorna. De slog ett hål genom innerväggen, de spikade sönder elkablarna på vinden mm.
Det är i stort sett omöjligt att få tag i dem, v.42 förra året skulle arbete komma igång, v. 48 började de, vi fick ingen information där emellan utan fick själva ringa och jaga dem för att få reda på att det var fördröjt, oftast svarade de inte när man ringde.
När arbetet var färdigt och alla problem ovan uppdagades försökte vi igen få tag i dem. Till slut fick jag tag i dem i december och de sa att de skulle skicka ut någon från deras försäkringsbolag, men att det blev efter jul. När jag inte hade hört något efter några månader hörde jag av mig igen och när jag till slut fick tag i dem, så sa de att jag skulle maila in problemen till dem (igen). Så skulle de höra av sig. Det har nu gått mer än en månad sen jag mailade dem och har inte hört något.
Känns som att de inte är intresserade av att lösa detta och bara kommer ignorera oss tills vi tröttnar. Finns det något vi kan göra? Ta in någon annan som löser alla fel och skicka räkningen till "KomplettaTak"? Anmäla dem till ARN?
I höstas anlitade vi företaget "KomplettaTak" för att byta vårt tak eftersom att vi skulle sätta upp solceller. Under arbetet så gjorde de en hel del skada på huset. T.ex. täckte de inte över takfönsterna när de åkte hem för dagen, under natten regnade det väldigt mycket och det regnade in. De gjorde en stor repa på vår brevlåda, de sågade sönder hela fasaden när de skulle ta ner hängrennorna. De slog ett hål genom innerväggen, de spikade sönder elkablarna på vinden mm.
Det är i stort sett omöjligt att få tag i dem, v.42 förra året skulle arbete komma igång, v. 48 började de, vi fick ingen information där emellan utan fick själva ringa och jaga dem för att få reda på att det var fördröjt, oftast svarade de inte när man ringde.
När arbetet var färdigt och alla problem ovan uppdagades försökte vi igen få tag i dem. Till slut fick jag tag i dem i december och de sa att de skulle skicka ut någon från deras försäkringsbolag, men att det blev efter jul. När jag inte hade hört något efter några månader hörde jag av mig igen och när jag till slut fick tag i dem, så sa de att jag skulle maila in problemen till dem (igen). Så skulle de höra av sig. Det har nu gått mer än en månad sen jag mailade dem och har inte hört något.
Känns som att de inte är intresserade av att lösa detta och bara kommer ignorera oss tills vi tröttnar. Finns det något vi kan göra? Ta in någon annan som löser alla fel och skicka räkningen till "KomplettaTak"? Anmäla dem till ARN?
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Gå direkt till ARN , är gratis och inte komplicerat. Det bör ju få företaget lite eld i baken att fixa till problemen. Viktigt att ta med alla fel och bilder på allt.
hoppas det löser sig
hoppas det löser sig
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Går man in på deras hemsida så heter de något mer och det är det namnet man ser i allabolag.seL Lelogan skrev:Hej,
I höstas anlitade vi företaget "KomplettaTak" för att byta vårt tak eftersom att vi skulle sätta upp solceller. Under arbetet så gjorde de en hel del skada på huset. T.ex. täckte de inte över takfönsterna när de åkte hem för dagen, under natten regnade det väldigt mycket och det regnade in. De gjorde en stor repa på vår brevlåda, de sågade sönder hela fasaden när de skulle ta ner hängrennorna. De slog ett hål genom innerväggen, de spikade sönder elkablarna på vinden mm.
Det är i stort sett omöjligt att få tag i dem, v.42 förra året skulle arbete komma igång, v. 48 började de, vi fick ingen information där emellan utan fick själva ringa och jaga dem för att få reda på att det var fördröjt, oftast svarade de inte när man ringde.
När arbetet var färdigt och alla problem ovan uppdagades försökte vi igen få tag i dem. Till slut fick jag tag i dem i december och de sa att de skulle skicka ut någon från deras försäkringsbolag, men att det blev efter jul. När jag inte hade hört något efter några månader hörde jag av mig igen och när jag till slut fick tag i dem, så sa de att jag skulle maila in problemen till dem (igen). Så skulle de höra av sig. Det har nu gått mer än en månad sen jag mailade dem och har inte hört något.
Känns som att de inte är intresserade av att lösa detta och bara kommer ignorera oss tills vi tröttnar. Finns det något vi kan göra? Ta in någon annan som löser alla fel och skicka räkningen till "KomplettaTak"? Anmäla dem till ARN?
Man ser ägarnas namn också. Jag skulle åka hem till dem tillsammans med någon person, gärna en jurist om det är möjligt och ställa dem mot väggen för att få svar och informera dem att du stämmer dem om de inte gör rätt för sig inom x dagar.
Alt. Så tar du dit ett annat företag som rättar till skadorna och de får betala.
Ta gärna kontakt med någon kunnig person/företag för att få en kostnadsberäkning för att rätta till skadorna. Prata med ditt försäkringsbolag, du har säkert rättshjälp. Villaägarna har juridisk rådgivning som är gratis om du är medlem.
De försökte påstå att de var vi själva som orsakat skadorna när vi påpekade skadorna för dem första gången, tog en del övertalning för att de skulle gå med på att skicka ut försäkringsbolaget (sen gjorde de inte ens det).
Det får bli en anmälan till ARN har sparat alla mail, dock är det ganska ensidiga konversationer då de knappt svarat. Men har dokumenterat med bilder iallafall.
Det får bli en anmälan till ARN har sparat alla mail, dock är det ganska ensidiga konversationer då de knappt svarat. Men har dokumenterat med bilder iallafall.
Jag förutsätter att du inte betalat någonting?
Jurist ? du menar HA?H HEM2121 skrev:Går man in på deras hemsida så heter de något mer och det är det namnet man ser i allabolag.se
Man ser ägarnas namn också. Jag skulle åka hem till dem tillsammans med någon person, gärna en jurist om det är möjligt och ställa dem mot väggen för att få svar och informera dem att du stämmer dem om de inte gör rätt för sig inom x dagar.
Alt. Så tar du dit ett annat företag som rättar till skadorna och de får betala.
Ta gärna kontakt med någon kunnig person/företag för att få en kostnadsberäkning för att rätta till skadorna. Prata med ditt försäkringsbolag, du har säkert rättshjälp. Villaägarna har juridisk rådgivning som är gratis om du är medlem.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Det är väl mer så här. Man ska ju inte åka ensam, helst en oberoende person för att styrka det som har sagts, beroende på ort, på en mindre ort kanske man känner till någon jurist som kan tänka sig att följa med, det viktiga är ju att det är en trovärdig person som inte kan ifrågasättas, det underlättar vid ev. rättvist, öppnar bara för olika tankegångsvägar. Man kan bli ganska låst när man står mitt uppe i problem.electroluxaren skrev:
Redigerat:
Ja problemet är ju att vi betalat, det är svårt att stå emot när de säger att om man inte betalar så kommer de bli rättsliga följder och varje dag som räkningen inte är betald så kommer det en straffavgift.
Så klart önskar jag nu att jag inte betalt. Men helt ärligt så struntar jag lite i pengarna och vill bara att de ska bli några konsekvenser för "KomplettaTak" och deras agerande.
Så klart önskar jag nu att jag inte betalt. Men helt ärligt så struntar jag lite i pengarna och vill bara att de ska bli några konsekvenser för "KomplettaTak" och deras agerande.
Moderator
· Stockholm
· 52 321 inlägg
Du betalade alltså efter att ni upptäckt problem?
Bara som råd till andra som läser här. Man skall ALDRIG under några omständigheter betala för något som inte är färdigt eller är felaktigt. Man bör betala för så mycket som entydigt är klart och rätt (såvida man inte har skrivet i avtalet att betalning sker när arbetet är färdigt, då skall man inte betala ett öre förrän även felen är åtgärdade).
Bara som råd till andra som läser här. Man skall ALDRIG under några omständigheter betala för något som inte är färdigt eller är felaktigt. Man bör betala för så mycket som entydigt är klart och rätt (såvida man inte har skrivet i avtalet att betalning sker när arbetet är färdigt, då skall man inte betala ett öre förrän även felen är åtgärdade).
Ja, tyvärr. En del av felen upptäckte vi dock efter vi betalat.H hempularen skrev:Du betalade alltså efter att ni upptäckt problem?
Bara som råd till andra som läser här. Man skall ALDRIG under några omständigheter betala för något som inte är färdigt eller är felaktigt. Man bör betala för så mycket som entydigt är klart och rätt (såvida man inte har skrivet i avtalet att betalning sker när arbetet är färdigt, då skall man inte betala ett öre förrän även felen är åtgärdade).
Vi är inte så vana husägare och inte så insatta i vad som gäller. Så vi blev rädda när de hotade oss med rättsliga följder och straffavgifter. Självklart önskar jag att vi agerat annorlunda.