Väldigt snygg rabatt! Jag får inspiration till min remsa, i skuggan av en thujahäck. Tack för att du delar.

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren och 1 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Oj vad jag och min trädgård skulle behöva inspireras av dig, men känns lite som att jag skulle behöva börja med en bulldozer :thinking:
Följer och ser om det blir en fortsättning!
Ha! Känner igen det och tack för komplimangen. De små rensnings insatserna är ofta lika viktiga, om inte viktigare.

Skall göra om annan rabatt. Stort ”före/efter” projekt. Separat tråd. 4x8m bär- o köksland ;)

M Malin165 skrev:
Väldigt snygg rabatt! Jag får inspiration till min remsa, i skuggan av en thujahäck. Tack för att du delar.
Kul och tack! Finns många perennner som tycker om skugga-halvskugga. Lycka till!

• Gilla
Malin165
  • Laddar…
Ett till litet ”före/efter” projekt som hör till rhododendron och surjordsväxter!

Mycket eftersatt. Man kan undra hur ens de gamla buskarna kan blomma! Var bara mossa på jorden (ingen som lagt på jord eller gödslat senaste +15åren)
Före"-bild av trädgårdsprojekt med rhododendron i förfall, ojordad mark och samlade stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före-bild av ouppdaterad rhododendronrabatt med blommande buskar vid husvägg.
Skapa konto
Rhododendronbuske i blom med nyjord runt rötterna, grusbård i framkant och texten "På gång.." mot en suddig bakgrund.
Skapa konto

Jag fixade en ny grusbård av lite tvättade stenar jag grävde upp i samband med förra stora projektet samt gammal grus som låg vid fasaden - lade dessa på en ogräsväv.
Renoveringsarbete i trädgården med rhododendronbuskar, grus och en skottkärra med jord.
Skapa konto

Så blev det jordblandning vid sidan, hålgrävning och vattenfyllning idag.
Ny förberedd jord kring blommande rhododendronbuskar med en skottkärra full av växter klar för plantering.
Skapa konto
Rhododendronrot med nytt grusbårdsskydd, jord och vattenfyllning under landskapsförbättring.
Skapa konto
Renoverat rabattområde med rosa rhododendron, nyanlagd grusbård och två grävda hål fyllda med vatten.
Skapa konto

Skall bli kul att få se hur det blir imorgon och presenterar resultatet!

Klart!

Färdigt trädgårdsprojekt med blommande rododendron och omplanterade ormbunkar samt funkior, markerat med fiberduk.
Skapa konto

Rabatt med blommande rhododendron, nyplanterade ormbunkar och funkior, stenkant och nysådd gräsmatta.
Skapa konto

Trädgårdsland före renovering med ormbunkar och rhododendron, svart plast och fiberduk syns.
Skapa konto
Nyplanterade ormbunkar och funkior med stenkant i en välpreparerad trädgård.
Skapa konto

Och så lite extra bilder över det färdiga projektet nedan

Färdigställt trädgårdsprojekt med ormbunkar, rhododendron och delade funkior, planterade längs stenkant.
Skapa konto
Närbild på en ormbunke och omplanterade funkior med nyjämnad mark och stenkant i en trädgård.
Skapa konto
Nyplanterade ormbunkar och funkior med stenkant i en blomstrande trädgård.
Skapa konto
Färdigt trädgårdsprojekt med omplanterade ormbunkar, delade funkior, stenkant och fiberduk på gräsmark.
Skapa konto
Färdigställt trädgårdsprojekt med ormbunkar, funkior, blommande buskar och nytt gräs samt fiberduk.
Skapa konto
Nyplanterade ormbunkar och funkior i rabatt med stenkant på nyjämnad mark.
Skapa konto
Nyplanterade ormbunkar och funkiaplantor med kanter av sten och återställd mark med gräsfrö.
Skapa konto

Det blev tre ormbunkar vilka omplanterades från uppfarten, fyra funkior som jag kapade från den stora rabatten (jag delade dem).

Kanterna blev fyllda med sten.

På bild är även marken återställd, jämnat till marken lite, fylld med gräsfrön, dressat. Fiberduken är just där eftersom solen lyser på längre på hörnet under dagen.

Då var det allt för denna tråd om surjordsväxter i ett före/efter koncept. Funkia är en växt som pallar både vanlig jord och sådan med lägre ph / surt varför den kan stå med rhododendron.

Tack för mig!

• Gilla
Malin165
  • Laddar…
Är det Nova Zembla?

Vår i blom och den funkia som en gång planterades är bortflyttad.
Buske med rosa blommor i full blom framför en vit tegelvägg, utan synliga funkior.
Skapa konto

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.