9 840 läst · 30 svar
10k läst
30 svar
Före & efter: Enplans mexitegel fick en till våning och modern fasad
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Det är svårt att tro att det här moderna falusvarta huset varit en 1970-tals mexitegelvilla i ett plan, men så är det. Familjen Falk i Stockholm har gjort ett taklyft och byggt en till våning på huset. Till sin hjälp har de haft OS Arkitektur.
Du kan läsa artikeln här: Före & efter: Enplans mexitegel fick en till våning och modern fasad
Du kan läsa artikeln här: Före & efter: Enplans mexitegel fick en till våning och modern fasad
Känns direkt felaktigt att kalla det ”före och efter” när det är 90% efter.
men jag gillade faktiskt exteriören. 70-talets oproportionerliga hus är jag inte så förtjust i men här tycker jag man lyckades med proportionerna. Är mindre förtjust i materialvalen invändigt dock.
men jag gillade faktiskt exteriören. 70-talets oproportionerliga hus är jag inte så förtjust i men här tycker jag man lyckades med proportionerna. Är mindre förtjust i materialvalen invändigt dock.
De fick bygglov för taklyftet men inte för takkupan, så de gjorde den som en attefall takkupa i efterhand.Ursviken skrev:
Är tämligen säker på att det är det jag läst om huset sedan innan.
Den som vill se mer av huset så finns det på insta @blackandzinc och de har även en hemsida www.blackandzinc.com
Instämmer, man hade lika gärna kunnat bygga ett helt nytt hus vilket jag hade valt. Men det kanske fanns fler parametrar med i valet när man valde "nybyggnad" på befintlig fastighet.M Manfreds skrev:
Såg även att villan är med på OS Arkitekturs hemsida, så det är nog ett av deras större prestigejobb ;-)
Administrator
· Skåne
· 7 851 inlägg
90% av alla som läser artiklar som dessa är väl ändå nyfikna på hur mycket det har kostat, oavsett hur mycket man gjort på egen hand eller inte. Inte minst är det av intresse för personer som kanske själva funderar på att göra liknade byggen. Det är dock en detalj som oftast utelämnas.
Men trevligt att inte alla hus behöver jämnas med marken bara för att man vill förnya sig.
Men trevligt att inte alla hus behöver jämnas med marken bara för att man vill förnya sig.
Behöver man det så är man inte aktuell som kund. som det brukar heta på projekt där kostnaden är totalt ointressant. Vi spelar alla i olika divisioner, här pratar vi om den högre divisionen där pengar är av underordnad betydelseR Renoverajämt skrev: