mgorgis skrev:
sajjen: Elfas lösning kan fungera men den är dyr, ful och klumpig :)
lars_stefan_axelsson: Precis, man måste ställa tiden varje gång, precis som den här [länk] och jag vill att den räknar från 0 varje gång den får ström. Jag får väl bygga själv med en 555 och ett relä t.ex.
Om 555 är en instabil mulltivibrator så lycka till, höll på hela Julen för några år sedan för att fixa en fördröjning från 7-tillhållar låset (mickr.br.) upp till C.O. larmet, det blev 2st Tidreläer i stället. lika dyra som hela larmlådan.

CO korttidstimer gör tvärtom den stänger av strömmen efter inställd tid.
 
Redigerat:
mgorgis skrev:
Skulle du byta en säkring på en uttagsstople på parkeringen på din arbetsplats?
Det framgick inte i ditt inlägg ;)

Men absolut som någon annan skrev, byt kupévärmare , absolut billigast och smidigaste sättet.
 
Hur kan en 1100W motorvärmare dra mindre ström efter en halvtimme, drar den inte 1100W hela tiden?
 
Är det en PSA i stolpen? Då är den antagligen på 10A.

En bild på stolpen (säkringen) kan ge ledtråd.
 
nisse123 skrev:
Hur kan en 1100W motorvärmare dra mindre ström efter en halvtimme, drar den inte 1100W hela tiden?
Den drar lika mycke hela tiden MEN bara så länge som det behövs, när tempen är uppe på ca 70grader så stänger motorvärmaren av sig och startar igen lite senare.
 
mgorgis skrev:
Skulle du byta en säkring på en uttagsstople på parkeringen på din arbetsplats?
Sådant har hänt.. :rolleyes:
 
Man borde kunna sätta en lämplig diod i serie med fas eller n (spelar ingen roll vilket) till motorvärmaren, då halveras effekten på den. Och låta kupefläkten gå på full spänning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.