2 301 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Fördröjare
Sida 1 av 2
Hej,
Jag vill bygga/köpa en fördröjarkrets som när den får ström så väntar den en viss tid (helst programmerbar) sen slår den på, alltså tillslag kommer efter en viss tid. 230V och minst 1500-200W.
Tanken är att använda den för kupévärmaren som jag vill att den slår på ca en 30min EFTER att både den och motorvärmaren har fått ström, varför jag vill göra så? jo säkringen på eluttagen på parkeringen orkar inte med 1100W motorvärmare + 1400W kupévärmare så den löser ut så efter att motorvärmaren har jobbat i ca 30min då drar den inte lika mkt då kan jag slå på kupévärmaren utan att säkringen löser ut!
Jag vill bygga/köpa en fördröjarkrets som när den får ström så väntar den en viss tid (helst programmerbar) sen slår den på, alltså tillslag kommer efter en viss tid. 230V och minst 1500-200W.
Tanken är att använda den för kupévärmaren som jag vill att den slår på ca en 30min EFTER att både den och motorvärmaren har fått ström, varför jag vill göra så? jo säkringen på eluttagen på parkeringen orkar inte med 1100W motorvärmare + 1400W kupévärmare så den löser ut så efter att motorvärmaren har jobbat i ca 30min då drar den inte lika mkt då kan jag slå på kupévärmaren utan att säkringen löser ut!
Jag tror att det blir billigare att köpa en kupévärmare med lägre effekt än att bygga en tillslagsfördröjning på kupévärmaren. Ska man bygga en snygg lösning med riktiga grejer behöver man lite elmatriel som snabbt kostar några kronor. Då är man dessuom kvitt problemet att man regelbundet överbeleastar säkringar och kablar.
Det är en parkering på ett par hundra platser som inte är personliga så då måste dem byta ALLA vilket är inte realistiskt bara för att jag vill ha högre amperetal
Om jag vill byta kupevärmare till lägre effekt så vet jag inte vilken effekt som är OK då det inte står hur många ampere säkringen tillåter
Om jag vill byta kupevärmare till lägre effekt så vet jag inte vilken effekt som är OK då det inte står hur många ampere säkringen tillåter
Kolla på ELFA under https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19567&orderBy=PRICE_SORTER&sortOrder=asc&filterClause=COL_2%253DTillslagsf%25C3%25B6rdr%25C3%25B6jd%257C%257C%257CTillslagsf%25C3%25B6rdr%25C3%25B6jd%2520med%2520styrkontakt&pageSize=10
De billigare klarar inte 10A, men det går ju alltid att koppla på ett vanligt relä som dras av det tillslagsfördröjda.
De billigare klarar inte 10A, men det går ju alltid att koppla på ett vanligt relä som dras av det tillslagsfördröjda.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Fulhacket är att köra ett mekaniskt kopplingsur. De brukar inte ha batteribackup, dvs urverket går inte när de är strömlösa. Ställ det på exv. 12:00, med tillslag 12:30 så fungerar det som du specat. Kan fås för 29:- eller så (http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsur/Pr323835000).mgorgis skrev:
Det här är ju långt ifrån idealiskt, man måste komma ihåg att ställa om det innan varje användning (dvs vrida tillbaka till 12:00), men som snabbt billigt test på om idén med tillslagsfördröjning övt fungerar så är det ju svårslaget.
sajjen: Elfas lösning kan fungera men den är dyr, ful och klumpig
lars_stefan_axelsson: Precis, man måste ställa tiden varje gång, precis som den här http://www.clasohlson.com/se/Korttidstimer/Pr328747000 och jag vill att den räknar från 0 varje gång den får ström. Jag får väl bygga själv med en 555 och ett relä t.ex.
lars_stefan_axelsson: Precis, man måste ställa tiden varje gång, precis som den här http://www.clasohlson.com/se/Korttidstimer/Pr328747000 och jag vill att den räknar från 0 varje gång den får ström. Jag får väl bygga själv med en 555 och ett relä t.ex.