Hej,

Jag vill bygga/köpa en fördröjarkrets som när den får ström så väntar den en viss tid (helst programmerbar) sen slår den på, alltså tillslag kommer efter en viss tid. 230V och minst 1500-200W.
Tanken är att använda den för kupévärmaren som jag vill att den slår på ca en 30min EFTER att både den och motorvärmaren har fått ström, varför jag vill göra så? jo säkringen på eluttagen på parkeringen orkar inte med 1100W motorvärmare + 1400W kupévärmare så den löser ut så efter att motorvärmaren har jobbat i ca 30min då drar den inte lika mkt då kan jag slå på kupévärmaren utan att säkringen löser ut! :)

Byt till en 13A säkring så är saken biff!

Går tyvärr ej då det är en uttagstolpe på med automat säkring

Hmm, ursäkta men om det sitter en automatsäkring där så tvivlar jag på att den inte går att byta.. Även dom går sönder ibland.

Jag tror att det blir billigare att köpa en kupévärmare med lägre effekt än att bygga en tillslagsfördröjning på kupévärmaren. Ska man bygga en snygg lösning med riktiga grejer behöver man lite elmatriel som snabbt kostar några kronor. Då är man dessuom kvitt problemet att man regelbundet överbeleastar säkringar och kablar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Hmm, ursäkta men om det sitter en automatsäkring där så tvivlar jag på att den inte går att byta.. Även dom går sönder ibland.
Skulle du byta en säkring på en uttagsstople på parkeringen på din arbetsplats?

mgorgis skrev:
Skulle du byta en säkring på en uttagsstople på parkeringen på din arbetsplats?
Framför dina önskemål till din arbetsgivare, så om det går att byta så tvivlar jag inte på att han bekostar bytet. Eller???

Det är en parkering på ett par hundra platser som inte är personliga så då måste dem byta ALLA vilket är inte realistiskt bara för att jag vill ha högre amperetal :D
Om jag vill byta kupevärmare till lägre effekt så vet jag inte vilken effekt som är OK då det inte står hur många ampere säkringen tillåter

Har du dubbla motorvärmare eller nån hevyduty traktormotorvärmare? normalt brukar dom vara på 500-550w (sunesvenssonbilar :) ) och hur stor är säkringen som sitter nu?

brukar sitta en 6 a 6*230=1380-550=830 kupèvärmare

testa en 900w

Kan vara 6A men jag har 1100W motorvärmare och 1350W kupevärmare

mgorgis skrev:
Jag vill bygga/köpa en fördröjarkrets som när den får ström så väntar den en viss tid (helst programmerbar) sen slår den på, alltså tillslag kommer efter en viss tid. 230V och minst 1500-200W.
Fulhacket är att köra ett mekaniskt kopplingsur. De brukar inte ha batteribackup, dvs urverket går inte när de är strömlösa. Ställ det på exv. 12:00, med tillslag 12:30 så fungerar det som du specat. Kan fås för 29:- eller så (http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsur/Pr323835000).

Det här är ju långt ifrån idealiskt, man måste komma ihåg att ställa om det innan varje användning (dvs vrida tillbaka till 12:00), men som snabbt billigt test på om idén med tillslagsfördröjning övt fungerar så är det ju svårslaget.

sajjen: Elfas lösning kan fungera men den är dyr, ful och klumpig :)
lars_stefan_axelsson: Precis, man måste ställa tiden varje gång, precis som den här http://www.clasohlson.com/se/Korttidstimer/Pr328747000 och jag vill att den räknar från 0 varje gång den får ström. Jag får väl bygga själv med en 555 och ett relä t.ex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.