4 449 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
fördra kabel till elektrikern..
Var har du fått det ifrån ??? ???smogge skrev:
Jag har inte hittat något sådant i dom gällande föreskrifterna, och jag kan inte minnas att det har funnits någon sådan regel tidigare heller!
Instämmer.Erik_D skrev:Kan hålla med till viss del, därför jag efterlyste nån form av signatur för behörig elektriker. Då slipper man ta hänsyn till alla möjliga förståsigpåare och kan se direkt vilka det är som bevisligen kan sin sak.
Det ja tycker är mest anmärkningsvärt är när personer som tror sig veta saker som dom egentligen inte kan i detta ämne säger det som att det skulle vara allenarådande sanning. Detta är direkt farligt om någon tar tipset omsätter det i praktiken och skada uppstår.
Bra ide.
Är själv elektriker.
Är det bara det lilla jobbet som skall göras så blir det dyrare i slutändan om du tex skulle dragit ngn tråd för lite eller fel.
Är bara rören rätt laggda tar de inte mer än en halvtimma att susa i trådarna i de rören/slangarna under normala förhållande
Lycka till
Beroende på vad du ska stoppa i dem faktiskt.
Ska du ha dem till starkström så ska det vara en elektriker som drar rör och spikar dosor, ska du däremot ha nått annat i dem så går det fint att göra det hela självt.
Detta enligt min tolkning av förordningar och regelverk. Prata med elektrikern eller elfirman som ska göra resten av jobbet och kom överens om vad han/hon/de tycker är ok att du gör.
Ska du ha dem till starkström så ska det vara en elektriker som drar rör och spikar dosor, ska du däremot ha nått annat i dem så går det fint att göra det hela självt.
Detta enligt min tolkning av förordningar och regelverk. Prata med elektrikern eller elfirman som ska göra resten av jobbet och kom överens om vad han/hon/de tycker är ok att du gör.
Ehh?
Ska inte säga att du har fel men då vet inte A behörige på elfirman vad han pratar om . På direkt fråga har han svarat att så länge det inte gäller behörighetskrävande el dvs starkstörm så fanns det inga behörighetskrav på hur installationen utformades. Frågan ställdes med avseende på just tv och datanät.
Detta skulle också innebära att i stort sett alla telefirmor jag har haft att göra med bryter mot lag. De drar då glatt både data och tele i rör och de har ingen behörighet.
Har du sett någon bra formulering som styrker behörighetskravet för rördragning när det inte gäller en starkströmsanläggning?
Ska inte säga att du har fel men då vet inte A behörige på elfirman vad han pratar om . På direkt fråga har han svarat att så länge det inte gäller behörighetskrävande el dvs starkstörm så fanns det inga behörighetskrav på hur installationen utformades. Frågan ställdes med avseende på just tv och datanät.
Detta skulle också innebära att i stort sett alla telefirmor jag har haft att göra med bryter mot lag. De drar då glatt både data och tele i rör och de har ingen behörighet.
Har du sett någon bra formulering som styrker behörighetskravet för rördragning när det inte gäller en starkströmsanläggning?
>>>De man träffat på ute på byggen som är från telefirmor är generellt inga höjdare på installationer.mats_o skrev:Ehh?
Så därför har du säkert rätt.
De går alltid snabbast väg sen om det innebär att de stripsar kabeln runt en ventilations trumma eller bara slänger ut kablarna rakt på bärverket utan en enda fästpunkt bryr de sig inte om.
Vi elinstallatörer har jättehöga krav på oss inför besiktningsman men "De" kan oftast göra hur de vill.
Då folk i allmänhet tycker att det "bara" är svagström. ???
>>>Nej det har jag inte Mats.
Sverre eller Erik har säkert 8)
Lycka till med ditt bygge