4 449 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
fördra kabel till elektrikern..
Sida 1 av 2
Vad behöver jag för kablar för att fördra allt till elektrikern? Han skall alltså bara sätta i tåtarna i kontakterna...
Det jag skall koppla är:
Kablar från takdosan ner till dimmern. har 2takdosor, är dessa sammanbundna då? För han sa att jag skulle dra hälften av spottarna till den ena och hälften till den andra. skall jag då dra kabel från båda ner till dimmern?
kablar från trafon till takdosan, vilken sort skall det vara?
Hoppas ni förstår
//D
Det jag skall koppla är:
Kablar från takdosan ner till dimmern. har 2takdosor, är dessa sammanbundna då? För han sa att jag skulle dra hälften av spottarna till den ena och hälften till den andra. skall jag då dra kabel från båda ner till dimmern?
kablar från trafon till takdosan, vilken sort skall det vara?
Hoppas ni förstår
//D
Är det inte mer som skall dras så är det snabbt gjort om elektrikern drar själv istället för att riskera att det blir fel och han får dra i "rätt" trådar i alla fall.
Förklara så mycket som möjligt för honom hur det ser ut och hur du vill ha det samt vilka prylar du har själv och vad han ska fixa så att han kan komma väl förberedd och inte behöver åka och hämta mer prylar.
Förklara så mycket som möjligt för honom hur det ser ut och hur du vill ha det samt vilka prylar du har själv och vad han ska fixa så att han kan komma väl förberedd och inte behöver åka och hämta mer prylar.
Detta får vem som helst göra, bara det är under överinseende av behörig elektriker. I praktiken har installatören sällan behörighet, utan någon på firman står för behörigheten. Denna någon annan har gjort bedömningen att installatören i fråga har tillräcklig kunskap att utföra arbetet på rätt sätt.
/m
/m
Detta med fackutbildning stämmer inte.
Det är upp till arbetsgivaren (med behörighet) att avgöra om vederbörande kan vara lämplig att jobba under hans behörighet, det finns inga formella krav på att ha gått el linjen eller liknande i gymnasiet.
Anställningsförhållande måste dock finnas.
Ovanstånde med reservation för att dom skulle ha ändrat i regelverket men så var det iaf för några år sedan.
Det är upp till arbetsgivaren (med behörighet) att avgöra om vederbörande kan vara lämplig att jobba under hans behörighet, det finns inga formella krav på att ha gått el linjen eller liknande i gymnasiet.
Anställningsförhållande måste dock finnas.
Ovanstånde med reservation för att dom skulle ha ändrat i regelverket men så var det iaf för några år sedan.
Vem som helst för göra vad den vill vad gäller el men händer det ngt så innebär det enligt regelboken att du inte hade kunskap för detta ..Däremot om du själv gjort en installation som sen ngn med behörighet skrivit under på så är det den personen ifråga som är straff skyldig...
Moderator
· Stockholm
· 52 930 inlägg
Kanske i praktiken, men det är ju definierat att om jag ex utökar en fast installation så är det förbjudet oavset hur bra jag gör det. Däremot så lär det ju inte komma att utredas vem som gjort det så länge det fungerar.
Om det däremot uppstår problem med något jag får göra (byte av kontakt ex.), men som inte beror på mitt fel, utan tex. materialfel så bör man klara sig (under förutsättning att man använt rätt material).
Om det däremot uppstår problem med något jag får göra (byte av kontakt ex.), men som inte beror på mitt fel, utan tex. materialfel så bör man klara sig (under förutsättning att man använt rätt material).
Erik_D skrev:
Det stämmer som jag tolkar det fortfarande. Installatören med behörighet behöver dock inte vara chef över den utförande installatören. Det finns tydligen även möjlighet att rucka på det med anställning också om man kan få Statens energiverk att göra ett undantag.
Lagtext (Om det inte tillkommit något sen den skrevs):
Annat elinstallationsarbete än som avses i 2 § får utföras endast av den som har meddelats behörighet till detta (elinstallatör) eller av yrkesman, om arbetet utföres under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller vilken är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Elinstallatör skall tillse att yrkesman som utför installationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet samt att den anläggning eller anordning som arbetet har avsett ej tages i bruk förrän den blivit kontrollerad i behövlig omfattning genom elinstallatörens försorg.
Statens energiverk får medge undantag från vad som föreskrives i första stycket om yrkesmans anställning. Förordning (1983:542).
/m
F*n va trött jag är på dessa ständiga diskussioner om vad man får och inte får göra när det gäller el-installationer.
Det har blivit så absurbt att man inte vågar ställa frågor om el-installationer för man får bara en massa dumsvar tillbaka.
Det har blivit så absurbt att man inte vågar ställa frågor om el-installationer för man får bara en massa dumsvar tillbaka.
Kan hålla med till viss del, därför jag efterlyste nån form av signatur för behörig elektriker. Då slipper man ta hänsyn till alla möjliga förståsigpåare och kan se direkt vilka det är som bevisligen kan sin sak.
Det ja tycker är mest anmärkningsvärt är när personer som tror sig veta saker som dom egentligen inte kan i detta ämne säger det som att det skulle vara allenarådande sanning. Detta är direkt farligt om någon tar tipset omsätter det i praktiken och skada uppstår.
Det ja tycker är mest anmärkningsvärt är när personer som tror sig veta saker som dom egentligen inte kan i detta ämne säger det som att det skulle vara allenarådande sanning. Detta är direkt farligt om någon tar tipset omsätter det i praktiken och skada uppstår.