3 665 läst · 21 svar
4k läst
21 svar
Fördelning över faser
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Går det inte att konfigurera laddaren till bilen, så att den ger lite lägre ström. Om bilen laddar med 16A och du har 16A huvudsäkringar, så räcker det i teorin att du tänder en lampa så kommer huvudsäkringen att lösa ut (fast du får nog ha både laddning och lampa igång i några dagar...). Men i princip verkar det olämpligt att ha så hög laddström om du bara har 16A huvudsökringar.
Det är inte laddaren till bilen som är problemet (vilken är 3-fas och har lastbalansering) utan 1-fas ugnen.H hempularen skrev:Går det inte att konfigurera laddaren till bilen, så att den ger lite lägre ström. Om bilen laddar med 16A och du har 16A huvudsäkringar, så räcker det i teorin att du tänder en lampa så kommer huvudsäkringen att lösa ut (fast du får nog ha både laddning och lampa igång i några dagar...). Men i princip verkar det olämpligt att ha så hög laddström om du bara har 16A huvudsökringar.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Laddaren må matas med 3 fas. Men om din bil laddas med enfas, så är det bara en av faserna i laddboxen som används. En laddbox är inte en laddare. Den enda funktionen den har är att tala om för laddaren, som sitter i bilen, hur mycket ström den får ta.
Nåväl, både bilens laddare och laddboxen är 3-fasH hempularen skrev:
"Problemet" är väl den begränsade effekt man kan plocka ut ur en 16A säkring. Det är inte bara ugnen som är en tung "last". Några andra saker som vill ha ca 10 A är diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, kaffekokare, vattenvärmare, strykjärn, våffeljärn, microugn, hårtork mm och dom är alla enfaslaster och ska fördelas på dom tre faser som finns i huset.