Y
Bor i ett nybyggt hus. Upptäckte nu när värmen slog till att både ugn (1-fas) och VP är inkopplade på samma fas (L1), med resultatet att ugnen överbelastar L1 när man kör igång den när det är kallt och VP arbetar. Ska det vara så här i ett nybyggt hus? Dvs är det rätt enligt AMA/elpraxis?

Se utdrag från mätaren som visar hur det ser ut med och utan ugn påslagen.
 
  • Skärmdump av en app som visar elanvändning med överbelastad fas L1 med 22,5/20 A och normal belastning på L2 och L3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av elektricitetsmätare som visar ojämn belastning över tre faser med hög förbrukning på L1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har bara tre faser i ditt hem och värmepumpen kör på alla tre så att ugnen ligger på en av dom är svårt att undvika. Däremot brukar man sätta en effektvakt på värmepumpen som ser till att den inte kör samtidigt som någon annan brukare tar mycket effekt.
 
  • Gilla
Yojimbo22
  • Laddar…
Y
D droidekas skrev:
Du har bara tre faser i ditt hem och värmepumpen kör på alla tre så att ugnen ligger på en av dom är svårt att undvika. Däremot brukar man sätta en effektvakt på värmepumpen som ser till att den inte kör samtidigt som någon annan brukare tar mycket effekt.
Ok, då förstår jag. Men borde inte ugnen ligga på L2 eller L3 enligt bilderna ovan - allt annat verkar ju ligga på L1? Då verkar ju problemet vara löst?
 
Normal fördelar man häll och ugn jämt över faserna. Flyttar du ugnen så behöver du flytta hällen och det är fortfarande hög last i vissa lägen.
 
Y
D Daniel 109 skrev:
Normal fördelar man häll och ugn jämt över faserna. Flyttar du ugnen så behöver du flytta hällen och det är fortfarande hög last i vissa lägen.
I det här fallet är dock hällen 3-fas och därmed jämt fördelad men ugnen 1-fas..
 
Y Yojimbo22 skrev:
I det här fallet är dock hällen 3-fas och därmed jämt fördelad men ugnen 1-fas..
Är du säker, vanligast för hällar är 2x1 fas?

Vad är det för häll?
 
Prova att starta hällen på full effekt så ser du snart om den ligger på L2 och L3.
Protte
 
Vanligast idag är att hällen använder två faser men med elementspänningen 240V, d v s två kokzoner brukar vara kopplade på den ena fasen och två kokzoner på den andra fasen.
Om det är en spis med ugn så brukar den ligga på den tredje fasen.
D v s man har en trefasanslutning men använder den som tre enfaslaster.
 
D droidekas skrev:
Du har bara tre faser i ditt hem och värmepumpen kör på alla tre...
Stod ingenstans att TS hade en trefasansluten värmepump. Många mindre värmepumpar är enfasanslutna.
Men, håller med om att effektvakt är bra (y)
 
D droidekas skrev:
Du har bara tre faser i ditt hem och värmepumpen kör på alla tre så att ugnen ligger på en av dom är svårt att undvika. Däremot brukar man sätta en effektvakt på värmepumpen som ser till att den inte kör samtidigt som någon annan brukare tar mycket effekt.
Fast det där är en sanning med modifikation, visst är VPn trefas men kompressorn och styret ligger ofta på en medan elpatronerna ligger på de andra två. De flesta pannor och värmepumpar har last övervakning som går att installera tyvärr kan. Man ju inte bli av med den fulla lasten på i detta fall L1 men man bör ändå ha lastövervakningen installerad. Oavsett hade jag försökt få ugnen flyttad till annan fas då det är troligt att kompressorn i VP kommer gå väldigt mycket under den kalla årstiden. Då slipper TS detta.

Står säkert i instruktionsboken till VP hur lastövervakningen installerad men detta borde installatören naturligtvis gjort när VP installerades. Du behöver ett tomrör till din elcentralen.
 
Y
prototypen prototypen skrev:
Prova att starta hällen på full effekt så ser du snart om den ligger på L2 och L3.
Protte
M mattoys skrev:
Är du säker, vanligast för hällar är 2x1 fas?

Vad är det för häll?
Ska kolla, just nu ligger Tibber Pulse nere dock..

Det är en Siemens 80 cm induktionshäll - EX877FEC5E.

jonas_da jonas_da skrev:
Fast det där är en sanning med modifikation, visst är VPn trefas men kompressorn och styret ligger ofta på en medan elpatronerna ligger på de andra två. De flesta pannor och värmepumpar har last övervakning som går att installera tyvärr kan. Man ju inte bli av med den fulla lasten på i detta fall L1 men man bör ändå ha lastövervakningen installerad. Oavsett hade jag försökt få ugnen flyttad till annan fas då det är troligt att kompressorn i VP kommer gå väldigt mycket under den kalla årstiden. Då slipper TS detta.

Står säkert i instruktionsboken till VP hur lastövervakningen installerad men detta borde installatören naturligtvis gjort när VP installerades. Du behöver ett tomrör till din elcentralen.
Det är en Nibe F730. Den verkar som du är inne på ligga utspritt på faserna med kompressorn på L2, se utdrag från manualen.

Slutsatsen är kanske att det inte går att göra så mycket åt det här? Eltillsatsen ligger på L1 och vid högre laster på L1-L3 (eltillsatsen går iof väldigt sällan, har inte gått någonting under de senaste dagarna med 5-10 minusgrader), och kompressorn på L2. Samtidigt som hällen (förutsatt att det stämmer) ligger på L2 och L3 så kan det väl diskuteras om ugnen då bör läggas på L2. Isf överbelastas väl L2 om man kör både häll och ugn.. Kanske bara får leva med att L1 överbelastas under tiden som ugnen är igång, säkringen klarar väl det under kortare perioder?
 
  • Tabell från manual för värmepump visar maxström för eltillsatsen fördelad på faserna L1, L2 och L3 med olika kW-inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Y Yojimbo22 skrev:
Ska kolla, just nu ligger Tibber Pulse nere dock..

Det är en Siemens 80 cm induktionshäll - EX877FEC5E.



Det är en Nibe F730. Den verkar som du är inne på ligga utspritt på faserna med kompressorn på L2, se utdrag från manualen.

Slutsatsen är kanske att det inte går att göra så mycket åt det här? Eltillsatsen ligger på L1 och vid högre laster på L1-L3 (eltillsatsen går iof väldigt sällan, har inte gått någonting under de senaste dagarna med 5-10 minusgrader), och kompressorn på L2. Samtidigt som hällen (förutsatt att det stämmer) ligger på L2 och L3 så kan det väl diskuteras om ugnen då bör läggas på L2. Isf överbelastas väl L2 om man kör både häll och ugn.. Kanske bara får leva med att L1 överbelastas under tiden som ugnen är igång, säkringen klarar väl det under kortare perioder?
sida 3 i bruksanvisningen visar 2 faser på din häll:
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001093672_H.pdf


L1 på värmepumpen kanske inte är kopplad mot anläggningens L1 osv.

Så Värmepumpens L2 anslutning kanske är kopplad mot anläggningens L1, de skulle förklara din belastning av L1 utan att ha kört tillskottsvärme.
 
  • Gilla
Yojimbo22 och 2 till
  • Laddar…
Y
M mattoys skrev:
sida 3 i bruksanvisningen visar 2 faser på din häll:
[länk]


L1 på värmepumpen kanske inte är kopplad mot anläggningens L1 osv.

Så Värmepumpens L2 anslutning kanske är kopplad mot anläggningens L1, de skulle förklara din belastning av L1 utan att ha kört tillskottsvärme.
Nu har jag kollat. Hällen ligger på L2 och L3. Värmepumpens kompressor och styrning ligger på L1, den fasen går ner till 0,2 A när jag stänger av VP.

Soo, lägga ugnen på L2/3, alt lägga VPns kompressor på L2/3 borde bli bättre?

Ugnen drar ca 16A på max och hällen 10A per fas i boosterläge.
 
Redigerat:
Y Yojimbo22 skrev:
Nu har jag kollat. Hällen ligger på L2 och L3. Värmepumpens kompressor och styrning ligger på L1, den fasen går ner till 0,2 A när jag stänger av VP.

Soo, lägga ugnen på L2/3, alt lägga VPns kompressor på L2/3 borde bli bättre?

Ugnen drar ca 16A på max och hällen 10A per fas i boosterläge.
Ja flytta VP så den delar fas med hällen, helst den fasen som ni använder minst på hällen(jag har i vart fall en favoritplatta).
Kolla bara vilka faser andra storförbrukare ligger på så som varmvattenberedare och tvättmaskin/torktumlare.
 
Y
M mattoys skrev:
Ja flytta VP så den delar fas med hällen, helst den fasen som ni använder minst på hällen(jag har i vart fall en favoritplatta).
Kolla bara vilka faser andra storförbrukare ligger på så som varmvattenberedare och tvättmaskin/torktumlare.
Låter klokt. Borde väl se till att ugnen ligger på samma fas som VP:s fas L1 enligt utdraget ovan, vilken hos mig ligger på L2 eller L3. Den har ju rätt mkt lägre max A om eltillsatsen slår till samtidigt som ugnen används. Och sen lägga L2 enligt utdraget, vilken ligger på L1 hos mig, på samma som den två minst använda plattorna. Allt förutsatt att tvätt/torktumlare/disk inte rubbar balansen i någon stor utsträckning. Rätt tänkt? =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.