varför måste man ha en allpolig strömställare till karet?
 
Vid arbete med motorn kanske......
 
jo kanske kan va bra...men man kan ju skruva ut proppen också...undrade bara om det var ett "krav" på att man måste ha en strömställare till karet?
 
RilleRock
hempularen skrev:
Använd vanlig VP istället för flexslang om det går, det är trögt att få igenom trådarna i flexslang.
Inte om en behörig lägger dem.
Dock krävs det kunnande.
Använder uteslutande grå flexslang då den även är halogenfri.
Mer miljövänlig samt en ofantlig skillnad vid brand.
Knappt ngn rökutveckling alls jäntemot vanliga Vp rör.
Det är likadant med halogenfri kabel.
FK-->>FB
EKK-->>EBB
EKLK-->>EBB-AL
 
Inte om en behörig lägger dem
Det finns ju olika skickliga behöriga också. Min erfrenhet kommer av att jag drog fram skyddjord till uttagen (och lampor etc) i vårt arbetsrum när jag tyckte att datorn behövde jord.

Slangen är dragna när förrförra ägaren hade huset, han hade en medelstor byggfirma typ några tiotal anställda. jag tvivlar på att en profesionell byggare skulle hempula med elen, eller låta någon av sina snickare dra fram den. Visserligen hittat en alvarlig felkoppling i huset, men den är mer av fuskkaraktär, hittade ett jordat uttag på vinden men utan jordtåt. Och det var veckan innan takfirman skulle komma och lägga om taket, så jag tog bort uttaget för att vara säker på att dom inte skulle använda det. Inte så kul att få ens en liten stöt om man klänger på ett 37 graders tak.
 
RilleRock
hempularen skrev:
Det finns ju olika skickliga behöriga också. Min erfrenhet kommer av att jag drog fram skyddjord till uttagen (och lampor etc)  i vårt arbetsrum när jag tyckte att datorn behövde jord.

Slangen är dragna när förrförra ägaren hade huset, han hade en medelstor byggfirma typ några tiotal anställda. jag tvivlar på att en profesionell byggare skulle hempula med elen, eller låta någon av sina snickare dra fram den. Visserligen hittat en alvarlig felkoppling i huset, men den är mer av fuskkaraktär, hittade ett jordat uttag på vinden men utan jordtåt. Och det var veckan innan takfirman skulle komma och lägga om taket, så jag tog bort uttaget för att vara säker på att dom inte skulle använda det. Inte så kul att få ens en liten stöt om man klänger på ett 37 graders tak.
Du menar att snickaren skulle vara kunnig att lägga slang? :D
Tycker de är bäst att dra i skruvar i dem
 
Jag menar att det med all sannolikhet är en elektriker som dragit slangen i vårt hus. För en byggmästare som sannolikt kallar in elektriker till sina byggen dagligen har ingen anledning att hantera bygget av sitt eget hus annorlunda, tvärtom så kan han sannolikt begrava kostnaden på något annat av sina projekt.

Han byggde hus på spekulation som han sedan sålde, det är därför han är "förrförre" ägaren till detta hus, han gick i personlig konkurs på 80 talet, och familjen vi köpte av hade köpt huset på auktionen.
 
För att återgå till inkopplingen av belysning vid badrumsskåpet.
Tolkar jag svaret rätt att kopplingsdosan ska vara i taket och att man sedan drar ett rör eller slang som kommer ut genom ett hål i kaklet utan apparatdosa?
Då måst väl armaturen vara sådan att man kan fortsätta med slangen en liten bit in i den?
Om man har någon annan typ av armatur t.ex. inbyggt i skåpet kan man ju inte ha trådarna hänga löst och öppet.
Hur gör man då? Ska man ta en isolerad 3G (Eklk eller vad de heter) och dra igenom Vp röret till kopplingsdosan i taket där man kan koppla ihop med lösa RK?
 
RilleRock
dymlingen skrev:
För att återgå till inkopplingen av belysning vid badrumsskåpet.
Tolkar jag svaret rätt att kopplingsdosan ska vara i taket och att man sedan drar ett rör eller slang som kommer ut genom ett hål i kaklet utan apparatdosa?
Då måst väl armaturen vara sådan att man kan fortsätta med slangen en liten bit in i den?
Om man har någon annan typ av armatur t.ex. inbyggt i skåpet kan man ju inte ha trådarna hänga löst och öppet.
Hur gör man då? Ska man ta en isolerad  3G (Eklk eller vad de heter) och dra igenom Vp röret till kopplingsdosan i taket där man kan koppla ihop med lösa RK?
Från takdosa med slang/vp som du låter sticka ut genom kakeln.
Dra 3G1,5 EKK.
Hur nära badkar/dusch kommer skåpet?
Får tex inte vara närmre än 60 cm från ett badkars ytterkant.
Är den det får du inte montera upp skåp med belysning etc då de inte håller kraven.
Skall då vara en IP44 klassing på armaturen inom den våtsonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.