BirgitS
I Ironside skrev:
Aha, då är det ett missförstånd. Precis ovanför den öppna trappan(hallen) sitter det ett frånluftsuttag som drar 11 l/s. Man kan praktiskt taget säga att ett uppborrat hål från WC till allrum hamnar endast 3 meter från frånlufts uttaget på entréplan.
Men du har ju ett sug som är ungefär lika stort i WC så varför skulle luften som gått genom hela allrummet åka upp i hallen i stället för ut genom WC?
Någonstans måste ju fläkten i WC få sin luft.
I Ironside skrev:
Ja, är det så? Fick nämligen uppfattningen av ventilationsföretaget att förråd inte ska eller behöver ventileras.
Inte nödvändigt men positivt :)
I Ironside skrev:
Det har du helt rätt i och då får man såfall använda den befintliga frånluften som sitter på WC. Det känns dock som man skulle vilja utnyttja denna frånluft till merän WC som ex i de 2 andra förslagen.
Använd alla frånluftsventiler för att ventilera de rum där man vistas, det behövs, så skrota förslag 3.
I Ironside skrev:
Så är det, frågan är var de ska få sin tilluft ifrån, tidigare har tvätt plockat från sin tilluft i väggen vilket både radon och ventilations experterna ansåg onödigt(därmed är den nu stängd). Duschen hämtade från en tilluftsventil i förrådet längre in men även den är stängd nu på inrådan av "experterna".
Tvätt och dusch ska få sin luft från hobbyrummet förstås så att det ventileras.
 
I Ironside skrev:
Här är en bild över entréplan som kanske ger en bättre känsla.
Frånluften i kapprumet skulle egentligen suttit i köket/matplatsen, ca 2 m från spisen.

Tilluften i korridoren utanför sovrummet (nere till höger) skulle egentligen suttit i sovrummet uppe till höger.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
J Jochi skrev:
Gillar inte att ha hål i väggarna som det kommer ljud genom och kall uteluft. Har sett att de som har så brukar stänga sina hål i väggarna då det är kallt ute.
Ljud har vi märkligt nog inte något problem med utifrån. Ja, de e ju inte helt ovanligt att folk stänger igen tilluften på vintern tyvärr för att spara pengar. Men egentligen ska systemet vara anpassat för att klara året runt med öppna till luftventiler, vi stänger aldrig våra.

FTX har utan tvekan sina fördelar men de e på tok för mycket jobb och pengar för att få till ett sådant system i befintligt hus. Förövrigt har jag en kompis som installerade FTX för några månader sedan, tidigare hade de självdrag och huset är väl från 1800 talet typ. Luften har blivit väldigt mycket bättre såklart men tyvärr räcker det inte till för att sprida värmen. Tanken var från början att om man eldar i kaminen i ena enden av huset så skulle FTX systemet sprida den värmen men så effektivt är det inte. De är nöjda men inte "over the moon".

EDIT : nu är jag tänker på det, FTX hade löst en hel del huvudvärk faktiskt så jag ska ta och fråga ventilationsföretaget som var här vad det skulle kosta att bygga ut till FTX system. Man får ett inblås där man kan sätta pollenfilter och liknande, man kan ljudisolera lättare mellanrum. Det är fördelar som hade varit fina att ha men kostar det 100 000 att få till så finns det annat som är viktigare.
 
Redigerat:
I
BirgitS BirgitS skrev:
Men du har ju ett sug som är ungefär lika stort i WC så varför skulle luften som gått genom hela allrummet åka upp i hallen i stället för ut genom WC?
Någonstans måste ju fläkten i WC få sin luft.
En tankevurpa från min sida, det blir 10 l/s från WC och 11 l/s från hallen ovanför, dessutom har WC på övervåningen 16 l / s så det bör räcka till för entréplan samt allrum.

BirgitS BirgitS skrev:
Inte nödvändigt men positivt :)
Okay, ja jag har ju ett litet serverrum där med så det kanske kan vara en god ide.

BirgitS BirgitS skrev:
Använd alla frånluftsventiler för att ventilera de rum där man vistas, det behövs, så skrota förslag 3.
Det låter rimligt, så då har vi kvar alt 1 och 2. Troligen kommer den instängda doften försvinna från Klk om man låter luften gå den vägen i alt 2, dessutom så hinner kanske servrarna värma upp luften på väg in på toaletten, radiatorn där är egentligen lite väl liten. Det blir isåfall 2 hål, ett i väggen mellan WC och klk samt hål mellan klk och wc.

BirgitS BirgitS skrev:
Tvätt och dusch ska få sin luft från hobbyrummet förstås så att det ventileras.
Ja det låter som en plan, det är dock bärande vägg som du säger men det borde vara lugnt, hålen jag gör är ca 100 mm. Förrådet längst upp till höger är verkstad och det kan förekomma lite meck doft där som jag gärna inte drar runt i huset om jag inte måste. Är det så att jag inte skulle få rätt på radon problemet där så kanske jag får låta Dusch suga luft från det förrådet men det ser ut som att det räcker fint med den tilluftsventil jag satt där.
 
I
Demmpa Demmpa skrev:
Frånluften i kapprumet skulle egentligen suttit i köket/matplatsen, ca 2 m från spisen.
Aha, nu ville jag egentligen inte dra in entréplan i tråden men värt att nämna är att det inte finns några dörrar mellan Kpr vardagsrum och Kpr kök/matplats, dessutom är hålen något större än vanlig dörr. Så jag vill tro att Kpr frånluft ändå gör en del nytta där den sitter. På bilden ser det ut att sitta mitt i Kpr, i verkligheten sitter det närmare trappan.

Demmpa Demmpa skrev:
Tilluften i korridoren utanför sovrummet (nere till höger) skulle egentligen suttit i sovrummet uppe till höger.
Tilluften som sitter i dörren in till sovrummet nere till höger är egentligen bara ett hål i väggen som jag sågat ganska nyligen. Tanken är att luften ska flöda här även när dörren är stängd vilket fungerade dåligt trotts att vi har någon cm glipa under dörren. Vi testade att ha dörren öppen 5-10 cm några nätter och märkte att det gjorde stor skillnad så därför sågade vi upp ett 100 mm ventil ovanför dörren vilket löst problemet.

Men ja, sovrummet upp till höger kommer också få en tilluftsventil inom snar framtid.
 
BirgitS
I Ironside skrev:
En tankevurpa från min sida, det blir 10 l/s från WC och 11 l/s från hallen ovanför, dessutom har WC på övervåningen 16 l / s så det bör räcka till för entréplan samt allrum.
Det ska vara så att utsugen på entréplanet tar sin luft från tilluftsventilerna på samma plan för annars kommer ju inte sovrummen att ventileras.
I Ironside skrev:
Det blir isåfall 2 hål, ett i väggen mellan WC och klk samt hål mellan klk och wc.
Låter som samma hål?
I Ironside skrev:
Ja det låter som en plan, det är dock bärande vägg som du säger men det borde vara lugnt, hålen jag gör är ca 100 mm.
Varför inte ventilgaller i dörrarna så du slipper göra hål i en bärande vägg?
I Ironside skrev:
Förrådet längst upp till höger är verkstad och det kan förekomma lite meck doft där som jag gärna inte drar runt i huset om jag inte måste. Är det så att jag inte skulle få rätt på radon problemet där så kanske jag får låta Dusch suga luft från det förrådet men det ser ut som att det räcker fint med den tilluftsventil jag satt där.
Om förrådet behöver bättre ventilation så ska det sitta en utblåsfläkt i hålet som nu används för en tilluftsventil och luften ska komma från hobbyrummet via dörren.
Det är olämpligt att skicka verkstadsdamm in i duschrummet.
Om det endast finns ett hål i väggen i förrådet/verkstaden och dörren är tät så kommer hålet att både vara till- och frånluft.
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Låter som samma hål?
Om vi pratar om alt 2 så är det 1 hål från WC till Klk, då ventilerar vi WC och Klk men så är det egentligen främst Allrum vi vill ventilera så då gör vi 1 hål till mellan Klk och Allrum. På så vis kommer luften dras in via allrummets tilluftsventil, vidare in i Klk och vidare in i WC där den sugs ut.

BirgitS BirgitS skrev:
Varför inte ventilgaller i dörrarna så du slipper göra hål i en bärande vägg?
Det är massiva dörrar och personligen tycker jag det är snyggare om ventilen sitter i vägen. Men absolut, är det ett problem att borra ett 100 mm hål i den bärande väggen så får jag överväga ventil i dörren istället.

BirgitS BirgitS skrev:
Om förrådet behöver bättre ventilation så ska det sitta en utblåsfläkt i hålet som nu används för en tilluftsventil och luften ska komma från hobbyrummet via dörren.
Det är olämpligt att skicka verkstadsdamm in i duschrummet.
Om det endast finns ett hål i väggen i förrådet/verkstaden och dörren är tät så kommer hålet att både vara till- och frånluft.
Jobbar inte så värst mycket i verkstaden men verktyg och annat luktar ju en del så därför vill jag inte dra runt den doften i resten av huset. Dessutom är det här som vi mätt upp till 1000 bq/m3 som med ventilen plus isolering av brunnslock gått ner till runt 100 bq/m3. Uppelver vi att detta blir ett problem i framtiden så får vi finna en bättre lösning då på det, ex som du säger, öppna upp så att rummet kan dra luft från ex hobbyrummet.
 
BirgitS
I Ironside skrev:
Om vi pratar om alt 2 så är det 1 hål från WC till Klk, då ventilerar vi WC och Klk men så är det egentligen främst Allrum vi vill ventilera så då gör vi 1 hål till mellan Klk och Allrum. På så vis kommer luften dras in via allrummets tilluftsventil, vidare in i Klk och vidare in i WC där den sugs ut.
Då är vi överens :)
 
I
Så om det hade varit ditt hus så hade du kört ventilation genom Klk till Allrum samt satt ventilation i dörrarna mellan Dusch, Tvätt och Hobbyrum?

För att ventilationen i allrum ska fungera så måste WC dörren vara stängd vilken den oftast är men det är samtidigt inte ovanligt att gäster bara puttar igen den. Kanske blir det lättare för systemet att dra luft från allrum om WC går direkt ut under trappan istället för genom Klk även när WC dörren inte är helt stängd. Ska man få detta idiotsäkert så måste man troligen dra ett rör från WC frånluftsventil men det blir både dåligt med plats och komplicerat.
 
BirgitS
I Ironside skrev:
Så om det hade varit ditt hus så hade du kört ventilation genom Klk till Allrum samt satt ventilation i dörrarna mellan Dusch, Tvätt och Hobbyrum?
Det är i alla fall en vettig och någorlunda normal lösning, men om jag bodde där kanske jag skulle kunna komma på något ändå bättre.
I Ironside skrev:
Kanske blir det lättare för systemet att dra luft från allrum om WC går direkt ut under trappan istället för genom Klk även när WC dörren inte är helt stängd.
Det är väl fortfarande större hål/luftgenomsläpp via de nya hålen än bredvid en igenputtad dörr.
I Ironside skrev:
Ska man få detta idiotsäkert så måste man troligen dra ett rör från WC frånluftsventil men det blir både dåligt med plats och komplicerat.
Det där förstår jag inte. Vad är det du funderar på när det gäller frånluften?
 
I
Ventilationen från WC > Klk > Allrum är uppsågat och man kan känna draget men vi har stött på ett nytt problem! Radon nivån har stigit dramatiskt i Klk från 200 till 400!

Radonmätaren har varit placerad mitt på golvet i Klk sen ett par dagar tillbaka. Innan vi borrade så mätte vi runt 90-200 bq/m3, detta men vägg ventilen nästan helt stängd. Efter vi borrat första hålet mellan WC och Klk samt öppnat vägg ventilationen så kom radonen ner till 40 bq/m3. Efter vi sågat Klk > Allrum så stängde vi ventilen i Klk helt och då springer radonhalten iväg rejält.

Förhoppningen var att luften från Allrummets tilluftsventil skulle trycka ner både allrummets radon(ca 150 bq/m3) och Klk men uppenbarligen inte. :(

Nu har jag fått öppna tilluftsventilen i Klk något för att se om radonhalten går ner lite men det motarbetar tyvärr den tänkta ventilationen av allrummet. Alternativet är såklart att sätta en fläkt i väggen mellan Klk och allrum men det känns som en krystad lösning.

Kan tillägga att huset har huvudsakligen lekablock och hålsten i källaren men när vi sågade i väggen mellan WC och Klk så visade det sig att denna väggen(som är ca 8 cm tjock) är ren blåbetong. Man skulle kunna tänka sig att radonen läcker ut men vi har förseglat ventilationsrören(plast) mot putsen med TEC7 så det bör inte vara ett problem.

Börjar bli lagom trött på att bekämpa radon i denna källare, ventilationen hade blivit så mycket enklare utan att behöva tänka på det där.

Edit : Jag har inte mätt radon i allrum eller WC än, det är inte nödvändigt så att radonhalten ökat i WC men det finns en risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.