Ja, det låter rimligt. Kanske lägga reglar i kryss i innertaket plus att brädgolvet på balkongen styvar upp? Fäst i huset är den i och med att de två inre hörnpelarna är spikade in i husväggen. Satt med 7-tumsspik eller liknande :)

OK, så ledad infästning kan funka. Skulle det vara bättre än mitt förslag med gängstänger?

De tidigare stolparna var inte ens fästa i fundamentet. Bara stod rätt upp och ner.

Infästning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En infästning på vardera sida om pelaren enligt bild.

Tack för hjälpen! Vi bygger färdigt gjutformen i helgen så jag vill gärna hinna få hem grejer. Gjutning förhoppningsvis snart därefter. Ska jag tolka detta som att min ide med gängstång inte är bra?

PCLarsson skrev:
[bild]

En infästning på vardera sida om pelaren enligt bild.
Men där står ju pelaren nere på betongen. Vill undvika det. De blir troligen inte helt inklädda.

Får jag inte tag i nåt kanske jag bygger 4 små "lådor", så kan man väl spara gropar i betongen och gjuta in rätt fästen senare?

gstv skrev:
Joma har som du redan sett många varianter som skulle fungera för dig. Om du inte har gjutit så är ju det enklaste att skicka ner en stolpsko i betongen. typ [länk].
Alla dessa räknas som ledade infästningar.

Är inga problem att borra 10 cm från kanten, men onödigt, mycket enklare att gjuta in.
Ja, det kändes väldigt onödigt att borra. Man vet ju aldrig om man lyckas få till nån spricka eller så.
Det lutar åt såna där Hero justerbara stolpskor från Joma, håller på att ringa runt för att kolla om jag kan få tag i dem innan helgen. Ska finnas på Ahlsells och Beijer i Jönköping.

Mikael_L
Jag tycker bara att alla de där justerbara varianterna är rätt fula, ja i din tillämpning alltså.
(Till det där fina huset mao)

Jag tror att jag själv bara skulle försöka ordna någon enkel platta under stolpen, bara så träet kommer en 5-20mm över betongytan.

Redigerat:
Mikael_L, jag det var ju det som var min första tanke med gängstången och mutter + platta, men ingen här verkar ju tycka att det var en bra idé ;)

Eventuellt klär vi in pelarens nederdel med nånting liknande en golvlist eller så. På insidan i alla fall. På utsidan får man väl hoppas att det döljs hyfsat väl med målningen. Eller så kan man täcka med en plåt eller nåt. Hade ändå tänkt ha en plåt som hindrar vatten från att rinna längs med kanten på fundamentet.

Jag skulle köra på ditt förslag med en gängstång med en topp platta och mutter så att du enkelt kan justera höjden.

Ja, det kommer nog att bli så. Har diskuterat med konstruktör också och fick positiv respons för iden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.