Claes Sörmland
M McFace skrev:
Jo precis. Allt verkar väldigt luddigt. Å enda sidan ska styrelsen ha åsikter om mitt underhåll. Å andra sidan finns inga sanktionsverktyg och styrelsen måste kunna påvisa i en eventuell rättssak att förändringen "varit till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen".
Jag kollade propositionen hur lagstiftaren har tänkt sig det som du funderar över (2002/03:12).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/olika-bostadsrattsfragor_GQ0312/html

Lagstiftaren tänker sig att du och styrelsen följer stadgarna. Om ni inte gör det kan ni ta varandra till tingsrätten rent civilrättsligt för att lösa en tvist. Lagstiftaren förstår att det är krångligt, kostsamt och långsamt men menar att eftersom en upplåten bostadsrätt närmar sig ägande så ska föreningen inte ges för många starka sanktionsmöjligheter. Styrelsen kan således enbart agera snabbt och på din bekostnad när annans säkerhet äventyras eller det finns risk för omfattande skador på annans egendom och du inte åtgärdar:

En sida av en propositionstext om bostadsrättsfrågor med fokus på åtgärder av brister och säkerhet enligt lagstiftaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
McFace
  • Laddar…
Det låter ju som att jag kan fortsätta stenläggningen utan allt för dåligt samvete. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.