Jag tycker verkligen inte det här med strandskydd är så svartvitt som många vill få det att verka. Vi har fantastiska vattennära miljöer i Sverige, och det mesta av dessa miljöer är antingen i princip helt obesökta eller nära samhällen på dekis. Om vi inte vistas i miljöerna är det också svårt att uppskatta dem och ge dem ett adekvat skydd.

Med det sagt, vad de gjort med stränderna i Stockholm borde vi såklart ta tag i. Retroaktivt införande av 100m skydd ;)

• Gilla
Calle Kula22 och 1 till
  • Laddar…
I Sverige pratar man mycket om skydda områden så alla kan få ta del av dom men 90% av platserna får aldrig besök en då

• Gilla
pedber
  • Laddar…
M maria01 skrev:
I Sverige pratar man mycket om skydda områden så alla kan få ta del av dom men 90% av platserna får aldrig besök en då
Precis, och hur skulle det se ut med kustnära samhällen (såväl fiskeläger som regelrätta städer) om de inte hade byggnationer närmare än 100m från vattnet? Är det så vi vill ha det?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Se'n säger man att man ska stärka strandskyddet på vissa ställen. Tror jag inte mycket på. Prova ta en strandpromenad i Stockholmskommunerna Lidingö, Österåker, Danderyd, Vaxholm m fl. Många villor är byggda ända ner till vattnet med staket/inhägnad som gör det omöjligt att passera som fotgängare. Strandskyddet kan tydligen upphävas godtyckligt av kommunerna och det verkar gå bra så länge de som vill bygga har mycket pengar.

Stora Essingen stora delar av nacka äpplviken ålsten mälarhöjden listan blir väldigt lång

M maria01 skrev:
Men för mig är skyddet bara delvis till för att ge alla åtkomst till stränder. Själva skyddet av stränder och små vattendrag är till för att inte skapa stress på naturen.
Bryggor minskar ålgräs i Bohuslän, rensningar av små vattendrag ger uttorkning och färre levande organismer,
Och redan nu upplever jag att det är svårare att komma åt ställen som ingen rör sig på.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Man får ju "ta höjd" :D
[bild]
Hmm, ser ut som kalksten?

Då är det bara några år till med surt regn så kommer den tagna höjden att resultera i ett nedfallet hus som fungerar bäst som bojsänke... ;)

Svetsa dit en bra ögla för bojkättingen redan nu, säger jag. :)

M maria01 skrev:
Är det dom platserna som kommer att bebyggas?

T
M maria01 skrev:
Stor siffra. Hur vet du det?

• Haha
maria01
  • Laddar…
De som vill ha mer strandskydd kan tacka MP för att de inte bara gjort det svårare för folk i städerna att bygga strandnära utan även utökat strandskyddet på landet.

De som vill ha mindre strandskydd kan tacka C för att de luckrat upp strandskyddet nära diken, gölar och grävda dammar där ingen vill bo.

P
Kan du sammanfatta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.