4 250 läst · 25 svar
4k läst
25 svar
Förändrat strandskydd upprör
Jag tycker verkligen inte det här med strandskydd är så svartvitt som många vill få det att verka. Vi har fantastiska vattennära miljöer i Sverige, och det mesta av dessa miljöer är antingen i princip helt obesökta eller nära samhällen på dekis. Om vi inte vistas i miljöerna är det också svårt att uppskatta dem och ge dem ett adekvat skydd.
Med det sagt, vad de gjort med stränderna i Stockholm borde vi såklart ta tag i. Retroaktivt införande av 100m skydd
Med det sagt, vad de gjort med stränderna i Stockholm borde vi såklart ta tag i. Retroaktivt införande av 100m skydd
Precis, och hur skulle det se ut med kustnära samhällen (såväl fiskeläger som regelrätta städer) om de inte hade byggnationer närmare än 100m från vattnet? Är det så vi vill ha det?M maria01 skrev:
Se'n säger man att man ska stärka strandskyddet på vissa ställen. Tror jag inte mycket på. Prova ta en strandpromenad i Stockholmskommunerna Lidingö, Österåker, Danderyd, Vaxholm m fl. Många villor är byggda ända ner till vattnet med staket/inhägnad som gör det omöjligt att passera som fotgängare. Strandskyddet kan tydligen upphävas godtyckligt av kommunerna och det verkar gå bra så länge de som vill bygga har mycket pengar.
Men för mig är skyddet bara delvis till för att ge alla åtkomst till stränder. Själva skyddet av stränder och små vattendrag är till för att inte skapa stress på naturen.M maria01 skrev:
Bryggor minskar ålgräs i Bohuslän, rensningar av små vattendrag ger uttorkning och färre levande organismer,
Och redan nu upplever jag att det är svårare att komma åt ställen som ingen rör sig på.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 053 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 332 inlägg
De som vill ha mer strandskydd kan tacka MP för att de inte bara gjort det svårare för folk i städerna att bygga strandnära utan även utökat strandskyddet på landet.
De som vill ha mindre strandskydd kan tacka C för att de luckrat upp strandskyddet nära diken, gölar och grävda dammar där ingen vill bo.
De som vill ha mindre strandskydd kan tacka C för att de luckrat upp strandskyddet nära diken, gölar och grävda dammar där ingen vill bo.