D
J jocke31 skrev:
Well, fästmön leasar en MG ZS luxury -21 med 1500 mil/år inkl försäkring och service för 2800 kr/mån (ursprungligen 2300 kr/mån). Skulle inte säga att det var en dålig affär. Vilken motsvarande bil får man idag för de pengarna (oavsett finansiering)?
Givet analysen jag nämnde så tror jag att leasing kommer fortsätta vara förmånligt, om detta kommer vara enda sättet att komma åt ett lägre försäljningspris för bilen.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Imponerande att Tesla både har kortast leveranstider och sänker priserna. Det är ju inte många veckor sen man pratade om att elbilstillverkarna sålde snabbare än de kunde producera, så att den med mest hajp skulle sänka priset var i alla fall oväntat för mig.

Någonstans innebär det väl att de producerar mer än de säljer till det gamla priset vilket kanske inte borde ses som imponerande, men jo. Givet deras globala volymer är det ändå det tycker jag.
Det är ungefär så jag ser det. Tesla började ana oråd med krympande orderböcker (dvs kortare leveranstider) och kände sig tvungna att göra något åt det. Det skulle nog se rätt illa ut om det blev stående nya Teslor osålda någonstans. Anledningen till de krympande orderböckerna tror jag är att Tesla i någon mening har förlorat sin USP. Förut var den "elbil med duglig räckvidd", men nu finns det många sådana bilar på marknaden. Det är fortfarande en Selling Point, men den är inte längre unik.

Att Tesla lyckas presentera sin prissänkning som ett smart taktiskt drag är lite fascinerande. Men det ligger väl i linje med hypen de lyckas skapa runt sina produkter. Jag ser det inte som ett smart taktiskt drag, utan som att de är tvungna till det av helt vanliga konkurrensskäl.

Och som en personlig reflektion kring detta så var Model Y en av de bilar vi övervägde förra året när vi bestämde oss för ny bil. Dock var skillnaden i pris gentemot ID.4 så stor att vi avskrev den, trots att vi egenligen vill ha en lite större bil. Hade Tesla gjort prissänkningen tidigare kanske jag hade kört en Model Y idag. Nu är jag mest glad att jag undvek att köpa en överprissatt produkt. Vi ska göra om övningen när den längre varianten av ID.Buzz kommer senare i år. Vi får se hur Model Y står sig mot den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
MG hade väl också väldigt låg leasingkostnad för att folk skulle våga sig på dem bilarna i Sverige. Läste någonstans att det var ett sätt för dem att marknadsföra bilarna. Tror inte det är så många som köpt MG i Sverige pga just deras rabatterade leasing.
Redan nu har väll deras leasing gått upp i pris (inte endast pga räntan)
 
Leasing kommer att vara ett alternativ att kunna hålla sig med egen bil. Allt bilägande kostar och olika mycket, samt att vi värderar saker olika med skilda förutsättningar.(y)
Precis som tjänste/förmånsbil eller egen ägd och finansierad.
 
A AndersS skrev:
Bilar är aldrig en bra affär (ok att det finns ytterligheter som motbevisar).
Men har man nyss hämtat en ny bil t.ex. Tesla så finns inte facit förrän den dagen den ska ersättas. Så de 120 000 i exemplet gäller bara om du direkt beställer en ny eller räknar den som del av ditt kapital, så det blir lite felaktig jämförelse. Åtminstone hur jag räknar på mina bilkostnader.
Jag har svårt att tro att en sänkning av nybilspriset med över 100 000 kr inte påverkar andrahandsvärdet negativt. Sen om det blir 70 000 kr eller 140 000 kr återstår att se den dagen man ska byta. De som drabbas är dock alla som har en begagnad Tesla.

/Krille
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Kändes som det fanns rätt många bra privatleasingerbjudanden för 2-3 år sen när många ville "köpa marknad" och det fortfarande fanns bra med bonus att plocka ut. Vi hoppade på en laddhybridniro som landade på runt 3300/mån för 2,5år sen. Onödigt stor för det vi skulle ha den till men andra mindre bilar kostade ungefär lika mycket så varför inte. Nu har priset gått upp drygt 600/mån senaste halvåret. Säkert helt enligt avtal, men känns ju ändå surt. Får se vad det blir byte till om ett halvår.. det händer mycket på marknaden, men allt har blivit väldigt dyrt på sistone :(
 
engs engs skrev:
Var på ett sommarland med barnen i somras, under den där värmeböljan med temprekord. På eftermiddagen när vi skulle lämna så stod det en familj parkerad med elbil.

Rakt mot en vägg syd/öst antar jag för gassande sol då. Men de kunde uppenbarligen inte lossa laddkabeln för de stod och jäklades. Med varma trötta barn osv.

Just då var jag inte avundsjuk på elbil och har redan letat upp var man lossar den akut med att dra en vajer inifrån bagaget på den som jag beställt, efter att ha sett den mardrömmen.

Frugans förra bil hade problem med tanklocket också men om hon inte körde till totalt slut innan tankning satt hon inte fast i vilket fall.

Personbilar, de jag hat haft från Saab, Ford, Volvo har alla haft någon form av vajer eller liknande man kan nödöppna tanklocket med från bagageutrymmet.

Har man snålat in på det på elbilarna?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D
Huddingebo Huddingebo skrev:
Personbilar, de jag hat haft från Saab, Ford, Volvo har alla haft någon form av vajer eller liknande man kan nödöppna tanklocket med från bagageutrymmet.

Har man snålat in på det på elbilarna?
 
K Krille4 skrev:
Jag har svårt att tro att en sänkning av nybilspriset med över 100 000 kr inte påverkar andrahandsvärdet negativt. Sen om det blir 70 000 kr eller 140 000 kr återstår att se den dagen man ska byta. De som drabbas är dock alla som har en begagnad Tesla.

/Krille
Säger inte emot att det kan bli den effekten men också plus och noll.
Sedan kanske begagnade Tesla haft ett högt pris och nu blir mera normaliserat.
Har varit så tidigare när någon köpt ny bil precis före ett modellbyte, då brukade det bli värdetapp där sedan begagnade av nya modellen lågt högt några år.
Och om gamla modellen fanns kvar lite till så fullbestyckades de till samma pris i 1-2 år innan de försvann. I princip samma som nu gäller för Tesla. "Inget nytt under solen"
 
A AndersS skrev:
Säger inte emot att det kan bli den effekten men också plus och noll.
Sedan kanske begagnade Tesla haft ett högt pris och nu blir mera normaliserat.
Har varit så tidigare när någon köpt ny bil precis före ett modellbyte, då brukade det bli värdetapp där sedan begagnade av nya modellen lågt högt några år.
Och om gamla modellen fanns kvar lite till så fullbestyckades de till samma pris i 1-2 år innan de försvann. I princip samma som nu gäller för Tesla. "Inget nytt under solen"
Hur skulle effekten skulle kunna bli plus och noll? :) Kan man köpa en ny bil med kort leveranstid t o m billigare än begagnade bilar kommer priserna på begagnade bilar att sjuka. I alla fall så länge leveranstiderna på nya Tesla är så korta som de är nu.

Jag skulle också vilja säga att de som sker nu för Telsa är väldigt unikt för just Tesla. Det handlar inte om en ny modell utan en stor prissänkning från en dag till en annan för befintliga modeller. Jag vet inte om någon annan biltillverkare någonsin tidigare (förutom Tesla) har gjort det?

För mig som ännu inte har elbil är det något positivt men om jag varit ägare av en Tesla hade jag nog inte varit lika positiv :) Tror som sagt att vi kommer att se många justeringar nedåt gällande både nybilspriser och begagnatpriser gällande elbilar närmaste tiden.

/Krille
 
pacman42 pacman42 skrev:
Att man inte kan lossa kabeln beror 9/10 på handhavandefel. Man måste avsluta laddningen först då den är låst till uttaget. Jag har dock en gång varit tvungen att ringa supporten på laddstolpens företag och be dem starta om laddboxen, då släppte kabeln.
Känns som en inte helt genomtänkt design ifall laddkabeln är låst till laddaren så att man inte kan lossa den ifall det blir något fel på t.ex. laddaren. En vanlig bensinpump hade aldrig nån ens fått iden att den skulle låsa fast i bilen på något sätt när det tankas. Finns det någon tanke bakom, rent elektriskt borde det väl inte vara problematiskt att ha ett system som klarar att kontakten dras ut oväntat.
Kul om man har otur och det blir ett långvarigt strömavbrott när man tankar så enda alternativet om man vill komma därifrån är att kapa elkabeln.
 
L lbgu skrev:
Kul om man har otur och det blir ett långvarigt strömavbrott när man tankar så enda alternativet om man vill komma därifrån är att kapa elkabeln.
Låset sitter väl i bilen? Hur skulle det påverkas av ett långvarigt strömavbrott?

Ja, ett extremt lång strömavbrott får såklart bilens batteri att ta slut och då kan man inte låsa upp den vanliga vägen...
 
Det är ju bilen som låser fast kabeln inte tvärtom.
 
L lbgu skrev:
Känns som en inte helt genomtänkt design ifall laddkabeln är låst till laddaren så att man inte kan lossa den ifall det blir något fel på t.ex. laddaren. En vanlig bensinpump hade aldrig nån ens fått iden att den skulle låsa fast i bilen på något sätt när det tankas. Finns det någon tanke bakom, rent elektriskt borde det väl inte vara problematiskt att ha ett system som klarar att kontakten dras ut oväntat.
Kul om man har otur och det blir ett långvarigt strömavbrott när man tankar så enda alternativet om man vill komma därifrån är att kapa elkabeln.
Tänk om handtaget vid en vanlig bensinpump hänger sig och det bara fortsätter spruta ut bensin när man tankat färdigt…. Ja tänk om…
 
Det finns en nödstopp på bensinpumpen. Behöver man lossa laddkabeln akut så är det bara att rycka lös den med milt våld.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.