R Robert-san01 skrev:
EQS:en är nog ingen bra referens för MB kvalitet. Den är bland de första som rullade av bandet och har serienummer typ 3200. De som rullar ut nu har över 36000. Man skulle nog kunna säga att den var en förserie som aldrig skulle ha sålts till slutkund.

Jag brukar hålla mig till de som säljs innan facelift eller ny modell. Så typ 3:e året av modellen är min erfarenhet är bästa ihopskruvade och med minst barnsjukdomar. Men nu finns det knappt några elbilar som har kommit till FL (mer än Tesla) så det blev första gen och utgåva av både EQS och EQE.
Du som har koll på mercorna, har du någon erfarenhet av lilla EQA:n? Är en tänkbar bil till fästmön när hennes leasing går ut om ett drygt år. Har bara provsuttit den, men aldrig kört den. Gillade kvalitetskänslan och inredningen.
 
J jocke31 skrev:
Du som har koll på mercorna, har du någon erfarenhet av lilla EQA:n? Är en tänkbar bil till fästmön när hennes leasing går ut om ett drygt år. Har bara provsuttit den, men aldrig kört den. Gillade kvalitetskänslan och inredningen.
Vi kollade på den innan vi köpte EQE men tyckte den var på tok för dyr för vad man fick för pengarna. Så liten med så kort räckvidd för relativt mycket pengar blev vår slutsats. Tror det inte skiljde mer än 150k upp till EQE 350+ med svensk standard utrustning + drag och Burmester ljud efter rabatter.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Vi kollade på den innan vi köpte EQE men tyckte den var på tok för dyr för vad man fick för pengarna. Så liten med så kort räckvidd för relativt mycket pengar blev vår slutsats. Tror det inte skiljde mer än 150k upp till EQE 350+ med svensk standard utrustning + drag och Burmester ljud efter rabatter.
Jag tycker att Teslorna, efter prissänkningen, ställer många andra offside.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker att Teslorna, efter prissänkningen, ställer många andra offside.
Även om det bara var en återgång till 2021 priser så ställer det nog till det ordentligt på begagnade bilar... Har dock inte sett någon effekt på blocket än. :-/
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
På blocket är ju bara de osålda bilarna kvar ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På blocket är ju bara de osålda bilarna kvar ;)
Ja de kan.bli osålda länge om priset inte justeras ner. Samma som bostadsmarknaden.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja de kan.bli osålda länge om priset inte justeras ner. Samma som bostadsmarknaden.
Vi sålde morsans lägenhet förra sommaren, då hade vi försökt sedan jul. Vi tog första budet som inte var ett rent skambud, ville inte stå kvar med den i denna marknaden.

Men det blir spännande att se vad vi får för vår passat gte och vad man kan få loss exempelvis en Enyaq för.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På blocket är ju bara de osålda bilarna kvar ;)
jo det är sant, men då jag haft span ser jag inget bortfall från begagnatmarknaden alls (med mina filter preferenser) dvs. billigare köpa ny än att köpa begagnat...
 
D
C Christoffer L skrev:
Även om det bara var en återgång till 2021 priser så ställer det nog till det ordentligt på begagnade bilar... Har dock inte sett någon effekt på blocket än. :-/
Ställer framförallt till det för andra tillverkare, som har mycket svårare att göra prisjusteringar, för mycket beroenden och för låg lönsamhet. Ja, det ska bli intressant att se nu, både på begagnat men kanske ännu mer på nytt.
 
Såg ett inlägg i något elbilsforum om att begpriserna gått ned en del sedan Teslas prisjustering.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Ställer framförallt till det för andra tillverkare, som har mycket svårare att göra prisjusteringar, för mycket beroenden och för låg lönsamhet. Ja, det ska bli intressant att se nu, både på begagnat men kanske ännu mer på nytt.
Ja det blir intressant att se hur andra tillverkare reagerar på prissänkningen men kanske framför allt på de korta leveranstiderna. Känns som att många av Teslas konkurrenter nu är "helt fel prissatta" och det i kombination med långa leveranstider gör nog att Tesla kommer att sälja många bilar närmaste tiden.

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Såg ett inlägg i något elbilsforum om att begpriserna gått ned en del sedan Teslas prisjustering.
Ja verkar som att priserna börjar gå ner lite - ligger dock fortfarande många Model Y och 3 ute till i stort sett samma pris som man får en ny för. De lär bli svårsålda.

/Krille
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Samtidigt som Tesla sänker priserna ökar Polestar priset. Så en Polestar 2 kostar runt 100' mer än en motsvarande Tesla model 3
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Samtidigt som Tesla sänker priserna ökar Polestar priset. Så en Polestar 2 kostar runt 100' mer än en motsvarande Tesla model 3
Kommer nog att bli svårt att sälja Polestar 2 med den prissättningen. Både Model 3 och Y är numera avsevärt mycket "billigare" och Polestar har även mycket längre leveranstid.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.