Imponerande att Tesla både har kortast leveranstider och sänker priserna. Det är ju inte många veckor sen man pratade om att elbilstillverkarna sålde snabbare än de kunde producera, så att den med mest hajp skulle sänka priset var i alla fall oväntat för mig.

Någonstans innebär det väl att de producerar mer än de säljer till det gamla priset vilket kanske inte borde ses som imponerande, men jo. Givet deras globala volymer är det ändå det tycker jag.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
För den som byter bil med inbyte blir det troligtvis ett noll-summerspel.
Prissänkning på nya kan sänka priset på begagnat, men mellanskillnad påverkas inte.
Musk har ju haft lite problem 2022 och Teslas börsvärde har väl minskat med ca 1 biljon dollar, så det kanske också har en påverkan till prissänkning för att kunna påvisa tillväxt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För den som byter bil med inbyte blir det troligtvis ett noll-summerspel.
Tror du det? Jag tror snarare att begagnatpriserna är en funktion av nypriserna, så skillnaden i kronor mellan en ny och en begagnad bil minskar nog.

Så rimligen blir det mindre nya pengar man måste peta in i systemet om man säljer en begagnad bil och köper en ny. Medan man får ut mindre om man gör en exit från marknaden.

Teslas aktievärde har väl varit relativt frikopplat från fundamenta och snarast drivits av spekulation. Framför allt 2020–22. Många skulle nog säga att aktien fortfarande är övervärderad, även om den är nere på en tredjedel av toppen och ”bara” värd 500 miljarder dollar…
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror du det? Jag tror snarare att begagnatpriserna är en funktion av nypriserna, så skillnaden i kronor mellan en ny och en begagnad bil minskar nog.
Så rimligen blir det mindre nya pengar man måste peta in i systemet om man säljer en begagnad bil och köper en ny. Medan man får ut mindre om man gör en exit från marknaden.

Teslas aktievärde har väl varit relativt frikopplat från fundamenta och snarast drivits av spekulation. Framför allt 2020–22. Många skulle nog säga att aktien fortfarande är övervärderad, även om den är nere på en tredjedel av toppen och ”bara” värd 500 miljarder dollar…
Japp, rent generellt är det så jag ser det. Det kommer många ny elbilsmodeller nu och även för oss okända tillverkare, volymerna ökar även med varningar för komponentbrister (komponenter viktas om från fossilbil till elbil hos de stora tillverkarna), nya batterifabriker tas i drift, så det kommer att påverka både nybilspriset och begagnatpriset.
Och Tesla har ju haft en mycket stor påverkan av ägaren Musk's nycker senaste året så han vill säkerligen inte få ett börsvärde som hamnar på "verklig" värdenivå;)
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Imponerande att Tesla både har kortast leveranstider och sänker priserna. Det är ju inte många veckor sen man pratade om att elbilstillverkarna sålde snabbare än de kunde producera, så att den med mest hajp skulle sänka priset var i alla fall oväntat för mig.

Någonstans innebär det väl att de producerar mer än de säljer till det gamla priset vilket kanske inte borde ses som imponerande, men jo. Givet deras globala volymer är det ändå det tycker jag.
Jag läste en artikel någonstans (förmodligen FT) som kom fram till att detta ställer till det rejält för de andra tillverkarna, framförallt de klassiska. Tesla har haft unikt hög marginal på sina bilar, och klarat sig bättre än de andra genom komponentkrisen, pga hög egentillverkning och hög standardisering mellan bilarna, de har kunnat styra komponenterna dit de behövs bäst och varit mindre beroende av andra. När de nu sänker 100' så gissades det att det halverar vinsten per bil, skulle de vanliga tillverkarna göra det så skulle förmodligen mer än hela vinsten försvinna.

Ovanpå detta så har de återförsäljare att ta hänsyn till, med sina begagnatlager osv, de stora har också egna finansbolag med stora flottor av bilar med garanterade restvärden, osv. Dvs förutom vinsten per bil så slår det över hela linjen för dessa.

Det känns som ett väldigt aggressivt drag, misstänker att övriga kommer försöka kontra genom privatleasingkampanjer etc, det är ju ett sätt att smyga runt en listprissänkning men vi får väl se.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Blir en intressant del framöver att se hur privatleasing utvecklas, många har fått oväntade kostnadsökningar utifrån det finstilta. Visserligen har även räntor på egna lån ökat men inte in närheten av ökade leasingkostnader.
Och att man oftast suttit fast i treårsavtal.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag slänger ibland ett öga på Blocket och just Enyaq, är väl alltid minst en bil här i skåne som är överlåtelse av leasing, "vi behöver inte två bilar längre" "ska plugga" osv. låter inte jättesmart att tagit ut en bil på leasing 3-6måm tidigare...
 
  • Gilla
  • Haha
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
engs
A AndersS skrev:
Blir en intressant del framöver att se hur privatleasing utvecklas, många har fått oväntade kostnadsökningar utifrån det finstilta. Visserligen har även räntor på egna lån ökat men inte in närheten av ökade leasingkostnader.
Och att man oftast suttit fast i treårsavtal.
Precis det jag såg när frugan tittade på leasingavtal som alternativ och jag läste det finstilta, stod nått om att kostnaden var bunden till STIBOR eller liknande. Bad henne fråga säljaren men fick något godag-yxskaft till svar så avrådde. Hon köpte bättre beggat istället för att leasa. Glad för det nu.

Annars är väl en stor del av poängen med leasing att man har en fast kostnad utan överraskningar, eller det var vad jag trodde innan jag såg det om att det är bundet till räntan.
 
engs engs skrev:
Nja, riktigt så enkelt var det nog inte, de stod med dörrarna öppna och så. Var det handhavandefel var det nog mer något med själva laddstationen de missat.
Har noterat att sprinten som låser anslutningsdonet till bilen i min Kangoo ZE kan kärva, särskilt om man med våld försöker dra ut ett don med låst kontakt.
Det är nog i själva verket det problemet handlar om.
 
A AndersS skrev:
För den som byter bil med inbyte blir det troligtvis ett noll-summerspel.
Prissänkning på nya kan sänka priset på begagnat, men mellanskillnad påverkas inte.
Musk har ju haft lite problem 2022 och Teslas börsvärde har väl minskat med ca 1 biljon dollar, så det kanske också har en påverkan till prissänkning för att kunna påvisa tillväxt.
I grunden något positivt för alla som inte köpt elbil ännu men problemen som jag ser är två.

Först och främst att det blir ett "nollsummespel" främst om man byter sin begagnade Tesla mot just en ny Tesla. I alla fall så länge övriga tillverkare inte sänker sina priser.

Andra problemet för de som köpt med finansiering/leasing t ex 20% kontantinsats/första förhöjd hyra är att den kontantinsatsen nu "försvann" med prissänkningen. Har man lagt t ex 120 kkr kontant för en ny Tesla tappar man nu troligen de pengarna och måste lägga ytterligare 120 kkr kontant för att köpa en ny Tesla. Det är nog många som har svårt att se det som ett nollsummespel :)

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Annars är väl en stor del av poängen med leasing att man har en fast kostnad utan överraskningar, eller det var vad jag trodde innan jag såg det om att det är bundet till räntan.
Enda poängen med leasing är att en mellanhand tjänar pengar på det. Om folk kunde tänka klokt så skulle i princip inte leasing förekomma då det så gott som alltid är en dålig affär för den som leasar. Finns givetvis ett antal fall man kan hitta där leasing är fördelaktigt, men det är snarare undantag som bekräftar regeln.
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
Bilar är aldrig en bra affär (ok att det finns ytterligheter som motbevisar).
Men har man nyss hämtat en ny bil t.ex. Tesla så finns inte facit förrän den dagen den ska ersättas. Så de 120 000 i exemplet gäller bara om du direkt beställer en ny eller räknar den som del av ditt kapital, så det blir lite felaktig jämförelse. Åtminstone hur jag räknar på mina bilkostnader.
 
En anledning till att T ex MG hade så orimligt låga leasingkostnader för några år sedan var att man delfinansierade bilarna genom att sälja "utsläppsrätter" till andra stora biltillverkare som inte låg lika långt fram i utvecklingen och sålde stora bensinbilar i parti och minut. Nu när andra tillverkare har kommit ikapp har den kranen strypts och leasingkostnaderna är mer i paritet med bilens pris.
 
L lbgu skrev:
Enda poängen med leasing är att en mellanhand tjänar pengar på det. Om folk kunde tänka klokt så skulle i princip inte leasing förekomma då det så gott som alltid är en dålig affär för den som leasar. Finns givetvis ett antal fall man kan hitta där leasing är fördelaktigt, men det är snarare undantag som bekräftar regeln.
Well, fästmön leasar en MG ZS luxury -21 med 1500 mil/år inkl försäkring och service för 2800 kr/mån (ursprungligen 2300 kr/mån). Skulle inte säga att det var en dålig affär. Vilken motsvarande bil får man idag för de pengarna (oavsett finansiering)?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Well, fästmön leasar en MG ZS luxury -21 med 1500 mil/år inkl försäkring och service för 2800 kr/mån (ursprungligen 2300 kr/mån). Skulle inte säga att det var en dålig affär. Vilken motsvarande bil får man idag för de pengarna (oavsett finansiering)?
Om du läste inlägget ovan så kanske du förstår varför. Låter som att MG medvetet leasade ut bilar billigt, antagligen som ett sätt att få större marknadsandel.
Att bolag gör sådant kan givetvis förekomma, men i normalfallet är leasing inte lönsamt för slutkunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.