useless useless skrev:
Låset sitter väl i bilen? Hur skulle det påverkas av ett långvarigt strömavbrott?

Ja, ett extremt lång strömavbrott får såklart bilens batteri att ta slut och då kan man inte låsa upp den vanliga vägen...
Har för mig att någon tidigare skrev att han var tvungen att ringa supporten för laddstationen för att de skulle starta om laddstationen för att sladden skulle kunna lossas. Men jag kanske missförstod något.
 
K Krille4 skrev:
Hur skulle effekten skulle kunna bli plus och noll? :) Kan man köpa en ny bil med kort leveranstid t o m billigare än begagnade bilar kommer priserna på begagnade bilar att sjuka. I alla fall så länge leveranstiderna på nya Tesla är så korta som de är nu.

Jag skulle också vilja säga att de som sker nu för Telsa är väldigt unikt för just Tesla. Det handlar inte om en ny modell utan en stor prissänkning från en dag till en annan för befintliga modeller. Jag vet inte om någon annan biltillverkare någonsin tidigare (förutom Tesla) har gjort det?

För mig som ännu inte har elbil är det något positivt men om jag varit ägare av en Tesla hade jag nog inte varit lika positiv :) Tror som sagt att vi kommer att se många justeringar nedåt gällande både nybilspriser och begagnatpriser gällande elbilar närmaste tiden.

/Krille
Väntade på frågan ;)Gör som jag kör bilen i många år, senaste nio år och 23000 mil, restvärdet påverkas marginellt om bilen kostade 400 eller 500-tusen. Kanske inte det vanligaste, nuvarande 6 år och 10 000 mil och nästa byte blir säkert en elbil. Om det blir om 3 eller 5 år vet jag inte
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Känns som en inte helt genomtänkt design ifall laddkabeln är låst till laddaren så att man inte kan lossa den ifall det blir något fel på t.ex. laddaren. En vanlig bensinpump hade aldrig nån ens fått iden att den skulle låsa fast i bilen på något sätt när det tankas. Finns det någon tanke bakom, rent elektriskt borde det väl inte vara problematiskt att ha ett system som klarar att kontakten dras ut oväntat.
Kul om man har otur och det blir ett långvarigt strömavbrott när man tankar så enda alternativet om man vill komma därifrån är att kapa elkabeln.
Känns inte som så lyckat heller om man lämnar bilen på laddning en halvtimme för att gå och käka, och när man kommer tillbaka har någon stulit laddkabeln och/eller pluggat ur den och laddat sin bil istället.
På en vanlig fossilmack går man aldrig långt från bilen medan man tankar, så man behöver inte samma säkerheter mot detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fast så fort man lossat kabeln avslutas laddsessionen så man kan inte ta ur en kabel på macken och fortsätta på en annan bil utan att starta om.
 
Nej, man behöver inte betala för den andra bilen, men man står likväl utan att ha fått sin egen fylld, så man får vackert börja om att ladda och stoppet tar dubbelt så lång tid..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Känns som en inte helt genomtänkt design ifall laddkabeln är låst till laddaren så att man inte kan lossa den ifall det blir något fel på t.ex. laddaren. En vanlig bensinpump hade aldrig nån ens fått iden att den skulle låsa fast i bilen på något sätt när det tankas. Finns det någon tanke bakom, rent elektriskt borde det väl inte vara problematiskt att ha ett system som klarar att kontakten dras ut oväntat.
Kul om man har otur och det blir ett långvarigt strömavbrott när man tankar så enda alternativet om man vill komma därifrån är att kapa elkabeln.
Stöldskydd
 
D
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, man behöver inte betala för den andra bilen, men man står likväl utan att ha fått sin egen fylld, så man får vackert börja om att ladda och stoppet tar dubbelt så lång tid..
Skaffa en elbil så så får du alla svar, det här har pågått ganska länge så det finns svar på allt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Skaffa en elbil så så får du alla svar, det här har pågått ganska länge så det finns svar på allt.
Nu vet jag inte riktigt vad det är du menar att jag vill ha svar på, du kanske kan upplysa mig?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, man behöver inte betala för den andra bilen, men man står likväl utan att ha fått sin egen fylld, så man får vackert börja om att ladda och stoppet tar dubbelt så lång tid..
Fast det lär ju vara en extremt osannolik händelse. Platstjuven står ju oftast kvar och laddar när den första bilens ägare kommer tillbaka. Så det är nästan garanti på att man blir upptäckt med ett sådant beteende.
 
L lbgu skrev:
Fast det lär ju vara en extremt osannolik händelse. Platstjuven står ju oftast kvar och laddar när den första bilens ägare kommer tillbaka. Så det är nästan garanti på att man blir upptäckt med ett sådant beteende.
Vad hjälper det? Man har ju fortfarande missat laddning och måste stå kvar längre på platsen.
Eller tänkte du att du skulle ta platstjuvens laddade bil och åka vidare med den?
 
L lbgu skrev:
Om du läste inlägget ovan så kanske du förstår varför. Låter som att MG medvetet leasade ut bilar billigt, antagligen som ett sätt att få större marknadsandel.
Att bolag gör sådant kan givetvis förekomma, men i normalfallet är leasing inte lönsamt för slutkunden.
Jag vet. Vår andra elbil är dyrare att leasa. Men ändå OK eftersom jag fick bonusen och att priset på bilen gått upp rejält sedan jag tecknade avtalet.
 
A AndersS skrev:
Väntade på frågan ;)Gör som jag kör bilen i många år, senaste nio år och 23000 mil, restvärdet påverkas marginellt om bilen kostade 400 eller 500-tusen. Kanske inte det vanligaste, nuvarande 6 år och 10 000 mil och nästa byte blir säkert en elbil. Om det blir om 3 eller 5 år vet jag inte
Nä det är klart och kör man bilen tills den ska skrotas påverkas man inte alls negativt av lägre andrahandsvärden ;) Tror dock att det vanligaste är att man byter bil lite oftare än så - speciellt som att många Tesla går som tjänstebil där det normala är att bilarna byts efter tre år.

Ser dock fram emot att detta kommer att leda till generellt sett lägre priser på elbilar.

/Krille
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast det lär ju vara en extremt osannolik händelse. Platstjuven står ju oftast kvar och laddar när den första bilens ägare kommer tillbaka. Så det är nästan garanti på att man blir upptäckt med ett sådant beteende.
Med tanke på notiser man läst om slagsmål vid snabbladdare där någon tycker sig stå före någon annan i kön så känns det som att det skulle kunna vara en inte osannolik händelse.
Och jag är rädd att man inte kan göra så mycket åt saken om det skulle hända. Vad tänker du att man ska göra om man skulle ertappa någon med att ladda under de förutsättningarna? Väl medveten om att du inte faktiskt vet om personen i fråga faktiskt dragit ur din laddsladd. Det kanske någon annan gjorde och den andre bara passade på eftersom du ändå inte var där…
 
G
L lbgu skrev:
Enda poängen med leasing är att en mellanhand tjänar pengar på det. Om folk kunde tänka klokt så skulle i princip inte leasing förekomma då det så gott som alltid är en dålig affär för den som leasar. Finns givetvis ett antal fall man kan hitta där leasing är fördelaktigt, men det är snarare undantag som bekräftar regeln.
Vid leasing behöver väl inte finansbolaget finansiera (låna till) momsen och bolaget kan troligen låna pengarn till lägre ränta än många privatpersoner kan, även service och försäkring kan bolaget få lägre pris på, så i vissa fall kan privat köp var dyrare än leasing om man vill ha en ny bil i tre år.
 
useless useless skrev:
Vad hjälper det? Man har ju fortfarande missat laddning och måste stå kvar längre på platsen.
Eller tänkte du att du skulle ta platstjuvens laddade bil och åka vidare med den?
Man man kan konfrontera tjuven. De flesta tjuvar vill inte bli påkomna, av den anledningen tror jag att det lär vara väldigt sällsynt att det sker. Om det osannolika händer så är ändå kostnaden bara några minuters förlorad tid så inget jätteproblem direkt.

Sen är väl många laddplatser utformade så att om en annan bil har platsen så blir det svårt eller omöjligt att komma åt och ladda då bilen står i vägen..
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.