1 440 941 läst · 23 744 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Ja då vet jag inte. När jag kollar på compricer så är en helförsäkring 31% dyrare för en id3 mot en Alltrack tdi200 för det billigaste alternativet, 5800kr/år mot 7600kr. Skillnaden är större hos mitt bolag. Skatten skiljer 3000kr efter 3 år som nämnt innan så för mig går det jämnt upp, dyrare skatt för Alltrack mot dyrare försäkring för id3.13th Marine skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Det kan du ha rätt i. Samtidigt, min dieselbil har samma begärt utpris i handeln idag som jag gav för 4 år och 5000 mil sedan.Nötegårdsgubben skrev:Nej, det gör det inte. Däremot drar väl det antagna höga restvärdet upp premierna. Ju mer bilen är värd, desto större gap mellan hel- och halvförsäkring.
Vill du ha ett ekonomiskt motiv så skulle jag tro att driftkostnad + värdeminskning är lägre på en elbil än på en avgasbil. Men det är svårt att gissa vad framtida restvärden blir och kapitalkostnaden ska ju också beaktas, men kör man mycket är min gissning att elbilen är en bättre affär.
Sen är förstås inte allt pengar. Vilken bil man väljer är för många av oss ett väldigt subjektivt val.
Vi vet hur elpriset ser ut idag och det lär inte bli billigare kommande åren. Så det som motiverade en nybilskostnad på +150-200,000 för nått år sedan för en elbil kontra motsvarande fossilbil kanske inte gäller längre, inte minst när det lilla bidraget försvann och oljan blir billigare för varje vecka.
Vi får se när folk får elräkningen för december hur "billigt" det är med hemmaladdning
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 633 inlägg
Jag kör hybrid idag, nu när elen varit extremt dyr och det varit kallt ute så har det nog inte lönat sig att köra på el.
Men nästa bil kommer bli en elbil, frågan är om det blir nästa eller nästnästa år.
Är inne på att provköra en Enyaq, är väl det närmaste en kombi jag kommer idag, och det borde poppa ut lite begagnade snart.
Kikar jag på blocket verkar vår hybrid ha tappat 40kkr på 4år/6000mil. (Visst, lär väl vara mindre vid inbyte).
Men nästa bil kommer bli en elbil, frågan är om det blir nästa eller nästnästa år.
Är inne på att provköra en Enyaq, är väl det närmaste en kombi jag kommer idag, och det borde poppa ut lite begagnade snart.
Kikar jag på blocket verkar vår hybrid ha tappat 40kkr på 4år/6000mil. (Visst, lär väl vara mindre vid inbyte).
Golf Sportskombi är 150 kkr billigare och Passat ca 100 kkr billigare. För 500 kkr får man stors fyrhjulsdrivna bilar som t ex BMW 5-serien, Audi A6, Volvo v90 o s v.R Rkarlsson skrev:
/Krille
Njea, man får snarare minsta motorn, 2WD och basutrustningar för ovan nämnda bilar… Det är snarare runt 600k om man vill ha fyrhjulsdrift och lite mer än basutrustning om man nöjer sig med motoralternativ under 200hk. Enligt listpriser.K Krille4 skrev:
För 600k så får man en helt duglig elbil i familjeklass.
Redigerat:
Jo, men det jag skulle vilja se är ju en räckviddstest på fossilbilar med vinterkyla. Om man nu vill jämföra alltså.GoC skrev:
Att alla bilar drar mer på vintern - oavsett drivmedel - är ju ett fysikaliskt faktum.
Vad tänker du om förbudet mot nybilsförsäljning av fossilbilar i EU from 2035? Hur kommer det att påverka beg priset på fossilbilar? Jag har svårt att tro att priset på bensin/diesel inte kommer att öka närmsta åren. Det lär bli dyrare att köra bil oavsett el eller fossil bränsle tänker jag…
M Markarbetaren skrev:Det kan du ha rätt i. Samtidigt, min dieselbil har samma begärt utpris i handeln idag som jag gav för 4 år och 5000 mil sedan.
Vi vet hur elpriset ser ut idag och det lär inte bli billigare kommande åren. Så det som motiverade en nybilskostnad på +150-200,000 för nått år sedan för en elbil kontra motsvarande fossilbil kanske inte gäller längre, inte minst när det lilla bidraget försvann och oljan blir billigare för varje vecka.
Vi får se när folk får elräkningen för december hur "billigt" det är med hemmaladdning
M Markarbetaren skrev:Det kan du ha rätt i. Samtidigt, min dieselbil har samma begärt utpris i handeln idag som jag gav för 4 år och 5000 mil sedan.
Vi vet hur elpriset ser ut idag och det lär inte bli billigare kommande åren. Så det som motiverade en nybilskostnad på +150-200,000 för nått år sedan för en elbil kontra motsvarande fossilbil kanske inte gäller längre, inte minst när det lilla bidraget försvann och oljan blir billigare för varje vecka.
Vi får se när folk får elräkningen för december hur "billigt" det är med hemmaladdning
Varför vill du ha navigering inbyggt i bilen? Jag tycker en lösning med Apple CaePlay eller Androids motsvarighet är betydligt bättre.R Rkarlsson skrev:
min bil en KangooZE 2012 med 23 kWh batteriet, ligger på max 80 km tror jag eftersom jag aldrig fått "soppatorsk".R roke skrev:
Man får sällan det i elbilar.
I stället går bilen långsammare på slutet tills den slutligen stannar och det ska man undvika eftersom batteriet inte mår bra av det, delvis beroende på hur BMS-systemet är designat.
Bilen har gått 8000 mil har alltså tappat en del kapacitet, troligen orsakat av dålig körstil som pressat batteriet i onödan.
Nyare versioner av Kangoo har större batterier, det finns en med 33 kWh och idag säljs en version med snabbare laddning och med kapacitet runt 40 kWh samt förbättringar i motor och andra system i bilen men dom kostar förstås också betydligt mer än 88 kkr...
Körde en hårdtest Karlstad ToR nyligen som jag snart ska lägga in i den här tråden...
Redigerat:
Nä då - för ca 500 kkr får du alla ovanstående bilar med fyrhjulsdrift men med basutrustning.sunnis skrev:
För 350-400 kkr får du en duglig bil i familjeklassen och frågan är då om man tycker det är "värt pengarna" att lägga ytterligare 200-250 kkr för att få den eldriven.
Jag gillar verkligen elbilar men att betala 500 kkr för en elbil i golfklassen när man kan köpa motsvarande Golf 150 kkr billigare känns inte direkt billigt.
/Krille
det billiga med elbilar är driftskostnaden.K Krille4 skrev:Nä då - för ca 500 kkr får du alla ovanstående bilar med fyrhjulsdrift men med basutrustning.
För 350-400 kkr får du en duglig bil i familjeklassen och frågan är då om man tycker det är "värt pengarna" att lägga ytterligare 200-250 kkr för att få den eldriven.
Jag gillar verkligen elbilar men att betala 500 kkr för en elbil i golfklassen när man kan köpa motsvarande Golf 150 kkr billigare känns inte direkt billigt.
/Krille
Både drivmedel och på underhållssidan:
Inget oljebyte.
Inga tändstift
Ingen trasig topplockspackning,sliten vattenpump, trasig generator, dött blybatteri, startproblem på vintern, tändproblem, sliten kamrem, kokande kylare, inga 100 rörliga delar som kan gå sönder mot elmotorns enda rörliga del, rotorn som driver rubbet.
Det är inte konstigt att Tesla ställt in dom årliga servjceintervallen.
Det finns inget att serva.
Enbart på det sparar du 100 kkr på tio år.
Och 300 kkr på drivmedelssidan.
Känns som lite överdrivna besparingarR RogerHql skrev:det billiga med elbilar är driftskostnaden.
Både drivmedel och på underhållssidan:
Inget oljebyte.
Inga tändstift
Ingen trasig topplockspackning,sliten vattenpump, trasig generator, dött blybatteri, startproblem på vintern, tändproblem, sliten kamrem, kokande kylare, inga 100 rörliga delar som kan gå sönder mot elmotorns enda rörliga del, rotorn som driver rubbet.
Det är inte konstigt att Tesla ställt in dom årliga servjceintervallen.
Det finns inget att serva.
Enbart på det sparar du 100 kkr på tio år.
Och 300 kkr på drivmedelssidan.
Har aldrig haft någon bil som kostat 10 kkr i service per år.
10 år, 1500 mil/år, 0,7 l/mil och 20 kr/l blir 210 000 kr i bensinkostad. Svårt att se att jag skulle spara 300 000 kr efter att ha betalt för elen för motsvarande sträcka
Lägger vi därtill räntan på de extra 200 kkr blir det med nuvarande elpriser inte någon direkt självklar kalkyl.
Jag har länge övervägt elbil men riktigt så fantastiska är inte kalkylerna för elbilar.
/Krille
Vi kan ju inte kolla id3 med helförsäkring ännu pga att det finns inte äldre id3 just nu.M Markarbetaren skrev:Nej jag hade inte fel om HELFÖRSÄKRINGEN!
Du måste förstå att det finns en stor osäkerhet kring batteritekniken efter 3 år när tillverkarens vagnskada går ut. Du har väldigt dåliga argument, om några öht. , att motivera id3 framför en Golf Sportcombi pga. kupeutrymmet. Bagaget, får man in en sportbag i id3'an?
Du får nog komma med något bättre för att motivera 150,000 högre inköpspris för en småbil som id3.
Ja du får in en sportbag, jag får in 2 barnvagnar och ett par icakassar i min. Och då är barnvagnarna svenska emmaljunga nxt90, nxt 30. Min nxt challenge skulle nog kunna gå med om jag plockar ner hjulen helt, Men jag skulle nog kunna få in en kite med lite jävlar anama.
Det jag inte får in är dock en rullstol, men då tar vi morsans bil =)
Men för att vara lite snäll
id3 2021
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
zoe 2018 bör ju vara groteskt dyr enl dig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bmw i3 är lite dyrare men inga fantasisummor som du påpekar, det är dock en minibil. Och dyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen tar vi min gamla hyundai i40 bara för att jämföra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi ser ju här att du ljuger då.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Utifrån vilka premisser då? Folk brukar gnälla på mig och vill att jag ska räkna med dieselvärmarens förbrukning när jag säger hur mycket bilen drar per mil, vilket jag tycker är fel.J jocke31 skrev:
Hur räknar ni som åker elbil? Förklimatisering, battervärmning och självurladdning ligger utanför förbrukningsvärdet?