M
J jocke31 skrev:
Om det ska vara rätt så måste man förstås räkna med även det du skriver ovan. Men även utan dessa faktorer så ökar luftmotstånd, rullmotstånd, uppvärmning osv förbrukningen.
Här finns en lista på olika faktorer som ökar förbrukningen:

[länk]

Citerar lite:
1. More idling

2. Low tire pressure
(failure to compensate as temperature drops)

3. Increased rolling resistance
(even at the correct pressure, cold, hard tires don't roll well)

4. Crappy road conditions
(snow, wet and slush adds significant rolling resistance)

5. Lower average engine temperature
(more fuel enrichment)

6. Higher average lubricant viscosity
(not just engine oil, but transmission, differential, bearing grease...)

7. Weaker gasoline
(the dreaded winter gas!)

8. Higher electrical loads
(with less daylight, we run more often with lights, not to mention wipers, defrost, heater blower, seat warmers, etc...)

9. More aerodynamic drag
(drag increases as air temperature drops. There's a reason Bonneville racers like high elevation and hot summer air)
1. Start/-stop är eu-krav sedan ganska många år, så ökad tomgång, nja.
2. Känns som en förarrelaterad sak och har inget med fysikalisk temperatur att göra.
3. Väldigt liten påverkan, tror bredare hjul påverkar mer än vinterdäcken mjukare blandning.
4. Våt väg, som det är 99% under vintern på västkusten, okej då.
5. Tveksamt, kanske i stadstrafik isf., men inte annars. 70km/h med 0,45l/mil ger 1,9kWh i värme vid 40% verkningsgrad i en dieselmotor. Gå hälften av detta till kupen så blir det varmt nog. Tror snarare den kallare luften ger högre verkningsgrad istället.
6. Det kan jag hålla med om, fast det värms upp ganska fort.
7. Är nog inget problem I Sverige.
8. Så är det nog, men på sommaren kör vi AC som drar betydligt mer än elen på vintern i bilarna.
9. Ja fast här har nog snön på bilarna större betydelse när folk är för lata att sopa av dom.
 
M
Det pratas mycket om förbrukning vinter kontra sommar. Finns det någon test där man inkluderat allt gällande elbilens förbrukning eller är den inräknad i era förbrukningsmätare? Jag menar, det är ju en sak att köra iväg med en fulladdad elbil med förklimatiserad kupé och uppvärmt batteri och nollad förbrukningsmätare mot att se hur mycket el bilen verkligen förbrukat med ALLT inkluderat. Det är ju den fakturan man sedermera betalar liksom.

Om jag åker till Ica och hem igen och det drar 2kWh för 10km och bilen stått med förklimatisering i 30min x 2kWh och värmt batteriet med 1kWh så kanske bilen säger 2kWh/mil men egentligen kostar resan 4kWh/mil. Eller hur funkar det?
 
M Markarbetaren skrev:
Det pratas mycket om förbrukning vinter kontra sommar. Finns det någon test där man inkluderat allt gällande elbilens förbrukning eller är den inräknad i era förbrukningsmätare? Jag menar, det är ju en sak att köra iväg med en fulladdad elbil med förklimatiserad kupé och uppvärmt batteri och nollad förbrukningsmätare mot att se hur mycket el bilen verkligen förbrukat med ALLT inkluderat. Det är ju den fakturan man sedermera betalar liksom.

Om jag åker till Ica och hem igen och det drar 2kWh för 10km och bilen stått med förklimatisering i 30min x 2kWh och värmt batteriet med 1kWh så kanske bilen säger 2kWh/mil men egentligen kostar resan 4kWh/mil. Eller hur funkar det?
Har man sladden i så räknar den inte på förvämningen för det (var) ointressant tidigare. Man ville bara få en sådan bra uppskattning som möjligt hur långt du kan köra på batteriet till det tar slut.

Men nu när vi har dyr el så är det ju lite mer intressant att veta den totala förbrukningen och då måste man börja kolla vad tex ladaren säger.

Samma gäller ju vanliga bilar tanka fullt nolla mätaren kör som du brukar och tanka fullt igen sedan dividerar man x l med y mil..

Den enda man lurar genom att titta på färdatoron är sin egen plånbok...
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Känns som lite överdrivna besparingar:)

Har aldrig haft någon bil som kostat 10 kkr i service per år.

10 år, 1500 mil/år, 0,7 l/mil och 20 kr/l blir 210 000 kr i bensinkostad. Svårt att se att jag skulle spara 300 000 kr efter att ha betalt för elen för motsvarande sträcka ;)

Lägger vi därtill räntan på de extra 200 kkr blir det med nuvarande elpriser inte någon direkt självklar kalkyl.

Jag har länge övervägt elbil men riktigt så fantastiska är inte kalkylerna för elbilar.

/Krille
Tabell jämför kostnader för el vs bensin med mil och vinst/förlust i kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Markarbetaren skrev:
Det pratas mycket om förbrukning vinter kontra sommar. Finns det någon test där man inkluderat allt gällande elbilens förbrukning eller är den inräknad i era förbrukningsmätare? Jag menar, det är ju en sak att köra iväg med en fulladdad elbil med förklimatiserad kupé och uppvärmt batteri och nollad förbrukningsmätare mot att se hur mycket el bilen verkligen förbrukat med ALLT inkluderat. Det är ju den fakturan man sedermera betalar liksom.

Om jag åker till Ica och hem igen och det drar 2kWh för 10km och bilen stått med förklimatisering i 30min x 2kWh och värmt batteriet med 1kWh så kanske bilen säger 2kWh/mil men egentligen kostar resan 4kWh/mil. Eller hur funkar det?
Det tar 10 min att förvärma våra elbilar. Drar mao någon enstaka kWh. Dvs mindre än en kupévärmare drar i en fossilbil. Om du kallstartar en fossilbil så får du en hög initial förbrukning, så en dieselbil tor till Ica på 5 km drar inga 0,45 l/mil vid 15 minusgrader. Alla bilar, oavsett drivmedel drar mycket mer på korta resor vintertid.
Och ökat luftmotstånd, sämre rullförmåga, vinterdäck, uppvärmning mm påverkar förstås såväl fossil- som elbilar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det pratas mycket om förbrukning vinter kontra sommar. Finns det någon test där man inkluderat allt gällande elbilens förbrukning eller är den inräknad i era förbrukningsmätare? Jag menar, det är ju en sak att köra iväg med en fulladdad elbil med förklimatiserad kupé och uppvärmt batteri och nollad förbrukningsmätare mot att se hur mycket el bilen verkligen förbrukat med ALLT inkluderat. Det är ju den fakturan man sedermera betalar liksom.

Om jag åker till Ica och hem igen och det drar 2kWh för 10km och bilen stått med förklimatisering i 30min x 2kWh och värmt batteriet med 1kWh så kanske bilen säger 2kWh/mil men egentligen kostar resan 4kWh/mil. Eller hur funkar det?
Din laddbox säger hur mycket kräm den gett ut i en bil, eller om du laddar flera, bilar.
Min box har krämat ut 140kWh totalt i december. Då räknas allt in.

Det drar mest troligt med att koppla in min skåpis för att få isfria rutor och "varm" motor.
 
R RogerHql skrev:
Visst, det finns lite överslag i ekvationen men tror nog ändå att det ligger rätt mycket sanning i mina estimat.
Det är mycket som behövs flr att hålla en fossilbil igång i tio år men visst har kvalitén ökat under åren...
Lite väl mycket överslag då besparingen i bränsle kanske blir 100 000 istället för 300 000 kr ;)

Är heller inte så säker på att servicekostnaden över tid blir så mycket lägre. Vanlig service är inte så dyr på en fossilbil medan slitagedelar som t ex däck och bromsar slits minst lika mycket på en elbil. Efter 10 år kan det också vara dags att byta batteri och det är ju en avsevärd kostnad.

Visst talar mycket i kalkylen för elbil men med höga elpriser och mer normala andrahandsvärden på elbilar är kalkylen inte lika tydlig längre.

/Krille
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
[bild]
Inga modern bensinbilar drar 1 l/mil utan snarare 0,7 l/mil d v s 14 kr/mil.

Laddar du på andra platser än hemmet lär kostnaden för laddning också bli högre.

Lägger du till räntekostnader för ytterligare 200 000 kr på elbilen så blir skillnaden inte speciellt stor.

Om värdeminskningen dessutom blir ungefär samma som för en fossilbil i % blir plötsligt fossilbilen mindre dyr.

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Hellre exakt fel än ungefär rätt känns det som när många räknar. Eftersom att en så stor del av bränslepriserna är skatt så kommer elbilskörande tvingas upp i pris för att kompensera för skattetappet när avgasbilarna fasas ut. Det ska väl inte uteslutas att det även blir än dyrare att köra avgasbil då, men om vi antar att skatten är 8–10 kr/mil idag så är det pengar som i framtiden måste in från elbilar, som idag bidrar med kanske 1:50–2 kr per mil.

Så hur man än räknar tror jag att styrkan i prognosen avtar markant på horisonter över två år.

Så jag håller fast vid: Kör man mycket och kan ladda hemma kan elbil vara en ok affär. Annars sannolikt inte. Å andra sidan är kvalitetsaspekten så viktig (och subjektiv) att den kommer trumfa många kalkyler.
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Lite väl mycket överslag då besparingen i bränsle kanske blir 100 000 istället för 300 000 kr ;)

Är heller inte så säker på att servicekostnaden över tid blir så mycket lägre. Vanlig service är inte så dyr på en fossilbil medan slitagedelar som t ex däck och bromsar slits minst lika mycket på en elbil. Efter 10 år kan det också vara dags att byta batteri och det är ju en avsevärd kostnad.

Visst talar mycket i kalkylen för elbil men med höga elpriser och mer normala andrahandsvärden på elbilar är kalkylen inte lika tydlig längre.

/Krille
Bromsar slits inte alls lika mycket på en elbil.

Servicen är dyr på de flesta bensin och dieselbilar. Det går att komma lite billigare undan om kan undviker märkesverkstäderna och naturligtvis ännu billigare om du utför servicen själv, men det sista är inte relevant som jämförelse då en minoritet av ägarna av nyare bilar gör det.

Det är inte många som bytt batteri efter 10 år. Ungefär lika ovanligt och dyrt att byta dieselmotor efter 10 år.

Detta sagt kör jag vidare med min diesel ett tag till.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
M
J jocke31 skrev:
Det tar 10 min att förvärma våra elbilar. Drar mao någon enstaka kWh. Dvs mindre än en kupévärmare drar i en fossilbil. Om du kallstartar en fossilbil så får du en hög initial förbrukning, så en dieselbil tor till Ica på 5 km drar inga 0,45 l/mil vid 15 minusgrader. Alla bilar, oavsett drivmedel drar mycket mer på korta resor vintertid.
Och ökat luftmotstånd, sämre rullförmåga, vinterdäck, uppvärmning mm påverkar förstås såväl fossil- som elbilar.
Självklart, om elbilen har värmepump, men det kanske alla elbilar har idag? Jag förstår din attityd att komma med motargument om fossilbilars förbrukning, men det var en seriös fråga från min sida, inget påhopp! Finns det någon test som tar hänsyn till uppvärmning av kupe och batteri osv.?
 
K Krille4 skrev:
Lite väl mycket överslag då besparingen i bränsle kanske blir 100 000 istället för 300 000 kr ;)

Är heller inte så säker på att servicekostnaden över tid blir så mycket lägre. Vanlig service är inte så dyr på en fossilbil medan slitagedelar som t ex däck och bromsar slits minst lika mycket på en elbil. Efter 10 år kan det också vara dags att byta batteri och det är ju en avsevärd kostnad.

Visst talar mycket i kalkylen för elbil men med höga elpriser och mer normala andrahandsvärden på elbilar är kalkylen inte lika tydlig längre.

/Krille
slitage på en elbil är mindre än på en fossilbil. Framför allt bromssystemet riskerar att rosta därför att det sällan används. Det är en generator som bromsar, ofta detsamma som motorn som byter skepnad vid inbromsningar, dvs rörelseenergin i bilen omvandlas till el i stället för att misshandla bromsskivorna!
Det är särskilt bra i tätorter!
 
P Pin skrev:
Bromsar slits inte alls lika mycket på en elbil.

Servicen är dyr på de flesta bensin och dieselbilar. Det går att komma lite billigare undan om kan undviker märkesverkstäderna och naturligtvis ännu billigare om du utför servicen själv, men det sista är inte relevant som jämförelse då en minoritet av ägarna av nyare bilar gör det.

Det är inte många som bytt batteri efter 10 år. Ungefär lika ovanligt och dyrt att byta dieselmotor efter 10 år.

Detta sagt kör jag vidare med min diesel ett tag till.
Det är möjligt att bromsarna slits lite mindre men samtidigt slits däcken mer p g a den ökade vikten. Kan tänka mig att hela hjulupphängningen får jobba hårdare p g a några hundra kilos extra vikt i en elbil.

Mitt serviceavtal på en fyra år gammal Audi Q5 TFSI med service varje år kostar 230 kr/mån hos märkeshandlare. Ungefär samma serviceavtal kan man teckna på t ex alla nyare Audi och VW om man köper bilen av märkeshandlare.

/Krille
 
M Markarbetaren skrev:
Självklart, om elbilen har värmepump, men det kanske alla elbilar har idag? Jag förstår din attityd att komma med motargument om fossilbilars förbrukning, men det var en seriös fråga från min sida, inget påhopp! Finns det någon test som tar hänsyn till uppvärmning av kupe och batteri osv.?
Min EV6:a har förbrukat 2.1 kWh/mil inklusive allt senaste månaden. Förvärmer på batteri, då jag har timpris och det blir "onödigt" att värma den från nätet när jag har laddat den billigare under natten. Det jag då inte kan räkna med är de förluster som blir vid själva laddningen, men blir knöligt att räkna på då jag har laddat på olika ställen. Kanske ytterligare 10-15% förbrukning där när det är riktigt kallt?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Servicen är dyr på de flesta bensin och dieselbilar.
Detta sagt kör jag vidare med min diesel ett tag till.
På Golfen så byts motorolja/filter vartannat år, olja i Haldexkopplingen vart 3'e år och olja i automaten vart 5'e år. Annars är det bara "inspektion" som VW kallar det när dom ska dra i bältena, smörja dörrgångjärnen och kolla att alla lampor fungerar, vilket jag misstänker är samma på en elbil? Bromsvätska byts väl också på en elbil då den ska bytas vartannat år oavsätt mil.

Generellt så känns just servicebiten som en relativt fjuttig anledning att byta till elbil i det stora hela. Hur ska t.ex. Volkswagen tjäna några pengar på sina verkstäder om alla ska köra elbilar som kräver i princip 0 service? Något måste dom ju hitta på för att tjäna pengar på eftermarknad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.