K Krille4 skrev:
Golf Sportskombi är 150 kkr billigare och Passat ca 100 kkr billigare. För 500 kkr får man stors fyrhjulsdrivna bilar som t ex BMW 5-serien, Audi A6, Volvo v90 o s v.

/Krille
Och vad låg nu skatten på en v90 på exempelvis? Förbrukningen är rätt hög på en v90 också samtidigt som kvaliten är groteskt dålig i den :(

Volvon gick inte heller att välja som fyrhjulsdrift på deras hemsida.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför vill du ha navigering inbyggt i bilen? Jag tycker en lösning med Apple CaePlay eller Androids motsvarighet är betydligt bättre.
För jag gillar en snabb navi. Den är lite slöare på androiden, kan ha med min telefon att göra i för sig.

Nej jag använder inte androidtjofixen så mycket kan jag erkänna. Men man måste väl jämföra med det jag har just nu?
Använder navin mest för att se när man är framme, inte för att hitta. Använde knappt ens gps när jag körde taxi för några år sen, tar tid :D
 
M
K karny889 skrev:
Vad tänker du om förbudet mot nybilsförsäljning av fossilbilar i EU from 2035? Hur kommer det att påverka beg priset på fossilbilar? Jag har svårt att tro att priset på bensin/diesel inte kommer att öka närmsta åren. Det lär bli dyrare att köra bil oavsett el eller fossil bränsle tänker jag…
Försäljning av drivmedel kommer fortsätta, om än i minskad grad. Begagnatmarknaden kommer fortsätta 10-tals år efter 2035. Vad trodde man om Saab när dom lade ner tillverkningen? Visst rullar Saabar fortfarande.

Man tror alltid att vissa politiska beslut om förbud kommer innebära en snabb smärtsam död för en industri, men oftast så lever marknaden vidare på nått sätt ändå.

Jag kommer själv gå över till elbil innan dess, fast det dröjer nog ett eller två byten innan jag är där skulle jag tro. På hojsidan har jag redan börjat gå över och den kritiken jag mötts av där...oj oj..:D
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M
]

R RogerHql skrev:
det billiga med elbilar är driftskostnaden.
Både drivmedel och på underhållssidan:
Inget oljebyte.
Inga tändstift
Ingen trasig topplockspackning,sliten vattenpump, trasig generator, dött blybatteri, startproblem på vintern, tändproblem, sliten kamrem, kokande kylare, inga 100 rörliga delar som kan gå sönder mot elmotorns enda rörliga del, rotorn som driver rubbet.
Det är inte konstigt att Tesla ställt in dom årliga servjceintervallen.
Det finns inget att serva.
Enbart på det sparar du 100 kkr på tio år.
Och 300 kkr på drivmedelssidan.
Men tanka var 8'e mil verkar jobbigt :D
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
M
R Rkarlsson skrev:
Vi kan ju inte kolla id3 med helförsäkring ännu pga att det finns inte äldre id3 just nu.

Ja du får in en sportbag, jag får in 2 barnvagnar och ett par icakassar i min. Och då är barnvagnarna svenska emmaljunga nxt90, nxt 30. Min nxt challenge skulle nog kunna gå med om jag plockar ner hjulen helt, Men jag skulle nog kunna få in en kite med lite jävlar anama.
Det jag inte får in är dock en rullstol, men då tar vi morsans bil =)

Men för att vara lite snäll
id3 2021
[bild]
zoe 2018 bör ju vara groteskt dyr enl dig
[bild]
bmw i3 är lite dyrare men inga fantasisummor som du påpekar, det är dock en minibil. Och dyr.
[bild]

Sen tar vi min gamla hyundai i40 bara för att jämföra.
[bild]

Vi ser ju här att du ljuger då.
Du visar ju själv upp kostnaden för helförsäkring, så varför skulle det inte gå att se?
 
M Markarbetaren skrev:
Du visar ju själv upp kostnaden för helförsäkring, så varför skulle det inte gå att se?
Du påstår ju att efter 3 år blir det 30-40% dyrare. Så nu tog jag en 2021 års modell som exempel, när den är 3 år gammal så borde den ju kosta 30-40% mer enligt dig.

Du har väl använt en sån skitsajt som compricer, de har alltid gett mig dyrare pris än om jag hör av mig till lf själv.
Men det är ju glädjande för dig :D Det var billigare än du trodde med elbil i helförsäkring.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bagage är ID3 som std Golf. En Golf kombi är ungefär lika rymlig som en V70, där Passaten är ytterligare en Gnutta större, fast rent praktiskt tycker jag inte det skiljer så mycket. Kupén i Golfen rymmer 4st vuxna utan problem. Den är rätt bra utnyttjande av volymen med packningsform.
T.ex. är stolarna i Golfen mycket tunnare än en V70.
Golf 7 är lite rymligare än en Volvo V60
Passat är lite rymligare än Volvo V70.

I min XC70 är det trångt att sitta framför barnstolen. Ungefär samma i en Golf 7.
Audi A6 och BMW 5 serie är förvänansvärt trånga inuti.

ID3 känns väldigt rymlig i Kupén, men man får ju oftast plats ändå, bara bagaget som gärna kunnat vara 20cm djupare
Jag har haft både passat och golf kombi i senaste karrossvariant. Passaten är lite större, men inte mycket. framförallt tycker jag baksätet var skillnaden, passat kan man hyfsat bra åka tre vanliga människor i baksätet.
2,0tdi motorn jag hade var inte direkt supersnål, några 0,45 i snitt var det definitivt inte. Bensinarna från vw drar lika mycket som en 20 år gammal Saab eller Volvo om man kör som en sån (dvs kör lite hårt), dieseln gick att pressa utan att förbrukningen stack iväg. Så, kör man mycket släp, tungt, fort så låter det vettigt med en vw diesel...
 
R Rkarlsson skrev:
Volvon gick inte heller att välja som fyrhjulsdrift på deras hemsida.
Jodå, man väljer en V90CC, lite högre och annan sättning av fjädring, men finns inte som elbil.;)
Men generellt, det finns inte elbilar idag så att alla kan byta, varken produktionsmässigt eller ekonomiskt försvarbart. Det är väl då bra att vissa fortfarande väljer bensin/diesel så att de som vill köra elbil kan köpa/beställa en.:cool:
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Och vad låg nu skatten på en v90 på exempelvis? Förbrukningen är rätt hög på en v90 också samtidigt som kvaliten är groteskt dålig i den :(

Volvon gick inte heller att välja som fyrhjulsdrift på deras hemsida.
Samtidigt är det ju bilar i helt olika storleksklasser du jämför.

Jämför istället en Golf Sportskombi med en id3 så är det inte självklart att id3 blir billigare.

För mig är det också en osäkerhet gällande andrahandvärdet på elbilar som hittills varit extremt högt. En ny elbil utan bonus lär tappa mycket i värde första året då ägarna som fått bonusen i praktiken har köpt bilen 70 000 kr billigare. En lätt begagnad id3 kan man nu köpa för 370 kkr medans en helt ny går på över 500 kkr.

/Krille
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu har jag förvisso bara d3 VEA på 150hk med enkelturbo och den upplever jag som hopplöst seg i spoolup jämfört med golfens 2,0tdi (Cuna 2017) på 184hk. DSG-lådan i golfen kanske gör lite för responsen också misstänker jag. Men den drar direkt när man gör kickdown, upplever jag.
Kör vag 2.0/150 i jobbet och den är lika seg. Enda som räddar är dsg'n som växlar snabbt. Men den har dåligt med bottenvrid.

Hade en Saab ttid för några år sedan och där var det dubbelturbo och den hade bottenvrid men det var enbart tack vare turbon.

Man har helt enkelt offrat bottenvridet i många nya små dieslar.
 
K Krille4 skrev:
Känns som lite överdrivna besparingar:)

Har aldrig haft någon bil som kostat 10 kkr i service per år.

10 år, 1500 mil/år, 0,7 l/mil och 20 kr/l blir 210 000 kr i bensinkostad. Svårt att se att jag skulle spara 300 000 kr efter att ha betalt för elen för motsvarande sträcka ;)

Lägger vi därtill räntan på de extra 200 kkr blir det med nuvarande elpriser inte någon direkt självklar kalkyl.

Jag har länge övervägt elbil men riktigt så fantastiska är inte kalkylerna för elbilar.

/Krille
Visst, det finns lite överslag i ekvationen men tror nog ändå att det ligger rätt mycket sanning i mina estimat.
Det är mycket som behövs flr att hålla en fossilbil igång i tio år men visst har kvalitén ökat under åren...
 
J JohanLun skrev:
Jag har haft både passat och golf kombi i senaste karrossvariant. Passaten är lite större, men inte mycket. framförallt tycker jag baksätet var skillnaden, passat kan man hyfsat bra åka tre vanliga människor i baksätet.
2,0tdi motorn jag hade var inte direkt supersnål, några 0,45 i snitt var det definitivt inte. Bensinarna från vw drar lika mycket som en 20 år gammal Saab eller Volvo om man kör som en sån (dvs kör lite hårt), dieseln gick att pressa utan att förbrukningen stack iväg. Så, kör man mycket släp, tungt, fort så låter det vettigt med en vw diesel...
Passaten är törstigare, en 2017 TDi 190 ligger på 5,4/4.0.
Sen är det ju skillnad på 150, 190 och 240hk varianterna av 2.0l motorn.
Golf med 1,6d är riktigt snål

När det gäller bensinare så är det egentligen bara 1,4/1,5l motorerna som är snåla och den lilla 3 cylindriga men den är lite seg på motorväg
 
M Markarbetaren skrev:
Utifrån vilka premisser då? Folk brukar gnälla på mig och vill att jag ska räkna med dieselvärmarens förbrukning när jag säger hur mycket bilen drar per mil, vilket jag tycker är fel.
Hur räknar ni som åker elbil? Förklimatisering, battervärmning och självurladdning ligger utanför förbrukningsvärdet?
Om det ska vara rätt så måste man förstås räkna med även det du skriver ovan. Men även utan dessa faktorer så ökar luftmotstånd, rullmotstånd, uppvärmning osv förbrukningen.
Här finns en lista på olika faktorer som ökar förbrukningen:

https://ecomodder.com/forum/showthr...list-reasons-why-your-winter-mileage-220.html

Citerar lite:
1. More idling

2. Low tire pressure
(failure to compensate as temperature drops)

3. Increased rolling resistance
(even at the correct pressure, cold, hard tires don't roll well)

4. Crappy road conditions
(snow, wet and slush adds significant rolling resistance)

5. Lower average engine temperature
(more fuel enrichment)

6. Higher average lubricant viscosity
(not just engine oil, but transmission, differential, bearing grease...)

7. Weaker gasoline
(the dreaded winter gas!)

8. Higher electrical loads
(with less daylight, we run more often with lights, not to mention wipers, defrost, heater blower, seat warmers, etc...)

9. More aerodynamic drag
(drag increases as air temperature drops. There's a reason Bonneville racers like high elevation and hot summer air)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jodå, man väljer en V90CC, lite högre och annan sättning av fjädring, men finns inte som elbil.;)
Men generellt, det finns inte elbilar idag så att alla kan byta, varken produktionsmässigt eller ekonomiskt försvarbart. Det är väl då bra att vissa fortfarande väljer bensin/diesel så att de som vill köra elbil kan köpa/beställa en.:cool:
Ah såg det nu. Deras sida är lite rörig.
Så med onödigt lull lull som interiörbelysning, p-sensor så gick den för 594.

Ja det är faktiskt bra att folk väljer vad de tycker funkar bra. =) Jag har ju perfekt kombo av en id3 och en berlingoskåpis.
 
K Krille4 skrev:
Samtidigt är det ju bilar i helt olika storleksklasser du jämför.

Jämför istället en Golf Sportskombi med en id3 så är det inte självklart att id3 blir billigare.

För mig är det också en osäkerhet gällande andrahandvärdet på elbilar som hittills varit extremt högt. En ny elbil utan bonus lär tappa mycket i värde första året då ägarna som fått bonusen i praktiken har köpt bilen 70 000 kr billigare. En lätt begagnad id3 kan man nu köpa för 370 kkr medans en helt ny går på över 500 kkr.

/Krille
Ja nu ville ju de andra jämföra dessa bilarna. id3s kupe är ju att jämföra med en passat.

De bör väl ha samma tapp som vilken annan bil tycker jag. =) Bmw i3 tex har ett groteskt tapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.