För mig som följer tråden utan att äga elbil, blir mycket av alla detaljer tillsammans med elprisvariationen inte så viktiga. Det som för mig har betydelse är kostnad för att byta till elbil med de krav vi har viktiga, och då är det kapitalkostnad vid bytet som är avgörande utifrån det som idag är aktuellt är kontantköp.
Så med en totalkalkyl blir inte kWh-pris kontra dieselpris avgörande när det bli av.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, EV Database stämmer mycket bra även under mindre idealiska förhållanden. Det jag vänder mig mot är att man jämför WLTP-siffror hos en fossilbil med förbrukningssiffror hos elbilar med sämsta möjliga förutsättningar.

Artikeln som citerades ovan handlar ju om vinterprestanda hos elbilar. Vad en fossilbil drar på landsväg när det är 20 grader ute är helt enkelt ointressant i sammanhanget.

Det jag vill se är siffror på verklig förbrukning för fossilbil med sämsta möjliga förutsättningar. Då kan man jämföra på ett rättvist sätt.

WLTP-siffrorna för fossilbilar är också beräknade i labbmiljö och speglar sällan verkligheten.
WLTP värdena är INTE några beräknade siffror.
Det är en standardiserad körcykel som faktiskt körs.
Däremot var den gamla NEDC en teoretisk beräkning
Här kan du läsa mer
https://www.wltpfacts.eu/what-is-wltp-how-will-it-work/
 
L Lutte skrev:
Så mycket mindre är den endå inte, skiljer typ 32cm på längden och 3cm på bredden. så att så stor skillnad är det endå inte.
Har dock inte provat nya niro utan vi provkörde bara den gamla och så kört tiguan och upplever dom ungefär lika rymliga. Min högst personliga uppfattning.

Men visst är det en storlekskillnad på dom, går inte att förneka.

Tycker femman har en trevlig karaktär, upplever den mer urstark än fyrorna.
32 cm är ju rätt stor skillnad, om allt vore i baksätet är det ju som att jämföra turistklass och business class.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Så mycket mindre är den endå inte, skiljer typ 32cm på längden och 3cm på bredden. så att så stor skillnad är det endå inte.
Har dock inte provat nya niro utan vi provkörde bara den gamla och så kört tiguan och upplever dom ungefär lika rymliga. Min högst personliga uppfattning.

Men visst är det en storlekskillnad på dom, går inte att förneka.

Tycker femman har en trevlig karaktär, upplever den mer urstark än fyrorna.
Beror nog på vilken man jämför. Tycker VEA motorerna är bättre än 5orna på samtliga punkter. Mindre vibrationer, snabbare spool, mer effekt och lägre förbrukning

30% på bagaget, lite benutrymme och höjd på kupén, det gör t.ex. att man kan sitta bekvämt framför en bakåtvänd barnstol (vilket man inte gör på en XC70 t.ex.)
Fast Niro är nog alldeles lagom, tycker det är ett smidigt format

https://www.carsized.com/en/cars/compare/kia-niro-2021-suv-ev-vs-volkswagen-tiguan-2016-suv/

J jocke31 skrev:
Ja, EV Database stämmer mycket bra även under mindre idealiska förhållanden. Det jag vänder mig mot är att man jämför WLTP-siffror hos en fossilbil med förbrukningssiffror hos elbilar med sämsta möjliga förutsättningar.

Artikeln som citerades ovan handlar ju om vinterprestanda hos elbilar. Vad en fossilbil drar på landsväg när det är 20 grader ute är helt enkelt ointressant i sammanhanget.

Det jag vill se är siffror på verklig förbrukning för fossilbil med sämsta möjliga förutsättningar. Då kan man jämföra på ett rättvist sätt.

WLTP-siffrorna för fossilbilar är också beräknade i labbmiljö och speglar sällan verkligheten.
När jag kör förbränningsbil skiljer förbrukningen marginellt vintertid, men jag kör ganska sällan riktigt korta sträckor, och har inga problem att nå WLTP siffrorna, ligger i fast med NEDC på jobbpendlingen. Vid kallt väder är det framförallt uppvärmningsförfarandet de första ca 5km som drar mest extra. Nyare bilar har lite smartare cirkulationskretsar så motorn blir varm mycket snabbare.
Den jämförelsen mellan förbränningsbilar och elbilar är ju mest för den ekonomiska skillnaden, elbilarna brukar ju ändå ha snabbare att få fram värme i kupén.
 
Redigerat:
P Pin skrev:
32 cm är ju rätt stor skillnad, om allt vore i baksätet är det ju som att jämföra turistklass och business class.
Absolut, men nu var det inte så. Vet inte vart vw har gömt dom där centimeterna


Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Beror nog på vilken man jämför. Tycker VEA motorerna är bättre än 5orna på samtliga punkter. Mindre vibrationer, snabbare spool, mer effekt och lägre förbrukning
Smaken är som baken, jag har inte kört diesel för den "hetsiga" karaktären. Men återigen har jag liten erfarenhet av vea.

Däremot vw 2,0tdi hopplös motor, kört en 8000mil med en sån. Bottenvrid = 0 och är helt död tills turbon kommer.
 
L Lutte skrev:
Absolut, men nu var det inte så. Vet inte vart vw har gömt dom där centimeterna




Smaken är som baken, jag har inte kört diesel för den "hetsiga" karaktären. Men återigen har jag liten erfarenhet av vea.

Däremot vw 2,0tdi hopplös motor, kört en 8000mil med en sån. Bottenvrid = 0 och är helt död tills turbon kommer.
Det skiljer bara 6,6cm mot Tiguan på längden, det är nog Tiguan Allspace du tänker på som längre och den har ju en extra sätesrad. Tycker Tiguan är ganska väl packad så den är rymlig för sin längd. Mest imponerad blev jag av Skoda Kamiq. Hoppas vi kan se motsvarande elbilar snart, nu är väl Niro närmast
 
GoC GoC skrev:
WLTP värdena är INTE några beräknade siffror.
Det är en standardiserad körcykel som faktiskt körs.
Däremot var den gamla NEDC en teoretisk beräkning
Här kan du läsa mer
[länk]
Ja, men likförbaskat så är de inte beräknade vid vinterkyla.
 
L Lutte skrev:
Absolut, men nu var det inte så. Vet inte vart vw har gömt dom där centimeterna




Smaken är som baken, jag har inte kört diesel för den "hetsiga" karaktären. Men återigen har jag liten erfarenhet av vea.

Däremot vw 2,0tdi hopplös motor, kört en 8000mil med en sån. Bottenvrid = 0 och är helt död tills turbon kommer.
Är det motorhuven så är det bortkastat, kupén och/eller bakluckan så är det stor skillnad.
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
A
L Lutte skrev:
mot deras betalda sönderrunkade 945a
Men det är ändå få förunnat att äga en bil med sådana Freudianska inslag.
 
  • Haha
MasMats och 2 till
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
För mig som följer tråden utan att äga elbil, blir mycket av alla detaljer tillsammans med elprisvariationen inte så viktiga. Det som för mig har betydelse är kostnad för att byta till elbil med de krav vi har viktiga, och då är det kapitalkostnad vid bytet som är avgörande utifrån det som idag är aktuellt är kontantköp.
Så med en totalkalkyl blir inte kWh-pris kontra dieselpris avgörande när det bli av.
Jag håller med. Nån krona hit eller dit per mil jämfört med en diesel i "drivmedel" när elbilarna kostar 200,000kr mer i inköp. Känns som jämförelsen blir lite äpplen och päron.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M
L Lutte skrev:
Smaken är som baken, jag har inte kört diesel för den "hetsiga" karaktären. Men återigen har jag liten erfarenhet av vea.

Däremot vw 2,0tdi hopplös motor, kört en 8000mil med en sån. Bottenvrid = 0 och är helt död tills turbon kommer.
Nu har jag förvisso bara d3 VEA på 150hk med enkelturbo och den upplever jag som hopplöst seg i spoolup jämfört med golfens 2,0tdi (Cuna 2017) på 184hk. DSG-lådan i golfen kanske gör lite för responsen också misstänker jag. Men den drar direkt när man gör kickdown, upplever jag.
 
J jocke31 skrev:
Ja, men likförbaskat så är de inte beräknade vid vinterkyla.
Nej inte beräknade å inte heller testkörda vid vinterkyla.
Men NAF och Motor.no har bra vintertester på elbilar
 
M Markarbetaren skrev:
Misstänkte det. Att stå för en 600K bil privat blir nog ganska saftigt för dom flesta, oavsett upplägget om den privatleasas eller tas på avbetalning.
Svider liten ändå när fakturan kommer varje månad..
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag håller med. Nån krona hit eller dit per mil jämfört med en diesel i "drivmedel" när elbilarna kostar 200,000kr mer i inköp. Känns som jämförelsen blir lite äpplen och päron.
Men det stämmer inte riktigt heller.

Försöker hitta motsvarighet till id3 i diesel. Svårt som tusan men hitta en audi q3, för dryga 550 tusen och drygt 13 tusen i skatt i 3 år.
En helt ny id3 pro perfomance med lite mer lull lull gick loss på 537 tusen på vw hemsida för 2 veckor sen.

Du kanske söker bättre än mig, Kriterier, 2022, samma storlek som id3, 204 hk, navi, adaptiv farthållare och det absolut viktigaste - kunna förvärma bilen via mobilen eller schema.

Återkom med en bil =)
 
M Markarbetaren skrev:
Nu har jag förvisso bara d3 VEA på 150hk med enkelturbo och den upplever jag som hopplöst seg i spoolup jämfört med golfens 2,0tdi (Cuna 2017) på 184hk. DSG-lådan i golfen kanske gör lite för responsen också misstänker jag. Men den drar direkt när man gör kickdown, upplever jag.
Det är en märkbar skillnad i spool på dubbelturbon, fast VAG och BMW är klart ett steg bättre än Volvos dieslar. Mindre skillnad på bensinarna, där är Aurobay motorerna rätt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.