En lösning kanske blir att folk skaffar sig dieselgeneratorer som de har ned sig på släpvagnen, allt för att man skall kunna ta sig hem...

Poängen är den att det finns ett behov av flytande bränslen, om de sedan är tillverkade av dinosaurier eller av nyssvuxen skog, det är en annan fråga.

Jag har dock svårt att se hur jag skall kunna åka 120 mil med bil för att hälsa på släkten om jag har en ren elbil. Idag kör jag det på en dag...
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En lösning kanske blir att folk skaffar sig dieselgeneratorer som de har ned sig på släpvagnen, allt för att man skall kunna ta sig hem...

Poängen är den att det finns ett behov av flytande bränslen, om de sedan är tillverkade av dinosaurier eller av nyssvuxen skog, det är en annan fråga.

Jag har dock svårt att se hur jag skall kunna åka 120 mil med bil för att hälsa på släkten om jag har en ren elbil. Idag kör jag det på en dag...
Jag har lite samma dilemma, om än dock bara 70mil enkel.

Funderationerna har gått mot tåg, men då är man fast när man kommer fram för hyrbilar existerar knappt och än mindre något som tar familjen och packning. Det skulle dessutom ta nästan dubbla tiden mot att åka bil.

Flyg är knappast ett alternativ om hela familjen skall med och man skall tänka miljö.

Det är inte helt enkelt att få ihop en hållbar ekvation.
 
R Robert-san01 skrev:
Blir det bättre miljö om man skall ha en extra bil för helgerna?
Antalet hushåll i Norrland som håller på med skoterhobby och bara har en enda bil i hushållet för alla sina behov torde vara ensiffigt, om inte noll.

Varenda gång man kollar upp någon skotergubbe på Ratsit så är det två skotrar, fyra släpvagnar, tre veterantraktorer, fem personlbilar och någon lastbil registrerad på adressen. Att folk som bor lantligt redan har flera fordon till olika ändamål är vardag alltså.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Antalet hushåll i Norrland som håller på med skoterhobby och bara har en enda bil i hushållet för alla sina behov torde vara ensiffigt, om inte noll.

Varenda gång man kollar upp någon skotergubbe på Ratsit så är det två skotrar, fyra släpvagnar, tre veterantraktorer, fem personlbilar och någon lastbil registrerad på adressen. Att folk som bor lantligt redan har flera fordon till olika ändamål är vardag alltså.
Och miljön blir bättre om de skaffar ytterligare ett fordon?
 
harry73
En gammal amazon har ca 40-50 mil i räckvid. Blir mindre om man drar släpp med snöskoter. Hur klarade folk i Norrland sig för 50 år sen?

Förutsättningar att få en elbilsladdstation borde vara bättre än att transportera bensinen ditt
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns gruvor och skog i obygden. Det finns folk som bor långt ifrån några relevanta arbetsplatser. Det finns barn som åker tio mil enkel väg till skolan.

Ja, det finns de som har dessa behov. De är inte jättemånga, men tillräckligt många för att det skall bli ett problem.
Vad är problemet? De är få och de behöver inte hindra alla andra från att ha elbil?

pacman42 pacman42 skrev:
Ett ännu större problem är dock att väldigt många fler som bor i norra Sverige har behov av att kunna ta sig till jaktstugan utan el, till fiskestugan osv. Det skall mycket till för att man då skall vilja köpa elbil, om den inte uppfyller det normala behovet under ett år.

För politikerna blir detta ett jätteproblem. Det är väldigt svårt att skriva lagar och regler som tar hänsyn till dessa behov.
Vilka lagar menar du behöver ändras? Jag har inte de förhållandena och vet inte vilka lagliga hinder de stöter på för att köra sin dieselbil till sin stuga. Det är väl bara att konstatera att för alla som har de förhållandena är svaret på trådens fråga att det är för tidigt att köpa elbil. Men det bör inte stå i vägen för alla som lever på ett sådant vis att de kan och vill använda en elbil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
En lösning kanske blir att folk skaffar sig dieselgeneratorer som de har ned sig på släpvagnen, allt för att man skall kunna ta sig hem...
Blir det inte enklare att ha lite solpaneler eller litet vindkraftverk med batteripaket i stugan?
Eller i värsta fall ta med ett batteripaket på släpet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Skulle vara kul om man kunde koppla ihopp två elbilar för att nödladda den ena med den andra.
Sedan tror jag att bärgningsbilar kommer att ha laddningsmöjlighet för elbilar när problemet blir frekvent.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Du menar som denna?
Två svarta elbilar med solpaneler på karossen laddas vid väg med berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
I somras såg jag en gammal trådbuss köra på Kungsholmen. Den hade en stor dieselgenerator på släp. Det fanns plakat på den med texten "på väg mot framtiden" eller liknande. För mig kändes det inte uppenbart om det var förespråkare av eldrift som stod för budskapet eller om det var ironiskt menat och elverket skulle räknas in i framtidsmodellen. Troligast kanske är att plakatet var en bisak och museiverksamheten var huvudsaken.
 
harry73
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar som denna?
Exakt så. Så det kan man redan?

Undrar när bönderna upptäcker att de kan tjäna en hacka på stadsbo på väg till fjällen och erbjuder elbilsladdning till ockerpris
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tror inte denna produceras än, heter Sion om du vill veta mer.
 
harry73 harry73 skrev:
Exakt så. Så det kan man redan?

Undrar när bönderna upptäcker att de kan tjäna en hacka på stadsbo på väg till fjällen och erbjuder elbilsladdning till ockerpris
Äh, det finns de som tänker ännu mera storskaligt ;)
https://www.nyteknik.se/fordon/de-inleder-stor-pilot-med-reversibel-laddning-6952521

Men det är just bl.a. detta som gör mig tveksam idag, det finns så mycket idéer om hur batterier, elbilar, laddning, etc, ska vara och för mig inte tillräckligt "standardiserat" (ok, det passar inte kör/funktionsmässigt heller).
Sammantaget signalerar teknik tillsammans med infrastruktur något omoget.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns gruvor och skog i obygden. Det finns folk som bor långt ifrån några relevanta arbetsplatser. Det finns barn som åker tio mil enkel väg till skolan.

Ja, det finns de som har dessa behov. De är inte jättemånga, men tillräckligt många för att det skall bli ett problem.

Ett ännu större problem är dock att väldigt många fler som bor i norra Sverige har behov av att kunna ta sig till jaktstugan utan el, till fiskestugan osv. Det skall mycket till för att man då skall vilja köpa elbil, om den inte uppfyller det normala behovet under ett år.

För politikerna blir detta ett jätteproblem. Det är väldigt svårt att skriva lagar och regler som tar hänsyn till dessa behov.
Den här oron kan jag mycket väl förstå, att politiker kommer fördyra/försvåra ägande och användande av fossilfordon så mycket att man i vissa delar av glesbygden får tydligt försämrade levnadsmöjligheter.

Men då är vi någonstans bortom diskussionen om elfordon i sig, och inne på vad framtiden kommer innebära för dem som får svårt att dra nytta av fördelarna med elektrifieringen av fordonsflottan.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Ja, jag tror ingen här har föreslagit att man MÅSTE köpa elbil. En vacker dag kommer det möjligen att bli så, men det torde ligga många decennier i framtiden. Då får man räkna med att både bilar och infrastruktur ser betydligt bättre ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.