harry73
halper halper skrev:
Ja, jag tror ingen här har föreslagit att man MÅSTE köpa elbil. En vacker dag kommer det möjligen att bli så, men det torde ligga många decennier i framtiden. Då får man räkna med att både bilar och infrastruktur ser betydligt bättre ut.
Häromdagen läste jag att nya fordon inte får gå på bensin/diesel längre
 
Glesbygdskommun 36km/dag i pendling.? Alltså 1.8mil enkel väg, jag har 1.6mil enkel väg till jobbet, och vi bor hyffsat ”centralt” bor ganska perfekt avstånd från större stad..

Vi har de jobbet som pendlar 14mil/dag
 
Ja, det är som sagt medelvärden inkluderande allt från dem som drar på sig stövlarna och går ut till ladugården som dem som långpendlar. Poängen är att långpendlarna rimligen är relativt ovanliga även i glesbygd, även om de förstås finns.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är som sagt medelvärden inkluderande allt från dem som drar på sig stövlarna och går ut till ladugården som dem som långpendlar. Poängen är att långpendlarna rimligen är relativt ovanliga även i glesbygd, även om de förstås finns.
Nja, det var väl för alla som kör bil? Alla var väl 44km?
 
harry73 harry73 skrev:
Häromdagen läste jag att nya fordon inte får gå på bensin/diesel längre
Ja det finns en sådan motion (1) som är på gång för nybilsförsäljning från 2030. En tidigare (2) avslogs. Om vi räknar med att den nya går hem så är det ju tio år dit, och sedan har man ytterligare tio (eller tjugo?) år på sig att köra slut bilen.

(1) https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H6022415

(2) https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...orsaljning-av-nya-fossildrivna-bilar_H5022106
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, det var väl för alla som kör bil? Alla var väl 44km?
Den genomsnittliga ressträckan är 44 km, den genomsnittliga med bil är 36 km. Båda siffrorna utgår från samma grupp människor. Tar vi istället den lite kortare sträckan för kollektivtrafik på 6 km innebär inte den att de som åker kollektivt inte åker längre än så, utan troligare är att den låga andelen kollektivtrafikanter drar ner sträckan. Per person åker de säkert nästan lika långt som bilisterna. Det går dock inte med säkerhet att utläsa av tabellen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ja det finns en sådan motion (1) som är på gång för nybilsförsäljning från 2030. En tidigare (2) avslogs. Om vi räknar med att den nya går hem så är det ju tio år dit, och sedan har man ytterligare tio (eller tjugo?) år på sig att köra slut bilen.

(1) [länk]

(2) [länk]
Säljs det bilar idag som enbart går att köra på fossila bränslen? Är det inte EU lag att de skall gå köra på inblandning av biodrivmedel?
 
halper halper skrev:
Ja, jag tror ingen här har föreslagit att man MÅSTE köpa elbil. En vacker dag kommer det möjligen att bli så, men det torde ligga många decennier i framtiden. Då får man räkna med att både bilar och infrastruktur ser betydligt bättre ut.
Eller med något annat drivmedel, kanske vätgas eller något som vi inte känner till idag.
 
A AndersS skrev:
Eller med något annat drivmedel, kanske vätgas eller något som vi inte känner till idag.
Skulle vara intressant med en atomdriven bil. Tanka några gram var 10 000mil vore något. :)
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Säljs det bilar idag som enbart går att köra på fossila bränslen? Är det inte EU lag att de skall gå köra på inblandning av biodrivmedel?
Ingen aning. Osäker på vad som räknas som en ”fossil” bil, och det är kanske motionsförfattaren också.
 
R Robert-san01 skrev:
Skulle vara intressant med en atomdriven bil. Tanka några gram var 10 000mil vore något. :)
En gammal idé... Svårt att göra en liten reaktor bara.
Skalenlig modell av Ford Nucleon, en konceptbil designad av Ford 1957 som ett framtida kärnkraftsdrivet fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är väl farligt nog att det kör omkring gasbussar...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Audi har ju utvecklat e-diesel som tillverkas med el av vatten och CO2.
Med ett sådant bränsle blir ju dieselbilen också co2 neutral. I alla fall lika co2 neutral som en elbil.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar ni förstå min poäng, dvs att man inte kan förbjuda bilar som går på flytande bränsle.

Helt vansinnigt att kräva att alla bilar skall gå på el i framtiden om man inte gör det möjligt.

Minaä analys av nuläget är att det är för tidigt att köpa elbil för väldigt många. Min analys av läget om tio år är att det är en del som inte klarar sig på elbil.

Min analys är också att elbil en inte klarar av mycket som flytande bränslen klarar av, exempelvis långkörningar.

Mitt exempel med 120mil på en dag skulle innebära tre snabbladdningar med en Tesla, dock finns inte den sista då det inte finns någon snabbladdare för Tesla tillräckligt långt upp i Sverige. Jag misstänker därför att man måste planera sina resor helt annorlunda. Man måste planera resan utifrån vart det finns snabbladdare och kan inte bara ta med sig en extra 25 liters dunk i bagaget. Vissa resor kan man inte alls genomföra med sin egen bil den dag den går på el.

Kopplingen till politiken är att man i riksdagen lovar att kompensera landsbygden för de förändringar som sker, men den som bott uppe i norr mörker tydligt att dessa kompensationer inte täcker upp för förlusterna.

Det senaste är planerna man har för nytt reseavdrag. Jag har räknat på det och vet ni vilka som gynnas mest av det? Jo de som pendlar mellan större städer där det finns bra kollektivtrafik. Förslaget var till för att gynna glesbygden, men som skrevs tidigare i denna tråden så pendlar folk i storstäderna längre sträckor än de i glesbygd i snitt. Skillnaden är bara den att i storstäderna finns kollektivtrafik.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu börjar ni förstå min poäng, dvs att man inte kan förbjuda bilar som går på flytande bränsle.

Helt vansinnigt att kräva att alla bilar skall gå på el i framtiden om man inte gör det möjligt.

Minaä analys av nuläget är att det är för tidigt att köpa elbil för väldigt många. Min analys av läget om tio år är att det är en del som inte klarar sig på elbil.

Min analys är också att elbil en inte klarar av mycket som flytande bränslen klarar av, exempelvis långkörningar.

Mitt exempel med 120mil på en dag skulle innebära tre snabbladdningar med en Tesla, dock finns inte den sista då det inte finns någon snabbladdare för Tesla tillräckligt långt upp i Sverige. Jag misstänker därför att man måste planera sina resor helt annorlunda. Man måste planera resan utifrån vart det finns snabbladdare och kan inte bara ta med sig en extra 25 liters dunk i bagaget. Vissa resor kan man inte alls genomföra med sin egen bil den dag den går på el.

Kopplingen till politiken är att man i riksdagen lovar att kompensera landsbygden för de förändringar som sker, men den som bott uppe i norr mörker tydligt att dessa kompensationer inte täcker upp för förlusterna.

Det senaste är planerna man har för nytt reseavdrag. Jag har räknat på det och vet ni vilka som gynnas mest av det? Jo de som pendlar mellan större städer där det finns bra kollektivtrafik. Förslaget var till för att gynna glesbygden, men som skrevs tidigare i denna tråden så pendlar folk i storstäderna längre sträckor än de i glesbygd i snitt. Skillnaden är bara den att i storstäderna finns kollektivtrafik.
El bil funkar för dom flesta, nej för någon procent av befolkningen funkar det inte nu och någon promilles promilles i framtiden.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Audi har ju utvecklat e-diesel som tillverkas med el av vatten och CO2.
Med ett sådant bränsle blir ju dieselbilen också co2 neutral. I alla fall lika co2 neutral som en elbil.
Det finns ju HVO100 redan idag som går att tanka i alla dieselbilar.
Om riksdagsförslaget går igenom så lär iallafall alla bensinbilar förbjudas, men dieslar fortsatt vara tillåtna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.