Och i takt med att allt fler frågar "finns det möjlighet att ladda elbil" på visningarna tror jag helt klart detta kommer ändra sig.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Jo, visst lär det komma saker i framtiden och det sker en konstant utveckling av teknik både i bilar och laddningsmöjligheter.
Men frågan var ursprungligen "För tidigt att köpa elbil", då är det trots allt mest relevant hur det fungerar idag.
Och då är infrastrukturen och laddningsmöjligheter ett hinder för många, så svaret blir Nej till att 90-95% kan skaffa elbil.
Så Ja, elbil fungerar för vissa men det finns idag för stora begränsningar - man kan inte köpa en elbil utifrån vad som kommer i framtiden ytterst få har den ekonomiska möjligheten.
 
Fast ursprungsfrågan är ju en utbruten OT-diskussion från en annan tråd, så lite tolkningsutrymme om vad som ryms inom ämnet kan vi väl tillåta oss.

Och ganska många (jag inkludrad) har väl också beskrivit att det är för tidigt samt motiverat varför (i mitt fall osäkra leveranser, pris och avsaknad av dragkrok). Det ändrar dock inte att man kan diskutera problemens relevans och huruvida de emellanåt överdrivs eller ej.
 
richardtenggren
Jag vill bara tillägga att andelen som kör runt med scootrar på släp i norrland är mycket, mycket färre än de som kör runt med sina skotrar på släp.
 
  • Gilla
Real7 och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Blir det bättre miljö om man skall ha en extra bil för helgerna?
Miljön blir bättre om du inte kör snöskoter.

Jag vill själv inte ja två bilar så därför har jag ingen elbil (ännu) . En hybrid anser jag vara två bilar (högre pris, el och bensin, oljebyte mm)

Jag hade köpt en Tesla om de bara var billigare begagnade.
 
P Pin skrev:
Miljön blir bättre om du inte kör snöskoter.

Jag vill själv inte ja två bilar så därför har jag ingen elbil (ännu) . En hybrid anser jag vara två bilar (högre pris, el och bensin, oljebyte mm)

Jag hade köpt en Tesla om de bara var billigare begagnade.
Tror norrlänningarna skulle svara att miljön blir bättre om man inte kör motorbåt också. ;)
 
R Robert-san01 skrev:
Tror norrlänningarna skulle svara att miljön blir bättre om man inte kör motorbåt också. ;)
Min båt har en liten elsnurra bak ;)
Men ja i ett annat inlägg ovanför togs priset för en Tesla upp i samma andetag som att dra båt på släp. Fosdilbil + båt + släp hamnar kanske som en Tesla. Men visst, det beror på hur man prioriterar .
 
P Pin skrev:
Miljön blir bättre om du inte kör snöskoter.

Jag vill själv inte ja två bilar så därför har jag ingen elbil (ännu) . En hybrid anser jag vara två bilar (högre pris, el och bensin, oljebyte mm)

Jag hade köpt en Tesla om de bara var billigare begagnade.
Nu finns det batteridrivna snöskoter också, men de har samma problem med kyla som elbilarna har (förutan att de inte behöver någon AC). De har samma problem med att inte någon kan komma ut med en reservdunk och snabbt "ladda".
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och i takt med att allt fler frågar "finns det möjlighet att ladda elbil" på visningarna tror jag helt klart detta kommer ändra sig.
Jo, men det är ju en förutsättning att så sker. Men jag har fortfarande väldigt svårt att se att en t ex brf bestående av 60 % pensionärer, 20 % medelålders och 20 % yngre och där andelen av de som har elbil endast uppgår till låt oss säga 0-5 % av föreningen drar ingång att projektera en laddinfrastruktur i huset, bara för att kunna kränga iväg sina lägenheter. De lär säljas ändå.

Vi är långt från att lägenheter står osålda pga att de saknar tillhörande laddbox.
 
Men det kan ju bli ett argument för nyproducerat om marknaden nu börjar minska (har redan gjort det) men allt tar sin tid och kostar pengar.
 
A AndersS skrev:
Men det kan ju bli ett argument för nyproducerat om marknaden nu börjar minska (har redan gjort det) men allt tar sin tid och kostar pengar.
I nyproduktion i storstäderna är det ofta krav på laddplatser. Tyvärr kan det vara svårt att få till mark så det räcker till parkering åt alla. Kraven brukar vara typ 0,5 parkering per lgh så många blir beroende av gatuparkering och där är det inte lika enkelt med laddning.
 
sunnis sunnis skrev:
Vilken Tesla har 7,5mil räckvidd i svenskt vinterklimat?

De där påståendet med att folk i norrland köper elbilar som har ett styckpris mellan 800 000kr till 1 000 000kr för att pendla 40mil om dagen men måste sälja för att batteriet inte klarar den distansen på en laddning. Råge till allt måste stackarna även köpa en laddbox som de får dessutom bidrag för? Jag vill inte vara sån men jag tror detta är total lögn och det har inte hänt.

Ärligt talat, hur många i norrland pendlar 40 mil om dagen med sin bil? Det är ju halv tank diesel i en vanlig personbil, har svår att se hur det går ihop med en medelinkomst. Det är bränsle för typ 8000kr/månaden om man åker en relativt snål diesel, typ 400kr per arbetsdag, lunchlåda plus en dosa snus så är det 500 spänn om dan... lägg ner :crysmile::crysmile:. Å andra sidan med elbil så hade man sparat ca 6000kr/månaden på pendlingskostnaden om man kan ladda på jobbet (Vilket fler arbetsgivare har börjat göra då man kan sälja el med vinstpåslag till anställda)
Många pendlar då 20mil om dagen, sluta jämföra elbil med dieselbil! Åker nog hellre runt i landsbygden med fulltankad dieselbil än elbil..och finns nog nååågra fler ställen att tanka diesel på än laddstationer! Eller som jag sa, tänkte du plinga på i nåt hus med en bullkant och sladden i handen, och kanske en kudde också..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Många pendlar då 20mil om dagen, sluta jämföra elbil med dieselbil! Åker nog hellre runt i landsbygden med fulltankad dieselbil än elbil..och finns nog nååågra fler ställen att tanka diesel på än laddstationer! Eller som jag sa, tänkte du plinga på i nåt hus med en bullkant och sladden i handen, och kanske en kudde också..
Så länge du har full tank är ju problemet obefintligt, det uppstår först när du har tom tank, och har du tom tank är det nog ungefär 1 på miljonen som föredrar elbil mot fossilbränslen, just för enkelheten att fylla på.

För övrigt vill jag syna påståendet om att ”många pendlar då 20 mil om dagen”. Hur många då?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Många pendlar då 20mil om dagen
Det förefaller extremt osannolikt. Såhär ser Trafikanalys siffror ut. Genomsnittligt resande i storstad med bil 13 km, i förortskommuner 28 km, i glesbygdskommuner 36 km. Per dag.
Statistisk tabell över genomsnittligt resande per person och dag efter kommuntyp och färdsätt i Sverige 2015–2016.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är klart att vissa då åker längre och andra inte alls, men att det skulle vara många som pendlar sex gånger snittiden i glesbygd går helt enkelt inte ihop.

Jag förstår att det säkert inte ändrar din känsla av att det är bekvämare att knattra runt i en dieselbil, men det kanske ändras om priset för det blir relativt sett dyrare genom sänkta batterikostnader.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Det finns gruvor och skog i obygden. Det finns folk som bor långt ifrån några relevanta arbetsplatser. Det finns barn som åker tio mil enkel väg till skolan.

Ja, det finns de som har dessa behov. De är inte jättemånga, men tillräckligt många för att det skall bli ett problem.

Ett ännu större problem är dock att väldigt många fler som bor i norra Sverige har behov av att kunna ta sig till jaktstugan utan el, till fiskestugan osv. Det skall mycket till för att man då skall vilja köpa elbil, om den inte uppfyller det normala behovet under ett år.

För politikerna blir detta ett jätteproblem. Det är väldigt svårt att skriva lagar och regler som tar hänsyn till dessa behov.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.