W witten skrev:
Vad är slutmålet med din argumentation? Att elbilar inte kommer att slå igenom? Att det är bättre att vi fortsätter köra fossilt för miljöns skull? Att människor i södra sverige inte ska köpa elbil för att de funkar sämre i extrema norrlandsförhållanden?
Jag har inget slutmål med mina inlägg. De belyser bara några aspekter att väga in i ursprungsfrågan.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Att det skulle vara sämre med elbil i glesbyggd har jag svårt att förstå, det måste väl vara perfekt att kunna tanka bilen hemma?
Det är väl många mil mellan bensinstationerna i Norrland tex.
Vi bor i Gbg och har 6km till närmaste ställe att tanka bilen, det hade jag gärna sluppit och kunnat ladda hemma istället.
Jo men för att det skall funka måste man kunna ladda bilen, än om jag inte bor där! Kan ju inte plinga på hos nån med sladden och fråga om de kan bjuda på fika och sällskap i några timmar medans jag laddar..vardagspendlingen funkar, då är sträckan/laddplatserna kända.

Kan man inte ladda hemma och inte har fri el som Tesla, så åker man billigt med DIESEL...
 
Oddsen är dock större att de har ett eluttag än en dieselpump hemma om det skulle krisa ;)
 
  • Gilla
Jensa86 och 1 till
  • Laddar…
Inte i Norrlands inland...
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
A Andreas12345 skrev:
En sak jag har funderat på är det faktum att det svenska elsystemet börjar nå sin övre gräns i kapacitet. Det har kommit flera artiklar i olika tidningar om att det inte längre går att bygga nya bostadsområden i vissa städer och att vissa strömslukande företag inte kan etablera sig i andra eftersom kapaciteten i kraftnätet inte längre räcker till.

I februari 2019 fanns det 4.9 miljoner personbilar i trafik. Om en stor del av dessa byts ut mot elbilar så ökar nog elförbrukningen avsevärt.

Om man stänger raffinaderiet i Lysekil så sparar man in 45MW. Det kan man ladda ett antal tusen bilar samtidigt på.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Jag utgår ifrån 15mils räckvidd. Nu har min far gått i pension, men om han fortfarande hade arbetat så hade han haft 6 mil till jobbet från sommarstugan där han bor halva året (även när han jobbade). På arbetsplatsen finns inga laddmöjligheter. Då har han 3 mil kvar i räckvidd. Men detta är under ideala förhållanden på sommaren. Med -10 grader så får man räkna med att denna räckvidd nästintill halveras pga värme, lägre effektivitet på batteriet mm. Min hybrid drabbas av detta vid sådana temperaturer i alla fall. Då har fordonet en räckvidd på 7,5 mil istället. Detta var ett exempel från min närhet.

I verkligheten så har det i tidningarna i Norr- och Västerbotten varit flera artiklar om folk som köpt Tesla för arbetspendlingen, men där de tvingats sälja dem igen då batterierna inte räcker både till jobbet och hem när det är kallt på vintern. Dessutom så tvingades de köpa laddbox och uppgradera elanläggningen hemma för att ens hinna ladda Teslan över natten. Så här ser det ut i stora delar av Norrlands inland. Det är inte alls ovanligt med folk som har närmare 20 mil till jobbet. 15 mil är ännu vanligare. Det är ju förståeligt, det går fortare att köra de sträckorna med en bil än vad det tar att åka med kollektivtrafiken i tre mil hemifrån mig till mitt jobb i Göteborg.
Vilken Tesla har 7,5mil räckvidd i svenskt vinterklimat?

De där påståendet med att folk i norrland köper elbilar som har ett styckpris mellan 800 000kr till 1 000 000kr för att pendla 40mil om dagen men måste sälja för att batteriet inte klarar den distansen på en laddning. Råge till allt måste stackarna även köpa en laddbox som de får dessutom bidrag för? Jag vill inte vara sån men jag tror detta är total lögn och det har inte hänt.

Ärligt talat, hur många i norrland pendlar 40 mil om dagen med sin bil? Det är ju halv tank diesel i en vanlig personbil, har svår att se hur det går ihop med en medelinkomst. Det är bränsle för typ 8000kr/månaden om man åker en relativt snål diesel, typ 400kr per arbetsdag, lunchlåda plus en dosa snus så är det 500 spänn om dan... lägg ner :crysmile::crysmile:. Å andra sidan med elbil så hade man sparat ca 6000kr/månaden på pendlingskostnaden om man kan ladda på jobbet (Vilket fler arbetsgivare har börjat göra då man kan sälja el med vinstpåslag till anställda)
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Det pratas om att elbilar kommer vers omöjligt pga el-produktionen, kraftnät etc.
Om all bensin/diesel bilar ersätts med el-bilar så ökar el-åtgången med ca 7%, vilket är 2/3 av det vi exporterar ....
Det är dags att straffa ut bensin/diesel varefter de går ersätta med el-bilar ;)
 
Mikael_L
Pendling upp till 10 mil går det att hitta någorlunda många av, men över 10 mil så tunnar det nog ut väldigt snabbt i leden.

Jag känner en del folk som pendlar strax under 2x10 mil, varje dag, men hur jag än funderar kommer jag inte på någon som någonsin pendlat över 2x10 mil ...

Jag tror 10 mil blir liksom en psykologisk spärr, man tar inte jobbet helt enkelt (eller söker).
 
  • Gilla
Real7 och 3 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Det pratas om att elbilar kommer vers omöjligt pga el-produktionen, kraftnät etc.
Om all bensin/diesel bilar ersätts med el-bilar så ökar el-åtgången med ca 7%, vilket är 2/3 av det vi exporterar ....
Det är dags att straffa ut bensin/diesel varefter de går ersätta med el-bilar ;)
Det är inte produktion av el som man är orolig över, det är effekt.
 
sunnis
R Robert-san01 skrev:
Det är inte produktion av el som man är orolig över, det är effekt.
Det var då en grav motsägelse i samma mening.

Men jag förstår exakt vad du är ute efter, fast detta är egentligen inget problem alls då vi har system där man abonnerar på en huvudsäkring, det görs inte för att man vill vara elak mot husägaren utan snarare för att ha ett system som är självreglerande i dimensionering beroende på hur det är uppsäkrat. Idén vissa har att det blir en total "black-out" i Sveriges elnät för att det sista personen sätter laddaren i bilen så släpp det bara, kommer inte att hända. Huvudsäkringarna i fastigheterna går långt före innan det börja brinna i ställverken runtom i landet.
 
Redigerat:
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Man laddar också typiskt bilen på natten (återigen: inte precis alla, men väldigt många) då effektuttaget för övriga aktiviteter är lägre och (redan nu) priset därför också lägre.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Man laddar också typiskt bilen på natten (återigen: inte precis alla, men väldigt många) då effektuttaget för övriga aktiviteter är lägre och (redan nu) priset därför också lägre.
Du är medveten om att det redan nu råder effektbrist i flera områden?

I Stockholm skall man renovera 200MW kraftvärmeverk som eldas med olja och kol för det går inte få in mer effekt med de kablar som finns. Även i Skåne delar inte Eon ut mer effekt till vissa av de lokala elnäten.

Visst skulle effekten räcka om alla laddar på natten. Men det funkar bara så länge vi har en baskraft vi kan lita på finns på vintern och dess kvällar och nätter. Utan något i botten tror jag det kommer att bli krav på någon form av sektionering när nätägaren kräver det.
 
sunnis sunnis skrev:
Vilken Tesla har 7,5mil räckvidd i svenskt vinterklimat?

De där påståendet med att folk i norrland köper elbilar som har ett styckpris mellan 800 000kr till 1 000 000kr för att pendla 40mil om dagen men måste sälja för att batteriet inte klarar den distansen på en laddning. Råge till allt måste stackarna även köpa en laddbox som de får dessutom bidrag för? Jag vill inte vara sån men jag tror detta är total lögn och det har inte hänt.

Ärligt talat, hur många i norrland pendlar 40 mil om dagen med sin bil? Det är ju halv tank diesel i en vanlig personbil, har svår att se hur det går ihop med en medelinkomst. Det är bränsle för typ 8000kr/månaden om man åker en relativt snål diesel, typ 400kr per arbetsdag, lunchlåda plus en dosa snus så är det 500 spänn om dan... lägg ner :crysmile::crysmile:. Å andra sidan med elbil så hade man sparat ca 6000kr/månaden på pendlingskostnaden om man kan ladda på jobbet (Vilket fler arbetsgivare har börjat göra då man kan sälja el med vinstpåslag till anställda)
Inte så många, men fortfarande ett betydande antal. Det finns barn som åker tio mil enkel väg till skolan varje dag också.

Rörande de som tvingats sälja sina Tesla så har jag löst två reportage i lokaltidningar uppe i norr själv och har hört talas om ytterligare fall. Nu kommer dock inte den normala pendlare ha råd med en Tesla ändå.

Men min kusin som har båt som han drar på trailer upp i fjällen, han kan för det första inte köpa en elbil som får dra båten, dessutom så skulle inte Tesla's kraftigaste batteri räcka till ändå.

Inse att det finns cornercases som inte fungerar med en ren elbil på bra länge!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inse att det finns cornercases som inte fungerar med en ren elbil på bra länge!
Det inser väl alla, och jag har heller inte sett någon ifrågasätta det. Men om 95 % av behoven för 90 % av befolkningen kan fyllas idag och 99 % av behoven för 98 % av befolkningen skulle kunna fyllas om fem år, är då något av det bra nog för dig?

Jag kan förstå att priset kan vara en faktor ett antal år till, men för oss som inte fraktar en båt eller ett par scootrar 15 mil+ enkel resa längs en grusväg i ellöst land har jag svårt att ta de tekniska begränsningarna på allvar efter att man löst dragkroksfrågan.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Absolut finns det fortfarande en rad olika nackdelar på de elbilar som finns idag. Men jag tycker nästan laddproblematiken är ännu större. Ser man till boendefördelningen i Sveriges idag så bor grovt avrundat 50% i villa och 50% i lägenhet/flerbostadshus. De som bor i villa kan ju ordna laddningsmöjlighet relativt enklare än de som bor i lgh. Här kommer det ta åratal innan en infrastruktur är god och tillfredställande att de som bor i lägenhet vågar köpa en elbil. T ex, man har laddmöjlighet där man bor idag, men när man behöver flytta till annan lägenhet av någon anledning så finns inte längre denna. Dessutom att driva igenom en sådan laddinstallation i en brf eller via ett kommunalt hyresbolag är en hyggligt svår och lång process. Ibland tämligen omöjlig. Inget bra köpargument för elbilen tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.