1 489 860 läst · 24 511 svar
1490k läst
24,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nu vet jag inte vilken bil vi pratar om men vår IONIQ stämmer rätt så bra. Den ändrar sig med tiden och vi tappar räckvidd på vintern som den sedan får tillbaka på sommaren. När jag långkör brukar jag kolla ibland och diffen mellan (vid två tidpunkter) uppskattad räckvidd kvar samt avbetad sträcka brukar hålla sig rätt liten. Kanske fem km hit och dit.A AndersS skrev:
När jag tittar på de närmaste grannarnas uppfarten - så har det i år tillkommit en laddhybrid och tre elbilar (Tesla, Enyaq och ID. 4). Några nya rena fossilbilar har jag inte sett till. . .
För den flesta fungerar säkerligen en elbil alldeles utmärkt...
För den flesta fungerar säkerligen en elbil alldeles utmärkt...
Ja, massor av olika faktorer räknas in. Den aktiva spänningen inkluderas också, vilket gör att ett varmt batteri kan ge längre resa ön ett kallt, även på vintern.A AndersS skrev:
Många av faktorerna är dock estimerade och de uppdateras långsamt vid sällsynta tillfällen, som exempelvis när batteriet laddas ur djupt. Detta utnyttjar verkstäderna för att kalibrera om batteriernas styrning, de gör en djup urladdning och möter strömförbrukning upp till fulladdat batteri för att kunna justera några av parametrarna. Djupa urladdningar rekommenderas inte, men man gör dessa under kontrollerade former på verkstaden.
Ett elbilsbatteri bör i de flesta fall fortfarande ha 70% kapacitet eller mer när bilen når slutet på sin livslängd om batteriet är dimensionerat för minst 30 mil på en laddning.
Detta är samtidigt svagheten hos laddhybrider, de är dimensionerade för en laddning om dagen, men många laddar dem två gånger om dagen och tömmer dem också två gånger om dagen. Då räcker dessa ofta inte mer än 8000-9000 mil. Som tur är så har många laddhybrider batterigarantier som då kan utnyttjas...
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 998 inlägg
Är detta vanligt mer än på den Outlander du har?pacman42 skrev:Detta är samtidigt svagheten hos laddhybrider, de är dimensionerade för en laddning om dagen, men många laddar dem två gånger om dagen och tömmer dem också två gånger om dagen. Då räcker dessa ofta inte mer än 8000-9000 mil. Som tur är så har många laddhybrider batterigarantier som då kan utnyttjas...
Vi har en Passat GTE som gått snart 5000mil i vår ägo (8400mil totalt). Då har vi kört ca 2/3 på el.
Har tappat uppskattningsvis 2-4% av kapaciteten (48.x av 50km på GOM).
Jo, det är vanligt på laddhybrider och även rena elbilar med mindre batterier. Några märken har dock lagt in större marginaler och därmed så har de klart mindre problem. VW verkar vara ett av dessa företag.13th Marine skrev:
Det finns många faktorer som inverkar...
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 998 inlägg
Du får det nämligen att låta som att vi snart kommer ha en väldigt massa laddhybrider med batterier som är helslut, så jag undrar lite var dina siffror kommer ifrån.pacman42 skrev:
Just Outlandern som du kör verkar vara en toppar listorna på degradering:
https://www.thisismoney.co.uk/money...y-batteries-electric-hybrid-cars-degrade.html
Problemet blir ju mindre och mindre ju mer de degraderat eftersom det relativt sett minskar med lägre kapacitet. Så den biltillverkare som lägger in lite marginal till en början kommer inte att få några problem alls med detta, men det betyder inte att batteriets kapacitet inte minskar.13th Marine skrev:
Låt säga att du lägger in 5% marginal till en början och nallar ur denna allt eftersom batteriet blir sämre, då kommer bilen att uppfattas som att den har ett väldigt bra batteri som inte degraderas.
Just Outlander av nyare årsmodell har extremt hög degradering till en början pga felaktig firmware, vilken dock fått en uppgradering. De utökade batteriets storlek, men talade inte om detta för sin firmware som snabbt försökte sänka storleken till den som mjukvaran tyckte bilen skulle ha...
Min bil har en extremt stor degradering på batteriet, men då ligger jag på närmare 90% eldrift på den också. Till en början tömde jag ur 3/4 av batteriet, numera så tömmer jag oftast 100% av batteriet 2ggr per dag. Det gillar inte BMUn...
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 998 inlägg
Jag har svårt att tro att man i den pressade hybrid-marknaden lägger in en massa överkapacitet man inte nyttjar.
Min GTE har ett 10kWh-batteri, av det får jag nyttja 8kWh för att inte laddningen ska ligga i de skadliga extremlägena.
Spontant skulle jag tro att jag har tillgång till 80% av den kapacitet batteriet har för tillfället.
Min GTE har ett 10kWh-batteri, av det får jag nyttja 8kWh för att inte laddningen ska ligga i de skadliga extremlägena.
Spontant skulle jag tro att jag har tillgång till 80% av den kapacitet batteriet har för tillfället.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 998 inlägg
Lyckas du köra en elbil för 6kWh/mil+ så undrar jag hur fasiken du kör.
Jag har svårt att tro att du får nyttja så mycket. Mitsubishi låter dig använda 75% av de ca 95% (ingen överladdning) som deras batteri erbjuder. Bensinmotorn går igång vid 30% kvar om man har högt strömuttag under körning och som absolut senast vid 25% om man inte har högt strömuttag. Sedan presenteras alltså batteriets intervall i praktiken som 0-100% i intervallet 30%100% där 100% ändå bara är 95%.13th Marine skrev:Jag har svårt att tro att man i den pressade hybrid-marknaden lägger in en massa överkapacitet man inte nyttjar.
Min GTE har ett 10kWh-batteri, av det får jag nyttja 8kWh för att inte laddningen ska ligga i de skadliga extremlägena.
Spontant skulle jag tro att jag har tillgång till 80% av den kapacitet batteriet har för tillfället.
Överkapacitet som inte utnyttjas är ju fel att kall det för. Om man undanhåller 5% så får man ju andra fördelar, exempelvis att batteriet verkar åldras mycket långsammare...
Jag ska ha ett 24kWh batteri, men får nyttja 20kWh, såvitt jag kunnat googla/läsa mig till.13th Marine skrev:Jag har svårt att tro att man i den pressade hybrid-marknaden lägger in en massa överkapacitet man inte nyttjar.
Min GTE har ett 10kWh-batteri, av det får jag nyttja 8kWh för att inte laddningen ska ligga i de skadliga extremlägena.
Spontant skulle jag tro att jag har tillgång till 80% av den kapacitet batteriet har för tillfället.
Det är liksom inget som biltillverkaren verkar vilja vara speciellt öppen med ...