1 435 280 läst · 23 591 svar
1435k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jo, jag har tänkt en så billig som möjligt, då är de i princip utanför maskinskadeförsäkring. Köper man en två år gammal så har man ju några år och mil. Men då är de också så dyra att en helt ny leasing kostar i ungefär samma nivå.13th Marine skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 275 inlägg
Nej, det är ju en soppa i alla fall. Tesla skriver väl inte gärna ut någon batterikapacitet alls, medan VW marknadsför sina bilar med batteriernas nettokapacitet. WLTP-räckvidden anger väl alla (och det måste de säkert), men då alla initierade kunder vet att den är ett skämt spelar det ju i princip ingen roll.Mikael_L skrev:
Det är oerhört svårt att välja ny elbil baserat på angiven prestanda och att köpa begagnad lär bli ännu svårare.
Jag tror att en sån här tråd är värdefull för alla som ska välja, det finns många med mycket kunskap. Det gäller bara att skilja på de som har hört att allt är skit och gärna sprider det vidare och de som faktiskt har kört i flera år.Nötegårdsgubben skrev:
Många verkar få psykologiska låsningar när det stirrar på kWh-siffran och försöker teoretisera om vilka marginaler den innehåller eller inte innehåller. Jag tycker det var klokt av Tesla att sluta ange kWh för några år sedan, bättre att ange räckvidd och energiförbrukning.
Oj oj, när jag insinuerade att en del biltillverkare kanske gör så blev det ett herrans liv.pacman42 skrev:
Volvos syn på kommande bilar: https://www.mestmotor.se/recharge/a...&utm_medium=email&utm_campaign=AMS_nyhetsbrev
Redan 2025 är bilar med förbränningsmotorer passé medan elbilar kommer att dominera marknaden i Europa och i stora delar av USA och Kina. Andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga samtidigt som det kommer att finnas ett överutbud på konventionella bilar vilket leder till priskrig och stora rabatter.
Redan 2025 är bilar med förbränningsmotorer passé medan elbilar kommer att dominera marknaden i Europa och i stora delar av USA och Kina. Andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga samtidigt som det kommer att finnas ett överutbud på konventionella bilar vilket leder till priskrig och stora rabatter.
Jag är skeptisk till hans uttalande.Stefan N skrev:Volvos syn på kommande bilar: [länk]
Redan 2025 är bilar med förbränningsmotorer passé medan elbilar kommer att dominera marknaden i Europa och i stora delar av USA och Kina. Andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga samtidigt som det kommer att finnas ett överutbud på konventionella bilar vilket leder till priskrig och stora rabatter.
Ja, nybilsförsäljningen kommer sannolikt att domineras av elbilar (inklusive hybrider)
Nja, bilflottan inklusive alla redan existerande bilar kanske inte domineras av elbilar.
Sista meningen om begagnade fossilbilar är märkligt formulerad, kanske är han felciterad. Logiken borde vara överutbud => priskrig => lågt andrahandsvärde. Även oklart om vad av detta som gäller nya fossilbilar 2025 och de som är begagnade.
Jag ser inga speciellt attraktiva elektriska bilar (ej hybrid) från Volvo idag, och med typiskt 3 år innan en ny bil byter ägare (förmånsbilar) så tror jag inte begagnat påverkas redan 2025. Iaf inte om jag måste ha en Volvo.
En aspekt han inte tar upp är att de elbilar som säljs idag kan vara helt utdaterad 2025, med avseende på batterikapaciteten, snabbladdning och även prislappen (typ som en 5 år gammal laptop eller mobiltelefon 2025).
Och att köpa mer effekt är ju motsvarande i fossilbilar att man han köpa till mer från fabrik eller eftermarknad. Intressantare är kanske hur infotainmentsystemet kan uppdateras.
Volvos uttalande kring dessa frågor torde vara formulerade på ett sätt som de bedömer bäst skapar långsiktig lönsamhet och behöver inte ha ett smack att göra med vad någon faktiskt tror. Är inte deras uttalande genomtänkta ur det perspektivet skulle jag som aktieägare bli både upprörd och besviken!Stefan N skrev:
Små och medlestora elbilar är nu billigare än motsvarande bensin/dieselbilar (betalartikel):
- https://www.expressen.se/premium/motor/sa-mycket-kostar-det--att-aga-en-elbil-i-sverige/
Men förutsättningarna för testet här är kanske inte så relevanta för de flesta som skall köpa en bil då 3000 mil är en mycket hög körsträcka per år för de flesta svenska bilägare.
- https://www.expressen.se/premium/motor/sa-mycket-kostar-det--att-aga-en-elbil-i-sverige/
Tabellen är för bilar som går 3000mil per år.
Det är intressant att notera att det i Sverige är billigare att äga en elbil (så som testet har gjorts) än att äga en diesel- eller bensinbil i något undersökt land.I undersökningen har man jämfört kostnaderna för att äga ett premiummärke i mellanklassen , alltså elbilar som till exempel Polestar 2 och Mercedes EQA. Och en sådan bil är billigare att äga än motsvarande bilar med förbränningsmotor i 17 av de 22 undersökta länderna.
Man undersökte även mindre elbilar i kompaktsegmentet, som Volkswagen ID.3 och Kia Niro. Där är det bara i 14 länder som totalkostnaden är lägre jämfört med motsvarande bensin- och dieselbilar.
I Sverige är det billigare att äga elbilar i båda storlekssegmenten.
Men förutsättningarna för testet här är kanske inte så relevanta för de flesta som skall köpa en bil då 3000 mil är en mycket hög körsträcka per år för de flesta svenska bilägare.
Fast ett litet smack med verkligheten måste nog deras utsagor ha. Annars blir falsariet allt för uppenbart.Alfredo skrev:
Så jag håller med dig, men jag tror att det blir något mellanting mellan vad de tror/vet och vad de vill säga.
Ett litet smack kanske då. Men upplevd trovärdighet är väl anledningen till att man betalar för en VD på den nivån. Om det nu kom från VD.Mikael_L skrev:
Ja kanske det. Jag är dock inte så övertygad om att "andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga". Vi pratar om bara tre år bort. Jag tror att väldigt många då fortfarande kommer att behöva en fossilbil och om nyproduktionen i det närmaste upphör så drar jag i alla fall delvis andra slutsatser. Den som lever får se...Mikael_L skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 392 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 392 inlägg
Jag råkar rätt regelbundet ut för hantverkarbilar som kör 160km/h+ (troligen ofta gasen i botten med tanke på modell). Inne i städer är det nästan alltid den kategorin som aldrig håller angivna hastigheter heller, vilket är trist, då olycksrisken är mycket högre där.W witten skrev:Jag vet inget om bilen men jag skulle dubbelkolla den uppgiften innan jag spred den som en sanning. Källkritik kan vara på sin plats varje gång man hör något som får en att höja på ögonbrynen.
En snabb googling på en recension av bilen stödjer i alla fall inte uppenbart uppgiften du lämnade. Men som artikeln också tar upp, mycket beror ju på förhållandena.
Vauxhall Vivaro-e electric van review (2021) | Parkers
"The maximum driving range for the Vivaro-e is 205 miles, according to the latest WLTP standards. For that you’ll need the larger 75kWh battery, which will slightly compromise the amount of payload the van can carry.
The smaller 50kWh Vivaro-e has a 143-mile WLTP rating – still very impressive for an electric van of this size, especially given WLTP is supposed to be better representative of real life.
Vauxhall Vivaro-e review, 2020, electric van, front view, driving, grey
And indeed, in the testing we’ve been able to do so far, the electric Vauxhall van seems to live up to the range hype – though the amount of weight you’re carrying in the back will certainly have an impact on this, as it does the efficiency of any van.
The speed you travel at makes a big difference, too. The faster you go, the faster the range will fall."
Tar det med den vanan till elbilarna lär räckvidden bli därefter.
Soppa för 1500 mil blir väl 15-25.000 lite vilken bil och körstil man har. Det tar ett par år att ta ikapp merkostnad för en elbil om man istället kör för 1-2kr/mil. Ofta kör väl dock bilarna mer när de är helt nya. Gissningsvis kommer de som kör mycket, säg 3000 mil per år vara de som ofta köper ny bil och byter bil regelbundet. De som kör 500 mil om åter byter nog bil mer sällan och köper nog oftare bilen privat och begagnad. Får jag gissa att de som avgör utbud på begagnatmarknaden är de som kör långt och tjänar på att välja...? El!N Nerre skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 275 inlägg
Min bil rullar 2.800–3.000 mil per år, så jag tycker det var intressant. Att elbilar lönar sig relativt bättre för oss som kör mycket var väl iofs. redan känt, men ända intressant att det nu rent av är ekonomiskt lönsamt, även om antagandena det bygger på (främst gällande restvärden) säkert är osäkra.N Nerre skrev: