13th Marine 13th Marine skrev:
Borde väl gå på en helförsäkring annars? :thinking:
Tänkte byta bil lagom till den blir 8år.
Då finns det förhoppningsvis elbilar som passar mig.
Jo, jag har tänkt en så billig som möjligt, då är de i princip utanför maskinskadeförsäkring. Köper man en två år gammal så har man ju några år och mil. Men då är de också så dyra att en helt ny leasing kostar i ungefär samma nivå.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ska ha ett 24kWh batteri, men får nyttja 20kWh, såvitt jag kunnat googla/läsa mig till.
Det är liksom inget som biltillverkaren verkar vilja vara speciellt öppen med ... :thinking:
Nej, det är ju en soppa i alla fall. Tesla skriver väl inte gärna ut någon batterikapacitet alls, medan VW marknadsför sina bilar med batteriernas nettokapacitet. WLTP-räckvidden anger väl alla (och det måste de säkert), men då alla initierade kunder vet att den är ett skämt spelar det ju i princip ingen roll.

Det är oerhört svårt att välja ny elbil baserat på angiven prestanda och att köpa begagnad lär bli ännu svårare.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är oerhört svårt att välja ny elbil baserat på angiven prestanda och att köpa begagnad lär bli ännu svårare.
Jag tror att en sån här tråd är värdefull för alla som ska välja, det finns många med mycket kunskap. Det gäller bara att skilja på de som har hört att allt är skit och gärna sprider det vidare och de som faktiskt har kört i flera år.

Många verkar få psykologiska låsningar när det stirrar på kWh-siffran och försöker teoretisera om vilka marginaler den innehåller eller inte innehåller. Jag tycker det var klokt av Tesla att sluta ange kWh för några år sedan, bättre att ange räckvidd och energiförbrukning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Låt säga att du lägger in 5% marginal till en början och nallar ur denna allt eftersom batteriet blir sämre, då kommer bilen att uppfattas som att den har ett väldigt bra batteri som inte degraderas.
Oj oj, när jag insinuerade att en del biltillverkare kanske gör så blev det ett herrans liv.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Volvos syn på kommande bilar: https://www.mestmotor.se/recharge/a...&utm_medium=email&utm_campaign=AMS_nyhetsbrev

Redan 2025 är bilar med förbränningsmotorer passé medan elbilar kommer att dominera marknaden i Europa och i stora delar av USA och Kina. Andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga samtidigt som det kommer att finnas ett överutbud på konventionella bilar vilket leder till priskrig och stora rabatter.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Volvos syn på kommande bilar: [länk]

Redan 2025 är bilar med förbränningsmotorer passé medan elbilar kommer att dominera marknaden i Europa och i stora delar av USA och Kina. Andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga samtidigt som det kommer att finnas ett överutbud på konventionella bilar vilket leder till priskrig och stora rabatter.
Jag är skeptisk till hans uttalande.

Ja, nybilsförsäljningen kommer sannolikt att domineras av elbilar (inklusive hybrider)

Nja, bilflottan inklusive alla redan existerande bilar kanske inte domineras av elbilar.

Sista meningen om begagnade fossilbilar är märkligt formulerad, kanske är han felciterad. Logiken borde vara överutbud => priskrig => lågt andrahandsvärde. Även oklart om vad av detta som gäller nya fossilbilar 2025 och de som är begagnade.

Jag ser inga speciellt attraktiva elektriska bilar (ej hybrid) från Volvo idag, och med typiskt 3 år innan en ny bil byter ägare (förmånsbilar) så tror jag inte begagnat påverkas redan 2025. Iaf inte om jag måste ha en Volvo.

En aspekt han inte tar upp är att de elbilar som säljs idag kan vara helt utdaterad 2025, med avseende på batterikapaciteten, snabbladdning och även prislappen (typ som en 5 år gammal laptop eller mobiltelefon 2025).

Och att köpa mer effekt är ju motsvarande i fossilbilar att man han köpa till mer från fabrik eller eftermarknad. Intressantare är kanske hur infotainmentsystemet kan uppdateras.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Volvos syn på kommande bilar
Volvos uttalande kring dessa frågor torde vara formulerade på ett sätt som de bedömer bäst skapar långsiktig lönsamhet och behöver inte ha ett smack att göra med vad någon faktiskt tror. Är inte deras uttalande genomtänkta ur det perspektivet skulle jag som aktieägare bli både upprörd och besviken!
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Känns lite passé att prata om effekt inledningsvis, 300 kW eller 350 kW.
 
Små och medlestora elbilar är nu billigare än motsvarande bensin/dieselbilar (betalartikel):
- https://www.expressen.se/premium/motor/sa-mycket-kostar-det--att-aga-en-elbil-i-sverige/

Små och medelstora elbilar har nu lägre totalkostnad än bensin- och dieseldrivna bilar i de flesta länder i Europa. Detta enligt en ny undersökning från LeasePlan.

Sverige tillhör de billigaste länderna att ha elbil i och ligger på tredje plats.
Land Dieselbil Bensinbil Laddhybrid Elbil
Grekland 7723 8243 8633 7463
Tyskland 9604 8783 8513 7603
Sverige 9293 9874 9463 7693
Tabellen är för bilar som går 3000mil per år.

I undersökningen har man jämfört kostnaderna för att äga ett premiummärke i mellanklassen , alltså elbilar som till exempel Polestar 2 och Mercedes EQA. Och en sådan bil är billigare att äga än motsvarande bilar med förbränningsmotor i 17 av de 22 undersökta länderna.

Man undersökte även mindre elbilar i kompaktsegmentet, som Volkswagen ID.3 och Kia Niro. Där är det bara i 14 länder som totalkostnaden är lägre jämfört med motsvarande bensin- och dieselbilar.

I Sverige är det billigare att äga elbilar i båda storlekssegmenten.
Det är intressant att notera att det i Sverige är billigare att äga en elbil (så som testet har gjorts) än att äga en diesel- eller bensinbil i något undersökt land.

Men förutsättningarna för testet här är kanske inte så relevanta för de flesta som skall köpa en bil då 3000 mil är en mycket hög körsträcka per år för de flesta svenska bilägare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Volvos uttalande kring dessa frågor torde vara formulerade på ett sätt som de bedömer bäst skapar långsiktig lönsamhet och behöver inte ha ett smack att göra med vad någon faktiskt tror. Är inte deras uttalande genomtänkta ur det perspektivet skulle jag som aktieägare bli både upprörd och besviken!
Fast ett litet smack med verkligheten måste nog deras utsagor ha. Annars blir falsariet allt för uppenbart.
Så jag håller med dig, men jag tror att det blir något mellanting mellan vad de tror/vet och vad de vill säga.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast ett litet smack med verkligheten måste nog deras utsagor ha. Annars blir falsariet allt för uppenbart.
Ett litet smack kanske då. :thinking: Men upplevd trovärdighet är väl anledningen till att man betalar för en VD på den nivån. :D Om det nu kom från VD.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så jag håller med dig, men jag tror att det blir något mellanting mellan vad de tror/vet och vad de vill säga.
Ja kanske det. Jag är dock inte så övertygad om att "andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga". Vi pratar om bara tre år bort. Jag tror att väldigt många då fortfarande kommer att behöva en fossilbil och om nyproduktionen i det närmaste upphör så drar jag i alla fall delvis andra slutsatser. Den som lever får se...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MultiMan
W witten skrev:
Jag vet inget om bilen men jag skulle dubbelkolla den uppgiften innan jag spred den som en sanning. Källkritik kan vara på sin plats varje gång man hör något som får en att höja på ögonbrynen.

En snabb googling på en recension av bilen stödjer i alla fall inte uppenbart uppgiften du lämnade. Men som artikeln också tar upp, mycket beror ju på förhållandena.
Vauxhall Vivaro-e electric van review (2021) | Parkers

"The maximum driving range for the Vivaro-e is 205 miles, according to the latest WLTP standards. For that you’ll need the larger 75kWh battery, which will slightly compromise the amount of payload the van can carry.

The smaller 50kWh Vivaro-e has a 143-mile WLTP rating – still very impressive for an electric van of this size, especially given WLTP is supposed to be better representative of real life.

Vauxhall Vivaro-e review, 2020, electric van, front view, driving, grey

And indeed, in the testing we’ve been able to do so far, the electric Vauxhall van seems to live up to the range hype – though the amount of weight you’re carrying in the back will certainly have an impact on this, as it does the efficiency of any van.

The speed you travel at makes a big difference, too. The faster you go, the faster the range will fall."
Jag råkar rätt regelbundet ut för hantverkarbilar som kör 160km/h+ (troligen ofta gasen i botten med tanke på modell). Inne i städer är det nästan alltid den kategorin som aldrig håller angivna hastigheter heller, vilket är trist, då olycksrisken är mycket högre där.

Tar det med den vanan till elbilarna lär räckvidden bli därefter.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tabellen är för bilar som går 3000mil per år.
D.v.s. mer än den dubbla genomsnittliga körsträckan för en svensk personbil.

Det hade varit mer intressant att se siffror för 1500 mil per år.
 
N Nerre skrev:
D.v.s. mer än den dubbla genomsnittliga körsträckan för en svensk personbil.

Det hade varit mer intressant att se siffror för 1500 mil per år.
Soppa för 1500 mil blir väl 15-25.000 lite vilken bil och körstil man har. Det tar ett par år att ta ikapp merkostnad för en elbil om man istället kör för 1-2kr/mil. Ofta kör väl dock bilarna mer när de är helt nya. Gissningsvis kommer de som kör mycket, säg 3000 mil per år vara de som ofta köper ny bil och byter bil regelbundet. De som kör 500 mil om åter byter nog bil mer sällan och köper nog oftare bilen privat och begagnad. Får jag gissa att de som avgör utbud på begagnatmarknaden är de som kör långt och tjänar på att välja...? El!
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
N Nerre skrev:
D.v.s. mer än den dubbla genomsnittliga körsträckan för en svensk personbil.

Det hade varit mer intressant att se siffror för 1500 mil per år.
Min bil rullar 2.800–3.000 mil per år, så jag tycker det var intressant. Att elbilar lönar sig relativt bättre för oss som kör mycket var väl iofs. redan känt, men ända intressant att det nu rent av är ekonomiskt lönsamt, även om antagandena det bygger på (främst gällande restvärden) säkert är osäkra.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.