Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Ja kanske det. Jag är dock inte så övertygad om att "andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga". Vi pratar om bara tre år bort. Jag tror att väldigt många då fortfarande kommer att behöva en fossilbil och om nyproduktionen i det närmaste upphör så drar jag i alla fall delvis andra slutsatser. Den som lever får se...
Det känns som att det är jättesvårt att förutsäga andrahandsvärdet på alla slags bilar nu, de närmaste åren. Genom att vi är mitt i ett teknikskifte, som vi just nu inte vet om det plötsligt stannar upp, etc, så tror jag att de flesta förutsägelser är ganska värdelösa.

Just nu ser det ut som att elbilen går en stor framtid till mötes, det mesta indikerar det. Men politiken har en fantastiskt förmåga att klara av att paja typ vadsomhelst, och till detta finns det oerhörda andra krafter som stretar och drar i den stora energimarknaden, så inget är väl garanterat.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min bil rullar 2.800–3.000 mil per år, så jag tycker det var intressant. Att elbilar lönar sig relativt bättre för oss som kör mycket var väl iofs. redan känt, men ända intressant att det nu rent av är ekonomiskt lönsamt, även om antagandena det bygger på (främst gällande restvärden) säkert är osäkra.
En ny bil, oavsett drivmedel, lönar sig alltid bättre om den körs mycket.
Dvs kostnad/mil sjunker. Och detta gäller även ICE-bilar. Men visst, det blir ännu bättre utväxling till elbilens fördel då bränslet är billigt och initialkostnaden högre.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En ny bil, oavsett drivmedel, lönar sig alltid bättre om den körs mycket.
Och så även rimligtvis en gammal bil. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min bil rullar 2.800–3.000 mil per år, så jag tycker det var intressant. Att elbilar lönar sig relativt bättre för oss som kör mycket var väl iofs. redan känt, men ända intressant att det nu rent av är ekonomiskt lönsamt, även om antagandena det bygger på (främst gällande restvärden) säkert är osäkra.
Jag har för mig att vi ganska tidigt i tråden konstaterade att om man kör över 2500 mil om året så lönar sig elbilen ofta ekonomiskt, om man har möjlighet att lösa finansieringen och kan ladda hemma.

Men har man dålig kreditvärdighet kan det vara svårt att köpa elbil, och är man tvungen att snabbladda ofta så behövs det längre körsträcka för att få ihop ekonomin.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det känns som att det är jättesvårt att förutsäga andrahandsvärdet på alla slags bilar nu, de närmaste åren. Genom att vi är mitt i ett teknikskifte, som vi just nu inte vet om det plötsligt stannar upp, etc, så tror jag att de flesta förutsägelser är ganska värdelösa.

Just nu ser det ut som att elbilen går en stor framtid till mötes, det mesta indikerar det. Men politiken har en fantastiskt förmåga att klara av att paja typ vadsomhelst, och till detta finns det oerhörda andra krafter som stretar och drar i den stora energimarknaden, så inget är väl garanterat.
En sak är då säker och det finns inget som håller andrahandsvärdet nu som gamla fossilbilar. Marknaden är helt sjuk just nu. Letar gammal 3 eller 5 serie (med gammal ca 15år) bensinare med automat. Köpte 2st sådana för 5 år sedan ,och då det väl kommer ut något intressant , begärs det mer än jag gav för 5 år sedan :surprised:
Har även span efter 7-sitsig x5 (bensin) och trenden där är likadan.....
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
En sak är då säker och det finns inget som håller andrahandsvärdet nu som gamla fossilbilar. Marknaden är helt sjuk just nu. Letar gammal 3 eller 5 serie (med gammal ca 15år) bensinare med automat. Köpte 2st sådana för 5 år sedan ,och då det väl kommer ut något intressant , begärs det mer än jag gav för 5 år sedan :surprised:
Har även span efter 7-sitsig x5 (bensin) och trenden där är likadan.....
Skulle ha ruvat på min 3 serie 2006 som jag sålde för 2 år sedan då…
 
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Vem behöver sanningen när man har alternativa fakta?
Sanningen är väl relativ beroende på vem du frågar, då personer agerar utifrån och bevittnar bara det de kan uppfatta. Två personer kan uppfatta samma händelse på två helt olika sätt beroende på olika faktorer och återberätta sanningsenligt vad de bevittnat samtidigt som deras sanningar skiljer sig som dag och natt.

Alternativ fakta finns inte, det finns ren lögn, icke relevant fakta, felaktiga uppgifter och ren fakta. Ren fakta kan kombineras med felaktiga slutsatser och blandas med lögn.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Och så även rimligtvis en gammal bil. :D
Men inte lika tydlig vinst med lägre kr/mil då...
 
Känns ändå som ett lätt val att välja en elbil med dyrare månadskostnad och lägre drift än en billigare bil med bensin/diesel och betala lika mycket i slutändan pga höga skatter… Jag betalar hellre till bilbolaget än svarta hålet…
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ingen i den här tråden iallafall. Här säger vi rätt enstämmigt att elbil inte är något för dig i dagsläget och att du bör behållas nuvarande bil.
Som vanligt är det dem som som kan minst och har liten eller ingen erfarenhet som är mest tvärsäkra, och gärna om och om igen postar inlägg med samma tröttsamma halvssanningar och medvetna eller omedvetna missförstånd. Googla dunning-kruger, bästa exemplet på länge.

Jag kommer aldrig köpa en bil med förbränningsmotor igen, om jag inte blir tvungen under vapenhot.

Edit; så tvärsäker skall jag inte vara. Den dag det kommer en förbränningsmotor med samma eller bättre verkningsgrad som el, och med möjlighet att köra på ett bränsle med utmärkta miljöeffekter, du ändrar jag mig på studs! Edit2; som jag kan tillverka själv på taket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
Jag kommer att avvakta lite och se vad som erbjuds fram till 2023 och hur marknaden ser ut.

Tesla påstås tillverka en bil som ska kosta runt 18000-25000$ vilket kan bli intressant.
Vårt nät är inte anpassat för elbilar vilket kommer kännas av när hälften av grannskapet börjar ladda elbilar. Troligen kommer någon nätbelastningsavgift införas.

Nu kör jag med en 8år gammal avbetalad Toyota som kostar mig runt 2500kr i månaden inkl bensin och allt annat. Jag kör 10mil om dagen, 2500mil om året.

Jag kommer ligga lågt ett tag.
 
S DanielF skrev:
Jag kommer att avvakta lite och se vad som erbjuds fram till 2023 och hur marknaden ser ut.

Tesla påstås tillverka en bil som ska kosta runt 18000-25000$ vilket kan bli intressant.
Vårt nät är inte anpassat för elbilar vilket kommer kännas av när hälften av grannskapet börjar ladda elbilar. Troligen kommer någon nätbelastningsavgift införas.

Nu kör jag med en 8år gammal avbetalad Toyota som kostar mig runt 2500kr i månaden inkl bensin och allt annat. Jag kör 10mil om dagen, 2500mil om året.

Jag kommer ligga lågt ett tag.
Bara din bensin kostar ju ca 2400kr/månad om den drar ca 0,6l/mil!?!?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Men som konstaterat 100ggr nu, det går inte jämföra vad en avbetald gammal häck kostar att dra runt med vad en ny elbil kostar.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Vårt nät är inte anpassat för elbilar vilket kommer kännas av när hälften av grannskapet börjar ladda elbilar. Troligen kommer någon nätbelastningsavgift införas.

.
Du vet naturligtvis bäst när det är dags för dig, men det enda jag ångrar är att jag inte bytte tidigare. Mycket som händer med tekniken just nu, men några veritabla språng är det inte fråga om, snarast träget gradvis utvecklande av nya produkter. En bil mitt i segmentet du köper eller leasar nu kommer vara gångbar länge. Att äldre elbilar (T ex första generationen Nissan Leaf) som kom hälften eller mindre så långt går för höga summor säger en hel del - och där handlar det verkligen om ett eller flera generationsskiften mot moderna elbilar.

Oron för elnätet är kraftigt överdriven. Alla startar inte laddningen exakt samtidigt och laddar tomt till fullt batteri dygnet runt i full fart. En vanlig daglig körsträcka om 5-10 mil kan med fördel laddas med 6-10 A enfas utspritt under många timmar med fokus på mitt-i-natten med låg belastning. Lastbalansering rekommenderas, på en vanlig villa klarar du dig fint med 16-20 A huvudsäkring. Jag är mer bekymrad för dom som bor i lägenhet, verkar orimligt trögt att få till det där.

Det finns prismodeller som mycket effektivt sprider ut det över dygnet. Vad jag vet är det bara Göteborgs energi som startat med effekttariff. Med stort motstånd skall man nog tillägga.
 
  • Gilla
@ndreas och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A aiskylos2 skrev:
på en vanlig villa klarar du dig fint med 16-20 A huvudsäkring. Jag är mer bekymrad för dom som bor i lägenhet, verkar orimligt trögt att få till det där.
Jag hörde på radion häromdagen vilken utmaning det är i detta när det kommer till bostadsrätter, men ännu mer samfälligheter runt radhus osv.
Ofta finns det någon samfällighet/gemenskapsanläggning för någon/några garagelängor och kanske någon fler uppgift, för medlemmarna räkning. Och nu börjar det vara medlemmar som vill kunna ladda sina bilar där, men då blir det ju problem direkt.
Alla medlemmar är kanske inte alls med på tåget, att de ska låta GA´n investera i laddinfrastruktur som de inte behöver och få högre avgift därför.
Och som grädde på moset så ska det skapas nya anläggningsbeslut hos lantmäteriet, och en av de som var med och diskuterade detta gjorde uppskattningen att det fanns ca 1/2 miljon sådana här samfälligheter som troligen inom de närmaste åren kommer behöva lösa frågan, samt få det registrerat. Så LMV har kanske att, vid sidan av sin normala ordinarie verksamhet, ta hand om över 50.000 ärenden om året gällande ändringar av anläggningsbeslut.

Nu ber jag i förväg om ursäkt om jag missat något väsentligt, haft fel namn på saker och ting eller annat, dels så var jag inte helt uppmärksam hela tiden på vad som sades i radioinslaget, sen är jag rätt crappig på vad allt heter och hur det funkar i sådana här föreningar, men kontentan var i alla fall att det kommer bli knivigt att rodda genom i samfälligheterna och sen bli en rätt hygglig arbetsbörda för lantmäteriet.
 
  • Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.