A AndersS skrev:
Hade jobb under större delen av 80-talet där det även var jour och beredskap så det blev en rutin att alltid ha hyfsat kvar i tanken, blev ett bestående men för livet.
Jag har full förståelse för det. Jag planerar istället mina resor och tankningarna/laddningarna rätt noga för att minimera antalet stopp och för att få stoppen när man ändå skall äta osv.
 
J Jocke_Villaägaren skrev:
Alltså har förbrukningen ökat med 23% i detta extrema vinterförhållande. Jag gissar att en fossilbil har ungefär liknande ökad bränsleförbrukning, så det är inget vidare konstigt.
En bränslebil har mycket högre förluster, vilket gör att förbrukningen ingen inte ökar markant på vintern. Jag märker i alla fall ingen skillnad mellan sommar och vinter. Det ligger rätt stadigt på 0,65 liter milen med mitt körmönster. Jag tror faktiskt att AC på sommaren drar mer än värmen på vintern.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Såg den här idag, verkar som det gjorts någon test av verklig räckvidd och hur långt man kommer vid noll på mätaren.
Finns på Ny Teknik öppet t.o.m. idag.
[länk]
Det intressanta där är ju den andra tabellen, hur långt man kan köra efter att mätaren är på noll. Detta har ju jag tagit upp förut, att biltillverkaren antagligen gör räckviddsmätaren pessimistisk för att det inte ska synas att batteriet tappar kapacitet.

Jag är övertygad om att i många fall är det den där marginalen som försvinner när batteriet tappar kapacitet, inte den indikerade kapaciteten.
 
N Nerre skrev:
En bränslebil har mycket högre förluster, vilket gör att förbrukningen ingen inte ökar markant på vintern. Jag märker i alla fall ingen skillnad mellan sommar och vinter. Det ligger rätt stadigt på 0,65 liter milen med mitt körmönster. Jag tror faktiskt att AC på sommaren drar mer än värmen på vintern.
Värmen i en fossilbil drar ingenting den skulle gått bort i alla fall även på sommaren ger den bilen värme som kylaren får blåsa bort. Har man bensin eller dieselvärmare är ju läget lite annat jag kör min dieselvärmare ofta och den drar säkert en del men det är det värt.
 
N Nerre skrev:
Det intressanta där är ju den andra tabellen, hur långt man kan köra efter att mätaren är på noll. Detta har ju jag tagit upp förut, att biltillverkaren antagligen gör räckviddsmätaren pessimistisk för att det inte ska synas att batteriet tappar kapacitet.

Jag är övertygad om att i många fall är det den där marginalen som försvinner när batteriet tappar kapacitet, inte den indikerade kapaciteten.
Djupa urladdningar sliter väl mera på batteriet så den extra kapaciteten är nog inte tänkt att nyttjas men är ju enklare än bärgare reservdunk är ju svårt till elbil.
 
pacman42 pacman42 skrev:
så har de flesta bilar runt 5 liter kvar i tanken när de visar noll.
Då har jag ägt bilar som inte är som de flesta eller som haft betydligt större tank än specifikationen sagt. Min, förvisso statistiskt sett i det närmaste obefintliga, erfarenhet säger att när "distance to empty" börjar närma sig noll, brukar jag kunna tanka i det närmast uppgiven tankvolym.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Då har jag ägt bilar som inte är som de flesta eller som haft betydligt större tank än specifikationen sagt. Min, förvisso statistiskt sett i det närmaste obefintliga, erfarenhet säger att när "distance to empty" börjar närma sig noll, brukar jag kunna tanka i det närmast uppgiven tankvolym.
Medan jag många gånger tankar flera liter mer än uppgivern tankvolym. Min laddhybrid tar utan problem fem liter mer än vad tanken skall rymma officiellt och detta då bilen säger att bensinen skall räcka knappt fem mil till.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min laddhybrid tar utan problem fem liter mer än vad tanken skall rymma officiellt
Ja så kan det som sagt även ha varit på mina bilar. Har aldrig kommit på något bra sätt att testa ut "verklig tankvolym". :D
 
Bilens system för att visa körsträcka borde väl justeras med automatik när batteriet åldras. Alternativt att man på verkstad kan göra en test och efter den justera.
Kanske redan finns?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja så kan det som sagt även ha varit på mina bilar. Har aldrig kommit på något bra sätt att testa ut "verklig tankvolym". :D
Tankvolymen kan variera, vissa tillverkare anger ca 60 L, vilket anges på vår och fått i över 60L utan att mätaren varit i botten.
 
Det har väl inte varit en jätte viktig grej hur långt man kommer med bensin bil och hur många liter den rymmer man har ju i nästan alla tider kommit långt det finns mackar lite överallt och det går fort att fylla på hela räddvidds grejen har ju kommit i och med elbilarna.
 
A AndersS skrev:
Bilens system för att visa körsträcka borde väl justeras med automatik när batteriet åldras. Alternativt att man på verkstad kan göra en test och efter den justera.
Kanske redan finns?
Ja, bilen räknar Ah i battriet.
 
Ni som har elbil hur bra är värmen frugan har nån bil på jobbet som det är riktigt usel värme i vet dock inte fabrikat.
 
S smurfen72 skrev:
Ni som har elbil hur bra är värmen frugan har nån bil på jobbet som det är riktigt usel värme i vet dock inte fabrikat.
Inga problem med värmen. Står den parkerad en dag i minus tio tar det kanske en minut innan luften börjar kännas varm och sedan går det snabbt. Kör man igång bilen medan man lastar in barn och bagage och sedan tar av sig jackan så tar det kanske 2–3 minuter tills det är helt bekvämt. Går fortare att få upp värmen än i de ”bränslebilar” jag kört. Tycker den värmer bättre än den kyler (på sommaren). En IONIQ årsmodell … 18? 19?
 
S smurfen72 skrev:
Ni som har elbil hur bra är värmen frugan har nån bil på jobbet som det är riktigt usel värme i vet dock inte fabrikat.
Det varierar kraftigt från bil till bil. Vår Fiat 500e är riktigt bra. Vår laddhybrid (Mitsubishi) är inte så bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.